Preview: A Shadow's Tale

Geplaatst: 28 september 2010 20:00

A Shadow's Tale, Lost in Shadow, Tower of Shadow: het spel kent meer titels dan mensen met een universitaire graad. Gelukkig hebben de mensen van Hudson Soft het licht gezien en is er besloten om de game in Europa enkel uit te brengen onder de naam A Shadow's Tale. Wij nemen deze crossover tussen Ico en Limbo niet bepaald lichtzinnig.

A boy and his shadow
De game begint met een scène bovenin een toren, waar jongetje is vastgebonden. Een kwaadaardige ridder scheidt met behulp van een sleutelachtig zwaard de schaduw van zijn lichaam. Vergezeld door een zogeheten sylph genaamd Spangle, een wezentje dat sterk doet denken aan Tinkerbell, moet de schaduw de weg naar zijn lichaam terugvinden.

Je begint dan ook onderaan de betreffende toren, om je vervolgens een weg naar boven te banen. Dit doe je door puzzels op te lossen en vijanden te verslaan. Tot zover niets innovatiefs, hoor ik je denken. Echter beweegt de protagonist zich niet voort op de platformen zelf, maar in hun schaduw.
Dat maakt alles natuurlijk een stukje lastiger.

More than meets the eye
Gelukkig heeft de speler een aantal trucjes tot zijn beschikking om obstakels te overkomen. Je kunt namelijk lichtbronnen in de omgeving manipuleren, om zo een ander perspectief te krijgen. Dit doe je door Spangle objecten te laten verplaatsen of omkeren. Schaduwen veranderen op een bepaalde manier, waardoor jij ineens op dat ogenschijnlijk onbereikbare platform belandt. Tevens bevat het spel levels waar je met de cursor zelfs de gehele wereld 360 graden kunt laten draaien. Hierdoor ontdek je weer nieuwe gebieden en mogelijkheden. En als je er dan nog niet uitkomt, dan geeft het spel regelmatig handige tips die leiden tot een oplossing.

Verder is het van belang om stukjes geheugen te verzamelen. Deze geven beetje bij beetje jouw fysieke gestalte weer vorm, wat zich laat vertalen in extra leven. Dit zul je hard nodig hebben wanneer de schaduwwereld zijn minions op je loslaat. Gelukkig krijg je, na even te hebben gespeeld, ook een schaduwzwaard in je bezit. Hiermee vermorzel je niet alleen de vijand, maar kun je ook lichtschakelaars activeren die uiteraard weer een bepaald effect op de omgeving hebben.

Voorlopig oordeel
A Shadow's Tale is eigenlijk een beetje Nintendo's ondergeschoven kindje en dat is erg jammer. Afgezien van het feit dat Hudson Soft hier niet het wiel heeft uitgevonden, lijkt het toch op een sterk concept. De vergelijking op vele sites met een game als ICO is wellicht niet voor niets. De graphics zien er prachtig uit, zeker voor op de Wii en de mysterieuze muziek trekt je volledig in het spel. Daarnaast zijn de puzzelelementen behoorlijk innovatief en maakt deze game je gewoon nieuwsgierig. Wij hoeven er gelukkig nog maar even op te wachten, want A Shadow's Tale komt uit in het laatste kwartaal van 2010.