Review
Dragon Age: The Veilguard review - Vaarwel Dragon Age
vandaagWe zeggen vaarwel tegen de geliefde Dragon Age-franchise, want Dragon Age: The Veilguard heeft niks te maken met de donkere fantasiewereld en de franchise.
Gelukkig komt er elke week wel een nieuwe game uit. Natuurlijk is niet alles naar je smaak, maar om de zoveel tijd zit er een juweeltje bij. Je weet wel zo’n game die op alle punten geweldig is. Het is dan vreemd wanneer zo’n geweldige game geen vervolg krijgt. Zo zitten we allemaal wel te wachten en hopen op een aankondiging van een ontwikkelaar of uitgever die een vervolg aankondigt van jouw favoriete game. Natuurlijk heeft onze redactie ook hun wensen voor een vervolg dat nog nooit is uitgekomen en deze delen ze graag.
De meeste toffe games hebben vroeg of laat wel een vervolg gekregen. Echter zijn er ook genoeg games waar ik heel veel plezier aan heb beleefd die we na het origineel niet meer teruggezien hebben. Eén van deze games is The World Ends With You. Dit is een bijzondere actie-RPG uit 2007 met een tof verhaal en evenzo toffe personages, bijzondere gameplay en kleurrijke manga-stijl graphics. De game is al meer dan tien jaar oud, maar kreeg vorig jaar wat extra liefde in de vorm van een remaster voor de Nintendo Switch. Deze remaster voegde een extra verhaal toe dat zich afspeelt na het einde van de game en dat smaakte bij mij wel naar meer. Dit nieuwe verhaal speelt zich namelijk af in een alternatieve wereld en geeft je een aantal extra missies om te spelen. Het lijkt mij erg tof om in een vervolg van deze game in deze alternatieve wereld te spelen waarin ook nieuwe personages worden geïntroduceerd. Dus, Square Enix, als jullie dit lezen...
Als er een game is die een vervolg moet krijgen, ga ik ver terug in de tijd. Maar dit is een game die nog prima in de huidige tijdsgeest past en dat is Blast Corps van Rare. Die game met de hedendaagse rekenkracht van computers en consoles...dit moet toch de natte droom zijn van elke grafisch ontwerper en gamer tegelijk? Voor diegene die de game niet kennen: een vrachtwagen met nucleaire lading is op hol geslagen en jij dient met allerlei apparatuur omgevingen en gebouwen te slopen. Bulldozers, kiepwagens en zelfs gigantische mechs komen aan bod om de wereld letterlijk op Rotterdam uit de jaren ‘40 te laten lijken. De weg moet namelijk vrij gemaakt worden en alles dient te wijken. Supersimpel gegeven. Maar Rare zou Rare niet zijn als de game uitdagend zou zijn. De game is eenvoudig op te pakken, maar moeilijk om te meesteren. De behaalde doelen worden scherper en de diversiteit van de challenges was redelijk groot, maar de game was toegankelijk voor iedereen. Plus daarbij komt dat de hedendaagse rekenkracht van de grafische processors zoveel is toegenomen, dat ik gewoon benieuwd ben in hoe dit in 4K op 60 frames per seconde eruit ziet, inclusief alle deeltjes effecten. En natuurlijk de ontploffingen, de brokstukken van steen, metaal, glas en de apparaten die schade oplopen. Het zou voor mij een game worden die een instant buy is.
Astral Chain is nog niet zo heel lang geleden uitgekomen, maar toch zou ik nu al graag een tweede game van deze te gekke franchise zien. Waarschijnlijk gaat deze er ook wel komen, maar hoe eerder, hoe beter! Ik ben ervan overtuigd dat de Astral Chain-franchise een belangrijke zal zijn voor Nintendo in de toekomt. Dat is niet zo gek, want net als Splatoon een paar jaar geleden, is het concept van Astral Chain radicaal anders ten opzichte van de andere Nintendo-games. En dat maakt de game erg leuk, maar tegelijkertijd ook succesvol. De game combineert een interessant gevechtssysteem met uitdagende gameplay. Er valt voor mijn gevoel nog genoeg te ontdekken in deze utopische wereld, dus doe mij maar een tweede deel!
Ik ben geneigd om te gaan voor Horizon Zero Dawn 2, maar die game zit al in de geruchtenmolen en wordt hopelijk/waarschijnlijk een PlayStation 5 titel. Dus ik ga voor Bioshock 3 of 4 als je Bioshock Infinite meerekent. De eerste twee delen van Bioshock hadden een eigen sfeer met de onderwaterstad Rapture. De mensen zijn veranderd in Splicers en maken de stad onveilig. Door gebruik te maken van Plasmids probeer je te overleven en de waarheid te achterhalen. In Bioshock Infinite wordt deze dynamiek omgegooid en speelt het avontuur zich af in de lucht. Persoonlijk vond ik dit het minste deel, omdat de gameplay heel anders aanvoelt. Het gebruik van de Plasmids is minder belangrijk, de sfeervolle donkere stad wordt verruild met een heldere wereld en het verhaal is zeer vaag. Dus ik hoop dat er een vervolg komt op Bioshock 2 waar we teruggaan naar Rapture of een vergelijkbare locatie en dus niet op een vervolg van Bioshock Infinite.
Dit waren een aantal games waarvan wij graag een vervolg zouden zien. Nu maar hopen dat de ontwikkelaars en uitgevers naar ons luisteren. Al schat ik onze kansen niet erg hoog in. Heb jij ook een game die eigenlijk ook in deze lijst zou moeten staan? Laat het ons weten in de comments.
Review
We zeggen vaarwel tegen de geliefde Dragon Age-franchise, want Dragon Age: The Veilguard heeft niks te maken met de donkere fantasiewereld en de franchise.
Nieuws
SIE topman Hiroki Totoki geeft aan dat ze het volgende fiscale jaar weer PlayStation 5-exclusieve games gaan uitbrengen. Dit heeft gevolgen voor Ghost...
Nieuws
De gamestrategie van Warner Bros. Games gaat op de schop. Voorlopig gaat de gamedivisie zich focussen op Hogwarts Legacy, Mortal Kombat, Game of Thrones...
Nieuws
SEGA heeft ontwikkelaar Amplitude Studios (Endless Dungeon, Humankind) verkocht. De gamemaker in kwestie gaat nu verder als een onafhankelijke organisatie.