Opinion: Minecraft: gister, vandaag en morgen

Geplaatst: 1 november 2011 11:00
Aangepast: 8 december 2018 13:44

Kijk mama, een kasteel! Dat waren één van de eerste woorden die ik meestal riep vanaf het strand. Schelpjes, veel zand en wat takjes waren het enige dat ik nodig had om een kasteel te maken. Dat deze niet het krachtige water van de zee kon trotseren, was bijzaak. Het ging om het idee dat ik iets helemaal zelf had gemaakt. Echter was het niet simpel: de onderdelen op het strand waren schaars en andere kinderen waren net zo sluw als ik. Het liep meestal uit op een wedstrijd. Wie kan de meeste onderdelen verzamelen en het langst overleven?

Gisteren
Natuurlijk gaan we het hier niet over mijn jeugdsentimenten hebben, maar over de populaire game Minecraft. Toch kun je er een mooi bruggetje naar slaan, want het komt op het zelfde neer, toch? Je hebt in het begin een beperkt aantal onderdelen en die moet je zo snel mogelijk uitbreiden, wil je overleven. Want wanneer de zon daalt en de nacht zijn intrede doet, komen de zombies. Die moet je of verslaan, of vermijden. Je kunt dus gaan voor een heel aanvallend fort, of voor een verdedigend kasteel. Allemaal keuzes die in de eerste versies van Minecraft van levensbelang waren.
Echter zijn we er nog niet, want we hebben nog maar één deel gehad: het zogenoemde 'minen'. De naam Minecraft bestaat dus uit twee delen, en dat tweede is craften. Hiermee maak je bijvoorbeeld van drie grondstoffen en wat water een zwaard. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Van wapens tot vervoer, van bedden tot fakkels. Daarin gaat Minecraft dus veel verder dan mijn mooie kinderverhaaltje.

Vandaag
Minecraft anno vandaag is in volle opkomst. Bijna om de drie dagen komt er een mini-update-preview-bèta-dinges. Minimale updates die tientallen nieuwe mogelijkheden geven. Zo kun je, door middel van een update die laatst is toegevoegd, schapen de liefde laten bedrijven zodat je nieuwe schapen krijgt. Of je kunt nu wel horizontaal takken aan elkaar maken, in plaats van alleen verticaal. Ik moest de verschillen opzoeken, want ik wist niet wat er nou echt nieuw was aan update nummertje zoveel. Zo gaat Minecraft nu dus door het leven: elke paar dagen een kleine update die weer nieuwe functies met zich meebrengt. En dan moet je eens bedenken dat dit nog maar de bèta is. Niks uiteindelijke versie dus.

Morgen
Hoe Minecraft er in de toekomst mee doorgaat? Geen idee. Misschien wordt het zo'n grote en uitgebreide wereld dat je het wel een MMO kunt noemen. World of Warcraft misschien? Of gaat het wel door met hetgene wat het nu doet: updaten, updaten en nog eens updaten. Kunnen we dadelijk de ruimte in? Andere bouwmogelijkheden? Soms vraag ik me af wat de studio achter de verborgen schat er nog meer in kan doen. Is het dadelijk niet teveel van het goede? Te uitgebreid? Weet de studio nog wel dat het een bèta is, en niet de uiteindelijke versie? Want wanneer die echte versie er is, willen de gamers dan nog wel elke dag een verandering? Allemaal vragen waar de studio over na moet denken. Mijn mening? Ik denk dat de game zo beetje bij beetje beter wordt, maar uiteindelijk helemaal inzakt omdat men door de bomen het bos niet meer kan zien. Zonde, als je het mij vraagt, want het concept doet mij nog steeds denken aan mini-ik op het strand. Toen er nog geen zombies waren...

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Minecraft

Series

Minecraft

Uitgever

Microsoft Game Studios

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii U, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Releasedatum

9 mei 2012

Ontwikkelaar

Mojang AB

Gameliner Awards

-

Lees meer