De Rondvraag: Welke puzzel dreef jou tot waanzin?

-

Hoewel het altijd fijn is om even hersenloos een game op te starten, kan het ook erg prettig zijn om die grijze massa in het hersenpannetje even aan het werk te zetten. Uitdaging hoeft namelijk niet altijd in de vorm van pittige gameplay te komen, een puzzel volstaat namelijk net zo goed. Hoe vaak ben je wel niet vastgelopen op zo'n cryptische eikel die je de haren uit de kop doen trekken. Toch zouden we ze voor geen goud willen missen. Maar reactie, welke puzzels dreef jullie tot waanzin?

Claudia met World of Warcraft – Lucid Nightmare

Zelf ben ik een groot fan van puzzels. Daarnaast verzamel ik ook mounts in World of Warcraft. De meest uitdagende puzzel die ik tot nu toe in een game ben tegengekomen, is er dan ook eentje die zowel de puzzelaar als de verzamelaar in mij flink heeft kunnen kietelen. Ik heb het dan over Lucid Nightmare, een van de bijna vijfhonderd verschillende mounts die je in World of Warcraft kunt verkrijgen. Om deze mount te kunnen bemachtigen, moet je zeven verschillende briefjes verzamelen door heel Azeroth. Elk briefje bevat een zeer minimale en cryptische aanwijzing voor de locatie van het volgende briefje. Wanneer je echter de locatie van het briefje gevonden hebt, ben je er nog niet. Bij elk briefje hoort, naast de gigantische puzzel die het ontcijferen van het briefje al is, namelijk nog een andere puzzel die je moet oplossen. Zo moet je onder andere een speciale combo maken in een Bejeweled-achtige minigame, moet je een binaire code zien te kraken, een gare tumor uit de knoop zien te halen, en moet je je weg zien te vinden in een onmogelijk doolhof dat letterlijk Endless Halls heet. Zelf ben ik, met de hulp van een guide, twee dagen bezig geweest om deze mount te krijgen. Mijn dikke uil kan nu echter wel op een veel te kleine gothic eenhoorn zitten. Worth it.

Patrick Meurs met The Talos Principle

Aan mij vragen welke puzzel ik het meest uitdagend vond, staat bijna gelijk aan de vraag welke kleur M&M ik het lekkerste vind. Over het algemeen kan ik elke puzzel - mits deze de hersenen een beetje laat kraken - bijzonder goed waarderen, ook al loop ik hiermee vaak wel het risico dat ik er in-game totaal door vastloop. Dat weerhoudt me er overigens nooit van om een puzzelgame aan te schaffen. Games als The Room en The Witness - waarbij je letterlijk alleen maar puzzelt - zijn bij mij door het spelen van klassiekers zoals Riven, Myst en het voor die tijd uiterst verontrustende The 11th Hour en 7th Guest, altijd in overvloed op al mijn gaming-apparaten aanwezig geweest en er slechts één van kiezen is bijna niet te doen. Maar als ik dan echt één game moet kiezen die mijn hersenen zodanig liet kraken dat ik er gestoord van werd, dan is dat The Talos Principle van het Kroatische Croteam. Wat begint als een vrij recht toe recht aan puzzelgame, eindigt in breinbrekende opdrachten waarbij je inzicht en intelligentie tot de max worden beproefd. En dat allemaal terwijl de existentie van zaken als menselijkheid en vrije wil worden getoetst. Total mindfuck guaranteed, maar dat maakt het in mijn ogen dan ook een van de beste puzzelaars aller tijde.

Timo met The Legend of Zelda: Ocarina of Time - De Water Temple

De meest uitdagende puzzel in een game is voor mij zonder twijfel de Water Temple in The Legend of Zelda Ocarina of Time. Potjandorie hoe tijdrovend en breinbrekend is deze wel niet. De voldoening is echter heel groot wanneer je eenmaal door hebt waar je moet zijn om de puzzel op te lossen. De tempel is volledig onderwater gespoeld. Tevens is de tempel opgebouwd uit verdiepingen. Elke verdieping is pas toegankelijk als je het niveau van het water dusdanig omlaag hebt gekregen dat je die verdieping kunt verkennen om het waterpeil nog lager te krijgen. Maar de zoektocht naar de schakelaars is werkelijk één zonder ook maar enige vorm van richting of hints. Ieder hoekje en gaatje moet je uitpluizen. Je bommen en hookshot zijn sleutelelementen en tja, dan maar zien te vinden waar je moet zijn. Oh ja, en dan nog de dubbele eindbaas. Shadowlink was een zeer prettige aanvulling in deze tempel. Als je uiteindelijk volledig door hebt hoe het laten stijgen en dalen van het waterniveau werkt en waar je dan moet zijn, merk je met wat voor briljante puzzel je te maken hebt gehad.

Kees met Tomb Raider - Hall of Ascension

Wat een heerlijke reboot was Tomb Raider uit 2013 toch. Een perfecte game vol met actie, verkenning en natuurlijk puzzels. Met name de Tombs waren erg vermakelijk en bij vlagen zeer uitdagend. De meest uitdagende puzzel vond ik persoonlijk de Hall of Ascension, ook wel bekend als The Wind Jumping Puzzle. In deze puzzel speelt de wind een zeer belangrijke rol. Om bij een geheime ruimte te komen moet je een luik, waar de wind flink doorheen blaast, tijdelijk sluiten en vervolgens een hangend platform omhoog takelen. Eenmaal op het platform klapt het luik weer open en wordt je naar een richel geblazen waarbij je de geheime kamer kunt bereiken. Timing is hierbij zeer belangrijk en als je de puzzel eenmaal door hebt valt hij reuze mee. Ik weet echter dat het mij veel tijd koste om de oplossing en de juiste timing te vinden. Na afloop leverde het wel een nieuwe upgrade voor het pistool op waardoor het, het allemaal waard was.

Peter dook in de toneelstukken met Silent Hill 3

Alas poor Konami, I knew him gamers! Puzzelen is altijd een favoriete bezigheid van mij geweest. Het is niet dat ik sporten haat, maar ik prefereer over het algemeen een brain workout boven een fysieke. Gelukkig heb je er ook veel puzzelgames zoals de Myst serie en in mijn review van The Witness kun je teruglezen hoe zeer ik houd van dat soort games. Toch heb ik een totaal andere gamereeks gepakt, zoals je al zag staan in het kopje. Het unieke aan Silent Hill 2 en 3 is namelijk dat je naast combat difficulty ook een "riddle difficulty" setting zelf kan bepalen in drie gradaties. Op hard riddle difficulty zijn de puzzels ook echt niet makkelijk en één van de eerste puzzels laat je dit gelijk voelen wanneer je met Heather in een boekwinkel beland en boeken van Ome Shakespeare in de juiste volgorde in de kast moet zien te krijgen. Op hard difficulty moet je daadwerkelijk kennis hebben van het werk van Shakespeare, iets waarvoor je dus echt in de Engelse literatuur moet hebben gedoken. Deze puzzel was nog van voor het internet, dus dat was naar de bieb fietsen of strategy guide kopen! Ja, ja, met je deuzige Harry Potter boekenlijstje van de middelbare school kom je hier niet ver. Kun je echter Hamlet en The Tempest zo uit je bolletje quoteren, dan is de puzzel appeltje eitje.

Patrick Lamers ging kopje onder in de Water Temple

Of het echt mijn meest uitdagende puzzel was weet ik niet, maar het staat me wel het meest helder voor de geest. The Legend of Zelda: Ocarina of Time was een waar genot om te spelen en ik vloog, ondanks mijn toen nog jonge leeftijd, door die game heen. Tot ik op een gegeven moment de Water Temple binnenstapte. Prompt was ik heel de logica uit het oog verloren en had ik geen flauw benul hoe ik mij uit deze tempel moest zien te redden. Het waterniveau dat je kon aanpassen hielp hier ook niet echt bij. Daarbij vergat is ook telkens welke deuren ik al binnen was geweest waardoor ik een soort aaneenschakeling van déjà-vu momenten beleefde. Ik was dan ook maar wat blij dat ik na al dat ploeteren door die tempel eindelijk oog in oog stond met Morpha, waarna ik mijn welverdiende Water Medallion kon innen.

Engage rage mode now. Wat is jouw favoriete, meest frustrerende of nooit opgeloste puzzel? Laat het weten in de reacties!

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord