Drie van die: Tombes in Tomb Raider-games

-

Tot aan de release van Rise of the Tomb Raider zal ik met een aantal Drie van dies komen omtrent Lara Croft en haar wilde avonturen. Vorige keer heb ik drie van mijn favoriete Tomb Raider-levels gekozen, en deze keer heb ik drie spectaculaire tombes uitgezocht die Lara heeft mogen "raiden", zoals de naam van de gamereeks ook suggereert.

TR1/Anniversary - Tomb of Qualopec

De eerste tombe die we met Lara ooit bezoeken, en gelijk een memorabele. De hele weg ernaartoe is al spannend, met veel dodelijke vallen, waaronder uiteraard rollende stenen. Eindelijk aangekomen in de tombe, op zoek naar een deel van de Scion, voelde je je echt (een vrouwelijke) Indiana Jones. Al helemaal nadat je de mummie hebt ontvreemd van de Scion, aangezien alles om je heen begint in te storten.

TR4: The Last Revelation - Tomb of Semerkhet

De vierde Tomb Raider-titel is eigenlijk in zijn geheel in en rondom oude Egyptische bouwwerken, waarbij het ook echt bedoeld is dat je een groot gebied door schiet en puzzelt. Dit maakt het thematisch wellicht eentoniger, al is de sfeer erg gaaf, maar verder was deze game qua verhaal en levels een stap vooruit. De Tomb of Semerkhet is weer eens een waar grimmig puzzelparadijs, wat Tomb Raider zo uniek maakt.

TR: Angel of Darkness - Tomb of the Ancients

Er zal geen persoon zijn die vindt dat Tomb Raider: Angel of Darkness een geniaal geslaagde game is. De game is heel erg gerushed qua release en daardoor gigantisch buggy en vol met overduidelijk niet afgemaakte en slechte levels. Toch wordt TR: Angel of Darkness op ongeveer de helft nog aardig goed ook, met een paar geniale levels die goed laten zien wat men voor game wilde wegzetten. Eén van die goeie levels is de Tomb of the Ancients. Sterke puzzels, goeie sfeer en doordacht leveldesign. Jammer dat de developer de game nooit heeft mogen maken zoals ze wilden, want dat had een klassieker opgeleverd.

Met Rise of the Tomb Raider heeft de developer aangegeven weer wat meer terug te gaan naar het echte tombe-puzzelwerk. Terugblikkend op de geniale puzzels van de oude TR-games, kan mij dit niks anders dan bekoren. Hoe denken jullie hierover?