Indieaan: Particulars

-

[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over Particulars.

Particulars brengt je in het leven van Alison, een meisje die een sterke interesse heeft voor wetenschap. Althans, dat denk ik, want een heel duidelijk verhaal heb ik nog niet kunnen ontdekken in Particulars. De bedoeling is in ieder geval dat jij een enkele quark mag besturen. En met deze quark is het aan jou de taak om in een subatomisch niveau verschillende elementen te verbinden, vangen, combineren of af te stoten. Klinkt simpel genoeg, maar laat je niet verrassen.

De besturing van de quark is een puntje om aan te wennen. Hij reageert namelijk niet direct en zal bij het loslaten van de toetsen in een bepaalde richting blijven stromen. Om ook succesvol een stukje data te kunnen bemachtigen, moet je zelf je baan van de quark continu blijven buigen. En geloof maar niet dat de quark een beetje meewerkt, totaal niet zelfs. Hoewel deze besturing een beetje vaag werkt, is het na wat gewenning goed te doen. De eerste paar levels gaat met vallen en opstaan, maar daarna race je erdoorheen. Mits je wel door de stroom van atomen kan komen, want ze zijn niet allemaal even vriendelijk.

De ene atoom zal je aantrekken en de andere afstoten. Wit is goed en zwart is fout. Je kan daardoor ook misbruik maken van de ene atoom om de andere af te kunnen stoten of zelfs aan te trekken. Het vergt wat tijd en enige puzzelervaring, samen met de eigenaardige besturing belooft het een lastig parket te worden. Het hoofddoel is om data te verzamelen en de slechte atomen te ontwijken of om te zetten in data die je kan verzamelen.

Hoewel ik eerder vertelde dat het verhaal van Alison heel onduidelijk is, moet ik zeggen dat het verhaal op zich wel kan kloppen, maar de combinatie van verhaal en gameplay gaat volledig langs mij heen. Tijdens de game komen er regelmatig cutscenes en tekstbalken voorbij met delen uit het leven van Alison. Wat je eruit op kan maken, is dat Alison niet populair is, één vriendin heeft en gek is op wetenschap. Dat is duidelijk, nu nog een link met de gameplay.

De game is goed in wat het moet doen. De besturing is even wennen, maar is wel uitdagend. De puzzels zijn leuk en vaak moeilijk, zeker als je vijftien atomen moet verzamelen in een druk bezet scherm. Het verhaal had voor mij achterwege kunnen blijven, maar is wel een grappige afwisseling aan de anders monotone gameplay.