Drie van die: Manieren om Tiny Glade te spelen
Tiny Glade verscheen eind september en heeft ondertussen al een groot publiek weten te bereiken. De studio Pounce Light heeft de game zelf uitgebracht en daardoor is Tiny Glade ook genomineerd voor een aantal prijzen. Het hele idee van de game is dat je in een prachtig landschap gebouwen of kastelen bouwt en kijkt wat er gebeurt. Door de procedurele details zorgt de game automatisch voor decoraties. Zo bepalen de locatie van de ramen ook wat er gebeurt, waardoor een raam op het dak automatisch verandert in een dakkapel. Op sociaal media en YouTube tonen veel mensen hun creaties en ook ik ben al lekker aan de slag geweest. Naar een aantal uren ben ik erachter gekomen dat je Tiny Glade op drie verschillende manieren kunt spelen en die deel ik graag met jullie.
Gebruik Tiny Glade voor je Dungeons & Dragons campagne of verhaal
Tiny Glade is de perfecte game om een dorp of kasteel uit je eigen verhaal tot leven te brengen. Mocht je dus graag schrijven of zelfs tekenen, dan kun je ervoor kiezen om het eerst uit te werken in Tiny Glade. Zo kun je het vervolgens zelf natekenen of uitgebreid beschrijven in je eigen boek. Daarnaast is de game ook eenvoudig in te zetten voor je Dungeons & Dragons campagne. Er zijn natuurlijk meerdere programma’s en mogelijkheden om een map te maken, maar Tiny Glade biedt verschillende camera perspectieven. Wat ik bedoel, kun je zien in de afbeeldingen hieronder. Ik heb op een lager gelegen gebied een klein dorpje gebouwd met een winkel, opslagplek en in het bos een verscholen heksenhuis. Op het hogere gelegen gebied vind je wat luxere huizen met daarbij de herberg. Als je de brug overgaat kom je twee beschermde herenhuizen tegen die met muren en torens worden verdedigd. Als je nog op verder op verkenning gaat dan zie je een ruïne staan op een klein eiland in het midden van het meer.
Met de fotomodus kun je van bovenaf eenvoudig een foto maken, waardoor er een soort map ontstaat. Het mist de vierkantjes, om de afstand te meten, maar het ziet er wel erg gaaf uit. Als je het persoonlijker wilt maken dan kun je ook tijdens een sessie rondlopen op de map of foto’s maken, terwijl je dat doet. Op die manier kun je gewoon de foto’s laten zien. Doordat alles in first-person modus wordt getoond, krijg je een goed beeld van alle details en hetgeen wat je hebt gebouwd. Door de vliegmodus te gebruiken kun je vrij over de map bewegen en verder inzoomen. Naast dat je dus specifiek de bouwwerken uit je fantasie tot leven kunt wekken, zijn er meerdere opties om het aan iemand te tonen. Daardoor kun je met Tiny Glade prachtige screenshots maken.
Kom gewoon eventjes tot rust met Tiny Glade
Je hoeft helemaal geen uitgebreid plan of specifiek doel te hebben tijdens het spelen van Tiny Glade. Door de rustgevende muziek, de kleurrijke stijl en het gebrek aan missies en tijdsdruk is het een fantastische game om mee te ontspannen. Zet gewoon wat gebouwen neer en kijk welke veranderingen er plaatsvinden, wanneer je deze met elkaar combineert. Wanneer je bijvoorbeeld twee ramen naast elkaar zet en ervoor zorgt dat er was naar buiten hangt dan wordt er automatisch een waslijn gevormd. De ramen vlak bij de grond zorgen ook voor decoraties, waardoor er een kar, bloempot, hooibaal of bankje verschijnt. Op deze manier komt een dorp echt tot leven, terwijl er geen mensen rondlopen. Wat je maakt, hoeft helemaal niet uitgebreid of mooi te zijn, zolang jij maar een goede tijd hebt. In de onderstaande afbeelding kun je zien dat ik op de Flowery map een meertje hebt gemaakt, met daarin een kleurrijke en simpele toren. Het kost een paar minuutjes en je hebt een schattig eindresultaat. Je kunt Tiny Glade dus gerust voor enkele minuten opstarten, waardoor het de perfecte game is om tijdens je pauze te spelen. Zo kun je weer volledig opgeladen aan de slag met belangrijkere zaken. Je bent niet helemaal alleen, want op de map lopen schapen rond en als je water plaatst komen er eenden langs. Mocht je daar behoefte aan hebben, dan kun je ze zelfs aaien.
Bouw bekende bouwwerken na in Tiny Glade
Als je Tiny Glade gaat gebruiken om een dorp uit een zelfverzonnen verhaal tot leven te wekken of het in te zetten voor een Dungeons & Dragons campagne, dan ben je al creatief bezig. Er is niet bepaald een jury aanwezig dus je kunt de gekste gebouwen creëren. Mocht je niet zo creatief zijn, dan kun je ook gewoon bestaande bouwwerken namaken. Tiny Glade is ondertussen al een aantal weken uit en ik heb al prachtige creaties voorbij zien komen. Zo heeft Beef Supreme op YouTube Rivendell uit The Lord of the Rings nagemaakt. Ik heb echter ook al Princess Peach’s Castle, Helmsdeep en een Ottomaanse moskee voorbij zien komen. Pak dus een gebouw uit één van je favoriete films, serie of game en ga lekker aan de slag. Het hoeft niet perfect te zijn, maar door het nabouwen leer je wel nieuwe technieken en krijg je een beter beeld van alle mogelijke combinaties. Ik heb besloten om eenvoudig te beginnen door de Burrow, het huis van de familie Wemel, uit Harry Potter na te maken. Natuurlijk wel op de Olden map, zodat de dode bomen voor een magische sfeer zorgen. De Burrow heeft rare vormen en balkons, maar door telkens individueel een vierkant aan het gebouw te koppelen en zo klein mogelijk te maken, kun je dat goed nabootsen. Wanneer je namelijk een vierkant of cirkel op de juiste plek hebt geplaatst, kun je alles nog aanpassen. De stijl die je gebruikt heeft ook invloed. Als je kijkt naar de onderstaande afbeelding, dan zie je houten balken en relingen. Deze kunnen alleen ontstaan als je kiest voor hout, want steen zorgt voor een heel ander uiterlijk. Ik ben erg blij met het eindresultaat en durf de volgende keer een moeilijker project aan. Dankzij je eigen creativiteit en honderden bekende gebouwen, is er genoeg inspiratie aanwezig om uren in Tiny Glade te steken.
Het is geen wonder dat Tiny Glade goed wordt ontvangen, want de indiegame biedt veel mogelijkheden. Aan de hand van de gereedschappen en de verschillende seizoenen krijg je alle vrijheid om creatief aan de slag te gaan. Tiny Glade is sinds 23 september speelbaar via Steam en heeft een prijskaartje van veertien euro. Op welke manier ben jij van plan om Tiny Glade te spelen?
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Pounce Light
Uitgever:
Pounce Light
Release:
23 september 2024
Reviewscore:
-
Platforms: