Gameseries: Fallout - Deel 2

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Alle goede dingen hebben een begin. Het begin van Fallout heb ik vorige week besproken. Deze week gaan we kijken hoe de verhalen rond het door kernoorlogen verwoeste Noord Amerika zich verder ontpoppen...

Fallout 2
Waar Fallout uitgebreid en groot was, deed Interplay het in 1998 met Fallout 2 nog eens dunnetjes over. De intro was wederom een kippenvelmoment voor mij. 'A kiss to build a dream on,' van Louis Armstrong klinkt sindsdien ook nooit meer hetzelfde. Wederom werd de intro gevolgd door de bloedstollende stem van Ron Perlman, die de sfeer van Fallout weer in steen beitelt.

Fallout 2 was vele malen groter dan Fallout. De engine en gameplay waren hetzelfde, maar de hoeveelheid quests, locaties en NPC's waas verveelvoudigd en het arsenaal was met tientallen nieuwe wapens aangevuld. De sfeer was echt weer die van overleven in het grimmige, vernietigde landschap, waar gevaar om elke hoek loert. Ditmaal moet je op zoek naar de Garden of Eden Creation Kit, ofwel de G.E.C.K. De tegenstander in deze game is de mysterieuze Enclave, het restant van de regering van de VS.

Deze incarnatie was echter veel meer volwassen dan de voorganger. Je kon bijvoorbeeld, als je charisma hoog genoeg was, spelen in een sexfilm of met de vrouw van een gangsterbaas in New Reno het bed in duiken, om de code van een brandkast te bemachtigen. Ook was de hoeveelheid humor in de game zwarter en meliger. Zo kon je een groep paladijnen van de Brotherhood of Steel tegenkomen die op zoek waren naar een Heilige Graal (Monty Python) of een encounter hebben waarbij je in het midden van de woestijn een walvis en een kapotte bloempot tegenkomt (Hitchhiker's Guide to the Galaxy).

Fallout: Tactics
Deze telg in de Fallout serie is een beetje de vreemde eend in de beits (Is dit wat anders dan de vreemde eend in de bijt? Red.). Waar de voorgaande delen een RPG waren, was dit deel puur op tactische gevechten gericht. Jij moest als ingewijde van de Brotherhood of Steel missies uitvoeren met een squad medeadepten. Deze missies zijn gevechtsmissies die variëren van het uitschakelen van bandietenkampen tot het vernietigen van een super mutanten fort.

Wat deze game best tof maakte was het feit dat jij je squadmates ook volledig kon besturen. Ook kon je, als je dat wilde, de turn-based combat uitzetten en de game real-time spelen. Daarnaast kon je met een eigen team een multiplayer game doen tegen een vriend over lan of internet. Hierbij stelde je zelf je team en uitrusting samen.

Het Einde?
Fallout leek na het instorten van Interplay ten dode opgeschreven. Black Isle Studios, de ontwikkelaar van de Fallout serie, was niet meer en de situatie was grimmig. Een derde deel leek nooit meer te komen. Maar zoals in alle goede verhalen was de redding nabij. Maar dat is een heel ander verhaal!

Lees meer