Nieuws
Dit is de reden dat Samus niet in Fortnite verscheen
gisterenIn 2020 had er een Samus-skin naar Fortnite kunnen komen, maar dat is niet gebeurd. De reden hiervoor is onlangs onthuld.
Aah, de dagen van weleer. Menigmaal denkt de redactie nog terug aan de tijd van jeugd in onderbroek. Een tijd waarin financiële zorgen, prestatiedrang en relatieproblemen nog lang niet aan bod kwamen. Het was echter ook een tijd van veel stres aangezien games retemoeilijk waren en je de helft geen idee had van wat je nou moest doen. Toch wordt veelal geroepen dat de games van toen veel beter waren. De discussie is in volle gang en we hebben de meningen weer op een rijtje gezet.
DLC, microtransacties, season passes… toen onze Patrick nog een klein snotjong was, zouden mensen massaal ‘gezondheid’ hebben geroepen bij het horen van deze kreten. Wat nu volgens de industrie ‘heel normaal’ is, kwam vroeger nog niet eens in de gedachten van ontwikkelaars en uitgevers op. Je fietste op je gemakje naar de Speelboom (of een andere speelgoedwinkel, whatever), plukte een mooi kartonnen doosje uit het rek, rekende een vastgesteld bedrag af en ging met een game aan de slag waarvan je wist dat het de complete game was. Had je hem uit, dan kon je verder met de volgende game, in plaats van extra guldens schuiven voor content die stiekem al lang en breed inbegrepen had kunnen zijn. Vroeger was echt alles zo ontzettend veel beter… en goedkoper.
Wat ik echt mis van de oudere games is het unieke gevoel dat je soms had bij nieuwe titels. We zagen veel games met functies of grafische prestaties die voor hun tijd uniek waren en echt sprongen maakte. Tegenwoordig zijn we verwend en hebben we ook al een hoop gezien. Ik wil niet zeggen dat games niet mooier worden of nieuwe elementen toevoegen, maar de stappen zijn niet meer zo groot en de impact die het vroeger op mij had is op zijn minst veel kleiner te noemen!
De games van tegenwoordig zijn grafisch vaak geweldig en uitgebreid. Helaas zijn de games vaak ook heel makkelijk. Je wordt als het ware aan de hand meegenomen en alles wordt uitgelegd. En als dat niet het geval is, is dit een vaak gehoorde klacht. Waarom wordt dit niet uitgelegd? De oude games waren behoorlijk uitdagend, soms zelfs zeer moeilijk. Ook was er geen in-game tutorial of een duidelijke uitleg. Soms moest je net zolang zoeken en proberen, totdat je de oplossing had gevonden. Natuurlijk was dit ook heel vaak zeer frustrerend als je uren bezig was met het zoeken naar de juiste manier. Aangezien er nog geen internet was, kon je het alleen aan je vrienden vragen of hopen dat er een hint in de gamemagazines stond. Maar als het eenmaal gelukt was, voelde je je zo trots als een pauw. Zo heb ik bij een puzzel in Final Fantasy 6 (heb je hem weer) alle mogelijke combinaties geprobeerd, totdat ik na uren de juiste had gevonden. Of dat je Life3 (na KO sta je weer op) nodig hebt om de baas die Ultima gooit, net voordat hij doodgaat, te verslaan. Anderzijds is het misschien ook een goede zaak, want er komen teveel leuke titels uit om te lang bij een onbelangrijk deel te blijven hangen.
Wat ik vandaag de dag mis in de meeste games is een stukje meerwaarde door middel van cheats. De meeste games waren vroeger ook een stuk pittiger, cheats zorgden ervoor dat games een stuk makkelijker werden. Maar mij is vooral de fun bijgebleven. De meest bekende cheat is natuurlijk de Konami code, omdat anders Contra gewoon niet te spelen was. Maar bij mij zijn vooral rosebud en klapaucius bijgebleven, die je in-game 1000 Simdollars gaf in The Sims. Het maakte de game een stuk makkelijker en dat was natuurlijk niet voor niks. De zoektocht naar de cheats was al een ding op zich. Grand Theft Auto heeft er ook een aantal die de de games net wat leuker maken. Denk aan die cheat die voertuigen uit de lucht laat poppen om er vervolgens zo mee door de straten te scheuren. Ik mis het nog altijd en als je het aan mij vraagt maken cheats de games gewoon een stuk leuker.
Dankzij onder andere de digitalisering worden er tegenwoordig in de "indie-stroming" veel meer originele, unieke en prachtige games gemaakt dan ooit tevoren. Hierbij zitten ook veel oldskool type games, waarmee je volledig aan je retro-trekken kunt komen. Is er dan nog echt iets dat ik mis van oude games? Ja dat zeker wel. Ik mis met name de simpelheid waarmee oude games op de markt verschenen. Fysiek, en zonder allemaal gedoe. Afgezien van dat je een game gegarandeerd werkend en 100% compleet kocht, had je vroeger ook niet dat je allemaal verschillende versies en edities. Je had er hooguit twee, en zo'n enkele extra versie zorgde niet voor migraine. Geen pre-order ultimate collector's moneystealer edition of digital rip-off deluxe versies. Gewoon 1 mooie fysieke versie met een mooie handleiding, hoesje en that's it. Alsjeblieft laten we daar weer naartoe terug gaan.
Een mooi rijtje indeed en zeker een rijtje waar ik mij in kan vinden. Man, cheats waren mijn dagelijkse bezigheid en de games waren inderdaad gewoon zoals ze kwamen. Wellicht dat een paar van bovenstaande nog een terugkeer maken. Wat mis jij nou echt van de ouderwetse games? Laat het weten in de reacties!
Nieuws
In 2020 had er een Samus-skin naar Fortnite kunnen komen, maar dat is niet gebeurd. De reden hiervoor is onlangs onthuld.
Nieuws
Alone in the Dark ontwikkelaar Pieces Interactive gaat een deel van hun personeel ontslaan, net een maand na de release van de remake.
Trailer
Benieuwd naar wat er allemaal naar Disney Dreamlight Valley komt? Er is nu een speciale video uitgekomen die dat allemaal laat zien!
Gerucht
Benieuwd naar wat Assassin’s Creed Hexe precies inhoudt? Er zijn mogelijk nieuwe details over de game naar buitengekomen.