Opinion: P.T.: Peter Treurt

Geplaatst: 5 mei 2015 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Dat was geen leuk nieuws deze week van Konami. Eerst al het nieuws dat zij hun samenwerking met Kojima stopten, maar nu ook dat de nieuwe Silent Hill-game er niet meer zal komen. Nadat de geruchten al overal op internet rondvlogen, liet Konami vrij snel van zich horen met slecht nieuws dat alle stekkers volledig uit de Silent Hills-productie waren getrokken. Onder het motto wees niet getreurd vertelde Konami in hun officiële statement ook dat ze we toegewijd zijn aan de franchise en met Silent Hill zeker nog doorgaan. Nou ja, dat interesseert op dit moment echt niemand, noch stelt dit iemand gerust. Wanneer je de meest geanticipeerde en geniaal gepromote horrorgame allertijden op brute wijze de axe geeft, kom je er niet vanaf met oh, maar we gaan wel iets anders tofs maken, hoor.

Het lijkt mij dat je toch je afspraken duidelijk op papier hebt contractueel eer je overgaat tot het maken van zo'n uitgebreide en geniale trailer als P.T. Maar ja, het lijkt mij ook logisch dat wanneer je een IP in handen hebt met een grote fanbase, je er degelijk en serieus mee omgaat. Konami is al een tijdje zijn visie hierin een beetje kwijt lijkt het. Waar zijn die vette 2D Castlevania-games op de handhelds gebleven? Nintendo heeft ook al ruim tien jaar geen nieuwe 2D Metroid uitgebracht, dus daarom zijn andere developers met groot succes de Metroidvania-formule aan het voortzetten? Gaat het echt zo slecht met Konami? Zijn ze zelf wanend door de mist nu, achterna gezeten door Pyramid Head? Is Konami verloren? Ik hoop het echt niet, want het blijft voor mij nog altijd de beste game developer/publisher uit mijn jeugd.

Maar Silent Hill is een unieke ervaring. De eerste director heeft met Forbidden Siren een tweede geniale setting gecreëerd, maar ook dit had niet de Silent Hill-feel die zo zeldzaam is. Zelfs in de Silent Hill-games van de afgelopen jaren weet men het nooit echt spot-on te krijgen. En toen kwam er P.T En dat was echt tegen mijn verwachting in een game die je helemaal het Silent Hill-gevoel gaf, plus dit op een nieuwe manier wist te doen zonder houterige controls. Dan bleek ook nog dat er allerlei geniale mensen mee bezig waren. Maar het mag blijkbaar niet zo zijn. Grootste dooie mus waarmee ik blij gemaakt ben. Ooit Op gamegebied dan. Maar goed, dan zie je weer beelden van al die rampspoed in Nepal, en dan besef je weer: we hebben het hier maar over een game. Het relativeert de boel, maar die diepe, diepe teleurstelling omtrent Silent Hills gaat daarvan toch echt niet weg.

Lees meer