Nieuws
Ghost of Yōtei verschijnt na 1 april 2025
vandaagSIE topman Hiroki Totoki geeft aan dat ze het volgende fiscale jaar weer PlayStation 5-exclusieve games gaan uitbrengen. Dit heeft gevolgen voor Ghost...
Nintendo maakt te weinig exclusives. Iets dat des te duidelijker en pijnlijker wordt op de Nintendo Switch. Als je de eShop opent, zie je een groot aantal gerecyclede games (oh nee, remaster, want dat is hip) van vorige generaties die eigenlijk al herkauwd en, naar mijn mening, zelfs uitgekauwd zijn. Deze games zijn echt niet slecht, maar het is tekenend waar de Switch staat; de prullenbak van de vorige generatie. Ik zal zeker niet ontkennen dat er ook waanzinnige parels tussen zitten van Bethesda of de conversie van Rocket League en South Park: The Fractured But Whole. Het is alleen dat Nintendo dé troeven in handen heeft om de console nog verder te ondersteunen voor de gamer die games zoekt buiten de zoveelste Mario Party, Mario Tennis, Mario Kart, et cetera.
Vorig jaar op E3 was daar dan de zoethouder. Het logo van Metroid Prime 4. Verder he-le-maal niets. En tóch stond iedereen te juichen. Kent iemand het filmpje van Spaceworld 2000 nog met een vechtende Link en Ganon? Die kwam niet, maar het is wel de reactie die belangrijk is. Men zit te wachten op een game als Metroid Prime. Een game met een mega historie waar menig uitgever en ontwikkelaar respect voor heeft. Het is niet voor niets dat tezamen met Castlevania het een eigen genre vernoemd kreeg: MetroidVania. Voorheen besteedde Nintendo wel eens de klus uit om één van hun eigen franchises onder hun hoede te nemen. Denk maar aan Retro Studios. Of een andere optie was samenwerken, waarvan Ubisoft de meest recente is, wat leidde tot het ontzettend leuke Mario + Rabbids Kingdom Battle.
Een eerdere samenwerking was er één met SEGA wat resulteerde in F-Zero GX. Eveneens een franchise waar gamers om schreeuwen. F-Zero is namelijk een racer waarvan er op dit moment sowieso weinig meer uitkomen. Deze racer schreeuwt hardcore perfectie als het gaat om gameplay. Een andere racer die we helaas niet meer hebben gezien sinds de GameCube is Waverace. Al op de Nintendo 64 werd getoond hoe Nintendo de gameplay haast geperfectioneerd had. Het racen was spannend, moeilijk en als je met z’n tweeën op de bank zat, had je uren plezier in de multiplayer. Het racegenre is nog niet opgedroogd. Want met het uitblijven van Steep is de vraag naar een nieuwe 1080 Snowboarding wel gerechtvaardigd. Last but not least, is er nog Excitebike. Hoewel ik denk dat een MXGP-game een makkelijke poort is, kan Nintendo er een prima eigen draai aan geven, zonder de beperkingen van de licenties van MXGP.
Naast racers zijn er nog meer games in andere genres die exclusief voor Nintendo consoles uitgekomen zijn waar we eveneens jaren niets meer van hebben vernomen. Golden Sun, de Nintendo Wars-serie, Earthbound en de game waarvan we afgelopen E3 allemaal instonken omdat het hem niet was, Star Fox. Golden Sun kan de tweede grote RPG worden (naast Octopath Traveler) die exclusief voor de Switch gemaakt kan worden. De derde wordt dan onherroepelijk Earthbound. Iedereen wacht nog op een echt nieuwe consoleversie, die een stille dood is gestorven op de Nintendo 64. De Nintendo Wars-serie is perfect voor onderweg en kan een wat volwassener thema meebrengen. Dat het genre goed werkt, bewijst Mario + Rabbids tenslotte wel. Dan nog Star Fox. De on-rails shooter van weleer zou goed werken op de hybride console. Korte levels passen immers goed bij het mobiele karakter van de console.
Over grote namen gesproken. Waarom komt er geen écht vervolg op Luigi’s Mansion (noot eindredactie: Uhh, die is inmiddels aangekondigd:))? De game was briljant! Gezien de nieuwe versie op de 3DS, zou een Switch versie niet gek zijn. Spookjes kontschoppen was niet eerder zo leuk. En niet geheel toevallig dat we beginnen over kontschoppen. Super Punch Out zou wel eens goed kunnen werken. Grappige vechtgames werken prima. Gooi het Nintendo-sausje eroverheen en je kan er nog een prima gebalanceerde vechtgame aan overhouden die makkelijk op te pakken is, maar moeilijk om volledig te beheersen. Last but not least een nieuwe Sin and Punishment. Een game die die maar weinig mensen kennen. Tot de dag van vandaag ziet de games er briljant uit. Stel je voor dat ie op de Switch zou komen?
Nintendo heeft bakken met historie en staat er om bekend dat ze ontzettend eigenwijs zijn. Diezelfde eigenwijsheid zorgt tevens voor hun succes. Maar als op hun games aankomt, heb ik af en toe het idee dat ze niet beseffen hoe sterk deze namen zijn. Natuurlijk is het makkelijk om hun mascotte uit te buiten. Iedereen kent de goedzak in zijn rode pak uit Italië. Hoe makkelijk is het om een minder sterke naam op te vangen met een nieuw Mario deel, als het financieel wat minder uitpakt? Plus, Nintendo heeft zoveel geld dat zij qua software meerdere blunders kunnen begaan. Maar waarom zou je uitgaan van blunders als je franchises (tijdelijk) exclusief kan kopen? Komt ie: Eternal Darkness, Lufia, Ogre Battle, Bayonetta (oké, deze komt al), Body Harvest, Turok, Mad World, Monkey Ball, Rogue Squadron, Killer7 en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het punt dat ik wil maken is dat er nog zoveel te halen is van grote namen, dat de Nintendo Switch ook zijn killer exclusives niet alleen zelf kan maken, maar ook kan kopen. Strooi eens met geld oude Japanse reus.
Nieuws
SIE topman Hiroki Totoki geeft aan dat ze het volgende fiscale jaar weer PlayStation 5-exclusieve games gaan uitbrengen. Dit heeft gevolgen voor Ghost...
Nieuws
De gamestrategie van Warner Bros. Games gaat op de schop. Voorlopig gaat de gamedivisie zich focussen op Hogwarts Legacy, Mortal Kombat, Game of Thrones...
Nieuws
SEGA heeft ontwikkelaar Amplitude Studios (Endless Dungeon, Humankind) verkocht. De gamemaker in kwestie gaat nu verder als een onafhankelijke organisatie.
Nieuws
Op de 18e verjaardag van Gears of War kregen de fans een leuk nieuwtje voorgeschoteld. John DiMaggio en Carlos Ferro keren terug in Gears of War: E-Day!