Opinion: Activision, wat is er met je gebeurd?

Geplaatst: 12 maart 2010 14:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Activision, ik kan me nog goed herinneren hoe ik met jou groot geworden ben. Vanaf de eerste dag dat ik een PlayStation 1 had speelde ik al Tony Hawk Pro Skater 3 en daarvoor speelde ik deeltje 2 op de pc. Ik genoot ontzettend veel van deze skateboard-games. Flips, grabs, grinds, alles zag er zo goed uit toen.

Onze relatie verwaterde een beetje toen ik kennis begon te maken met Electronic Arts, maar al snel ontdekte ik Call of Duty waardoor wij weer in vuur en vlam stonden. Nog nooit was oorlog zo intens, zo spannend. De slag om Stalingrad zal voor altijd op mijn netvlies gebrand staan. Op dat moment wist ik het; onze relatie is voor eeuwig.

Veel games kwamen voorbij, maar geen enkele game wist mijn verslavingszintuigen meer te prikkelen sinds Tony Hawk. Toen kwam Electronic Arts weer bij mij aan de deur. Smekend of ik hem nog een kans wilde geven. Ik ben een man die dingen kan vergeven en vergeten, dus vooruit Electronic Arts, laat zien wat je kan, zei ik tegen de arme EA. Wat hij liet zien was vooruitstrevend. Skate was dé revolutie in het skateboardgame-genre. Vervolgens kwam EA met Dead Space, Mirror's Edge, stuk voor stuk allemaal toppers. Natuurlijk ben ik je niet vergeten Activision, jij kwam met Call of Duty 2 en nog meer Tony Hawks op de proppen, maar die games hadden toch een mindere impact op mij dan eerst, maar ik was je niet vergeten en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Hoppa, opeens was daar Call of Duty: Modern Warfare. Een ware revolutie onder de First Person Shooters met een ontzettend cinematische singleplayer en een multiplayer die, 3 jaar na dato, nog steeds relatief veel gespeeld wordt. Toch wist dit mijn zenuwen niet 100 procent te prikkelen. Ik had Guitar Hero vaker gezien, maar wist niet zeker of het mijn soort spel was. Na een paar keer gespeeld te hebben wist ik het; dit is mijn game. Dit is mijn nieuwe verslaving.

Op dat moment begonnen de zwarte jaren. Elk jaar kwam er een nieuwe Call of Duty en elk jaar verscheen er een nieuwe Guitar Hero, hetzelfde lot als Tony Hawk ooit bètaamde. Ik vond dit jammer, want ik vond World at War zeker een mindere game dan Modern Warfare. Ook voor Guitar Hero kwamen steeds meer nieuwe delen, misschien wel 5 per jaar! Maar ik was mijn vertrouwen niet verloren in jou, Activision.

Vervolgens las ik het nieuws dat je van plan was om 6 Guitar Hero-games per jaar uit te brengen. Wat is er met je gebeurd toen de driehoeksverhouding tussen mij, jou en Electronic Arts begon? Ik heb je er nooit over horen klagen. De dag was aangebroken. De releasedatum van Modern Warfare 2. Hier liet je weer zien hoe het is om mijn uitgever te zijn! Een game die over de originele Modern Warfare heenwalst met 100 kilometer per uur. Die multiplayer geeft ook nog eens een paar fikse natrappen tegen die arme Modern Warfare. Toch schrok ik een beetje van de reactie van een van jouw ouders. Hij doet het alleen voor het geld. Hij wil ons, een ieder zo'n fantastische relatie heeft met jou, geld aftroggelen. Echte liefde breekt niet. Vooral niet door schoonouders die onzin zitten te praten. Dus ik nam zijn reactie maar voor lief.

Totdat ik las dat de twee grote bazen bij Infinity Ward, de ontwikkelaar van Modern Warfare 1 en 2, ontslagen waren zonder geldige reden. Toen was de maat vol. Activision, ik ben diep teleurgesteld in je. Je bent de Electronic Arts van vroeger geworden en dat vind ik niet leuk. Als je het niet erg vind, blijf ik liever vrienden met je.

Love,
Wouter

Lees meer