Review
Dragon Age: The Veilguard review - Vaarwel Dragon Age
gisterenWe zeggen vaarwel tegen de geliefde Dragon Age-franchise, want Dragon Age: The Veilguard heeft niks te maken met de donkere fantasiewereld en de franchise.
Dus, de titel van dit artikel. Games die ik te lang heb gespeeld, en ook nog eens stiekem. Een game speel je te lang als je de godganse dag (zonder noemenswaardige pauzes) alleen maar op het toetsenbord en de muis van je computertje aan het rammen bent. Het wordt vervolgens stiekem als je besluit om ook gewoon de nacht die direct op die dag volgt door te blijven gaan, zonder dat je ouders dat in de kamer naast je door hebben. Het aanslaan van toetsen en het klikken op de muisknoppen gebeurt dan iets zachter, en het geluid verplaatst zich van de boxen op je bureau naar de koptelefoon. Dat is wat je noemt te lang én stiekem een game spelen. Maar god, wat waren de volgende drie games dat dubbel en dwars waard!
Het extreem veel en lang spelen van RollerCoaster Tycoon is bij mij niet begonnen bij die serie, maar al veel eerder. De liefde voor pretparksimulaties is bij mij aangewakkerd door niemand minder dan Peter Molyneux en zijn Bullfrog Productions (heeft die man toch ook nog iets goeds gedaan). Peter en z'n studio maakten in 1999 namelijk de fantasy-pretpark-simulator Theme Park World. Als ik er zo aan terugdenk, heb ik die game misschien zelfs wel langer gespeeld dan alle delen van RollerCoaster Tycoon bij elkaar, en zou eigenlijk Theme Park World hier dus in het zonnetje moeten staan, maar goed. Door Theme Park World ben ik mijn horizon gaan verbreden en ben ik uitgekomen bij RollerCoaster Tycoon. Dagenlang speelde ik die game. Steeds weer nieuwe pretparken maken, op basis van datgene dat je in eerdere parken had geleerd. Steeds mooier werden ze, die parken, met steeds betere rollercoasterconstructies en gelukkigere gasten. En natuurlijk de mogelijkheid om achtbanen te maken die zichzelf in het niets lanceerden, zoals ScreamRide onlangs heeft proberen na te doen. Zonder succes natuurlijk, want de enige game die dat goed kan is RollerCoaster Tycoon. Niets dat dat ooit nog zal overtreffen.
Net als bij RollerCoaster Tycoon is mijn echte liefde voor GTA eigenlijk door een andere game aangewakkerd dan San Andreas, namelijk de voorganger Vice City. Zonder dollen is dat natuurlijk de beste game die Rockstar ooit gemaakt heeft, zeker qua sfeer is het lastig om ooit nog een GTA-game (of een game in het algemeen) te maken die daarbij in de buurt gaat komen. San Andreas is echter de game die ik veel te vaak en te lang heb gespeeld. Het aantal keren dat ik het spel van voor tot achter heb uitgespeeld ligt inmiddels op vijf, schat ik zo. Misschien niets vergeleken met andere die-hards, maar voor mij een ongekende prestatie, aangezien ik games normaal gesproken niet vaker dan eenmalig doorloop. San Andreas bleef echter op één of andere manier steeds die aantrekkingskracht voor nog een speelsessie aanwakkeren. Dagen heeft het me gekost, dagen waarop de zon volop scheen en ik eigenlijk buiten had moeten zijn. Of m'n kamer had moeten opruimen. Of huiswerk had moeten maken. Maar ja, San Andreas was er ook, hè
RollerCoaster Tycoon, Zoo Tycoon, Tycoon dit, Tycoon dat eigenlijk maakt het niet uit en ben ik verknocht aan elke Tycoon-game die ik speel. Eén van de beste games in de Tycoon-franchise (bestaat dat eigenlijk wel op die manier?) - naast RollerCoaster natuurlijk - is Zoo Tycoon, de game waarin je je eigen dierentuin kunt bouwen. Prachtige natuurgebieden met daarin geweldige dierenverblijven, dus. Of de 'achtbaan-laten-ontsporen'-gameplay zoals die bij Zoo Tycoon bestaat, door de leeuwen en tijgers in hetzelfde verblijf te plaatsen als de antilopen. Spektakel voor de gasten gegarandeerd, al leken ze er niet altijd allemaal even tevreden naar te kijken. Zeker niet als je als dierentuindirecteur vervolgens besloot om ook het hek van het leeuwenverblijf maar te slopen, om de beweegruimte van die beestjes - en de etenswaren - wat uit te breiden. Totdat je vader achter je kwam staan en vroeg waar je nou eigenlijk mee bezig was. Tja, so much voor stiekem gamen
Heb jij ook games die je eigenlijk veel te lang en stiekem hebt gespeeld?
Review
We zeggen vaarwel tegen de geliefde Dragon Age-franchise, want Dragon Age: The Veilguard heeft niks te maken met de donkere fantasiewereld en de franchise.
Nieuws
SIE topman Hiroki Totoki geeft aan dat ze het volgende fiscale jaar weer PlayStation 5-exclusieve games gaan uitbrengen. Dit heeft gevolgen voor Ghost...
Nieuws
De gamestrategie van Warner Bros. Games gaat op de schop. Voorlopig gaat de gamedivisie zich focussen op Hogwarts Legacy, Mortal Kombat, Game of Thrones...
Nieuws
SEGA heeft ontwikkelaar Amplitude Studios (Endless Dungeon, Humankind) verkocht. De gamemaker in kwestie gaat nu verder als een onafhankelijke organisatie.