Preview: Battlefield 3-èta

Het mailtje dat de Battlefield 3-bèta was begonnen was een van de leukere die ik in september mocht ontvangen. Meteen heb ik de game geïnstalleerd en ging ik aan de slag. Wat kon ik verwachten? Hoe zou het eruit zien? En vooral: Hoe zou hij gaan spelen?

Battlelog
Het eerste wat me opviel was dat als de game opstartte dit in een browser was. Dit zogenaamde Battlelog is een samenbundeling van community site, forums, statistics en serverbrowser in één soort van site. Er staat een heel handig overzicht op van opkomende unlocks en upgrades, een fraai forum waar je je vragen, opmerkingen en andere zaken kunt spouwen, friends kunt toevoegen om mee samen te spelen, te veel om op te noemen eigenlijk. Maar genoeg over Battlelog, het gevecht in!

Guns, guns, guns!
Het eerste wat me opviel toen ik de loadout van mijn soldaten in wilde stellen was dat je op je hoofdwapen drie (!) verschillende plaatsen had waar je upgrades op kunt monteren. Zo heb je optics (voor het betere richtwerk), underbarrel (voor bipods, grips e.d.) en de barrel mount (Zwaardere lopen, tactical lights, silencers en laser pointers). De opzetstukken als zaklampen (Je tegenstanders verblinden in donkere tunnels) en laser pointers zijn echt heel gaaf gedaan, waarbij het allemaal heel echt overkomt. Als je een sprintje trekt zie je je laser rondzwaaien en de zaklamp zorgt er ook voor dat de vijand je sneller ziet. Maar deze kun je aan en uit zetten op het moment dat het jou uitkomt. Ook de wapens zelf hebben een extra truukje gekregen: een fire selector. Per wapen verschilt deze switch, maar bij veel wapen kun je schakelen tussen bijvoorbeeld single shot en full auto. Sommige wapen hebben zelfs een burst mode, waarbij je met een klik een kort salvo afvuurt.

De maps
De speelvelden waar we in de bèta mee mochten spelen waren Operation Metro en Caspian Border, waarbij er veel moeite is gestoken in de aankleding en de realistische omgevingen.Operation Metro speelt zich af in Parijs, waarbij je met 32 spelers in rush mode objectives moet vernietigen of verdedigen. De 4 fases van de map speelden zich eerst in een park, daarna ondergronds in half vernielde metro tunnels, gevolgd door een metro station en eindigend in een kantoorwijk. De maps zijn tactisch en mooi gebalanceerd, met voor elk wat wils. Langere schootsvelden worden afgewisseld met felle tunnelgevechten waarbij een shotgun goed van pas komt.
Caspian Border is een enorm speelveld waarop we met het echte werk mochten beginnen. Tanks, helicopters en jets reden en vlogen rond, terwijl jij over de grond rende om een voertuig te bemachtigen of andere voertuigen op te blazen. De map werd gespeeld in Conquest mode (soort king of the hill), waarbij je zoveel mogelijk objectives moest bemachtigen. De grootte van de map is ongekend. Om van de ene naar de andere kant te lopen ben je makkelijk 10 tot 15 minuten bezig!
Deze map mochten we met 64 man spelen en dan nog voelde het veld bezet aan.

Eye-candy in your face!
De game zag er, ondanks dat het een bèta was, geweldig uit. Reflecties op lenzen van snipers, kogelinslagen, het gevoel van een echte oorlogssituatie word je in het gezicht gedrukt. De pracht van de Frostbyte 2.0 enige was zelfs beteugeld en de maximale graphics settings waren niet actief. Dat was er niet aan te merken, daar de game er al super gelikt uitzag. Als dit nog niet max was, dan kan ik me bijna niet voorstellen wat het gaat zijn als ik de volledige versie aan zet! Ik heb nu al medelijden met mijn pc...

Voorlopige eindoordeel:
Battlefield 3 laat in deze bèta al zien wat het in huis heeft. Echter werd ik slechts toegelaten in de hal, want wat er in de woonkamer te zien was bleef achter gesloten deuren verborgen. Ik ben echter gesterkt in mijn overtuiging dat deze game echt een CoD-killer gaat worden, of op zijn minst Activision achter de oren doet krabben betreft het maken van toffe shooters. Battlefield 3 straalt in tactische vuurgevechten en gebalanceerde omgevingen en ziet er daar bovenop ook nog eens fantastisch uit. Nog even en dan gaat het echte werk beginnen!