Opinion: Gewoon een jaartje wachten

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Er zijn al tig columns geschreven over downloadable content, afgekort als DLC. Toch kan mij dat er niet van weerhouden nogmaals een gedeelte van mijn spaarzame tijd op te offeren aan het tikken van een column over dit fenomeen. Reden hiervoor is een nieuwsbericht dat ik onlangs las. Daarin stelde een ontwikkelaar dat de drempel voor het aanschaffen van games verlaagd moest worden. Zo zouden er basisgames aangeboden moeten worden tegen een lage prijs, die vervolgens naar eigen smaak aangekleed kunnen worden doormiddel van bètaalde DLC. Daardoor kunnen gamers zelf bepalen hoeveel geld ze uiteindelijk spenderen aan een bepaalde game.

Ik ben zelf even vergeten om welke ontwikkelaar het ging, dus voel je vrij hieronder een reactie achter te laten, maar waar het mij om gaat is de vraag of dit model voor ons gamers wel zo voordelig is. Je wilt immers toch al meteen weten hoeveel waar je voor je geld krijgt? Misschien koop je straks een racegame met tien auto's voor twintig euro en blijken extra auto's vervolgens twee euro per stuk te kosten. Dan heb je voor zestig euro een racegame met dertig auto's. Stel je dat model eens voor bij Gran Turismo 5, waarbij je al die honderden auto's los zou moeten kopen. Dan ben je straks kapitalen kwijt aan een game met dezelfde hoeveelheid content als waar je nu zestig euro voor zou bètalen.

Ik ben er dus wat huiverig voor in hoeverre je nog zicht hebt op de totale kosten van een volledige game. Krijgen we van tevoren dan te zien welke DLC op de planning staat en wat dit allemaal gaat kosten, zodat je meteen een overzicht hebt van het totaalplaatje? Of is dit een slinkse wijze om gamers nog meer geld uit de zakken te kloppen? Het klinkt natuurlijk als een nobel streven om de drempel voor twijfelende gamers te verlagen, maar ik sta er niet bepaald om te springen. Wellicht is het straks een beter idee om na de release van een game eerst een jaar te wachten tot alle DLC beschikbaar is en hem dan pas aan te schaffen?

Lees meer