Preview: Ace Combat: Assault Horizon

Naast af en toe een demo te hebben gespeeld, wist ik helemaal niks van Ace Combat af. Maar goed, als echte man ga je er gewoon naartoe en zie je het wel. Ik zat bij de presentatie van de game en ik moet zeggen dat Ace Combat: Assault Horizon niet teleurstelde.

Immersion
Het enige wat ik me nog vaagjes kan herinneren van Ace Combat is de grote hoeveelheid platte dialoog die je over je heen kreeg terwijl je aan het vliegen was. Het was echt vervelend, omdat je aan het vechten was en tegelijkertijd het verhaal probeerde te volgen. Geen goede combinatie. In Assault Horizon gaat het een tikkie anders. Dat merkte ik al aan het eerste level wat ik zag. Hier was het niet de opdracht om andere vliegtuigen neer te halen, maar om een heel dorp vol met terroristen neer te schieten vanuit de lucht. Uiteindelijk word je zelf neergeschoten en gaat het verhaal verder naar een groepje piloten waar het allemaal om draait. Cutscènes ervaar je allemaal in first-person view en je kunt dan ook veel om je heen kijken tijdens de cutscènes. Het dialoog vond ik nog steeds een beetje magertjes. Het leek meer op een soapserie dan echt een game. Dit is overigens niet een Japanner die een Amerikaans script probeerde te schrijven. Een Amerikaan heeft aan het script gewerkt. De developer die de game tentoonstelde zei erg vaak hoe 'immersive' de game was. Ik heb het misschien wel veertig keer uit zijn mond horen komen. In zo'n situatie betekent immersie eigenlijk niets meer, maar de first-person-cutscènes en meer diepgang in personages zorgen daar wel voor.

Vliegtuigen customizen
Het multiplayergedeelte wordt belangrijker dan ooit in Assault Horizon. Vliegtuigen vallen naar jouw voorkeur te customizen en te veranderen. Het tempo bij de multiplayer ligt torenhoog. Ik kon het zelf nauwelijks bijhouden en het was een trailer!

Verwachting
Ace Combat: Assault Horizon zal een hoop oude fans doen verbazen dat een game zo kan verwesteren. Ik weet niet of de veranderingen positief opgepakt zullen worden. De singleplayer is in ieder geval dieper in verhaal en interessanter voor het westerse publiek. Of Assault Horizon echt zo 'immersive' wordt als de ontwikkelaar ons doet beloven, moet ik nog maar zien. Met de multiplayer zit het in ieder geval wel snor.

Ace Combat: Assault Horizon verschijnt op 14 oktober voor de PlayStation 3 en de Xbox 360.