Preview: Battlefield Hardline

Politie en boefje, ken je dat spel nog van vroeger? Twee teams, meer boeven dan politieagenten en voor de agenten het doel om de boeven te vangen, op alle (on)geoorloofde manieren. En ja, daar kwam natuurlijk altijd ruzie van, vooral als je had afgesproken dat je elkaar ook zogenaamd neer mocht schieten. Want was dat ene schot nu wel of niet raak? Uiteindelijk mondde het spelletje altijd uit op heuse vechtpartijen (nou ja, soms dan), en moesten moeders of vaders de twee partijen uiteindelijk uit elkaar trekken. Verschrikkelijk dus. De ontwikkelaars van Battlefield hebben dat probleem onderkend; zij hebben gewoon een virtuele versie van 'politie en boefje' gemaakt. De titel van die game? Battlefield Hardline.

Verrassing!
Voor de E3 van dit jaar lekte Battlefield Hardline (helaas) al uit, waardoor de mannen van ontwikkelstudio Visceral met iets bijzonders op de proppen moesten komen om toch nog wat van hun persconferentie te maken. Dat hebben ze uiteindelijk prima gedaan, want op hun praatje kondigden ze aan dat Battlefield Hardline meteen al de fase van een gesloten bèta in zou gaan, in ieder geval voor alle PlayStation 4- en pc-gamers. Verrassing! En ook goed nieuws natuurlijk, want het is altijd leuk om een game al in een relatief vroeg stadium uit te kunnen proberen. De beelden die Visceral op de persconferentie liet zien, lieten ook geen steken vallen en zagen eruit zoals je dat van een next-gen (mogen we al current-gen zeggen?) game mag verwachten. Wat mij betreft is de kwaliteit van de graphics wel meteen het eerste discussiepuntje na het spelen van de bèta, want na een aantal speelsessies vraag ik me af of de game er inderdaad net zo goed uit ziet als men op de persconferentie beloofde.

Grafisch bedrog?
Misschien is het wel zo dat ik te veel verwend ben door de potentiële mogelijkheden van de PlayStation 4 en verwacht ik gewoon te veel, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de eerste beelden die werden getoond niet overeenkomen met datgene wat ik in de bèta heb gezien. Een gevalletje grafisch bedrog? Oké, het ziet er op zich allemaal wel flitsend uit en met de graphics is in principe niet zo veel mis, maar ik had er gewoon een stuk meer van verwacht. Is dat terecht? Wellicht niet misschien denk ik alleen maar dat de bèta er minder goed uitziet en is het in de werkelijkheid gewoon prima in orde. Maar toch hè, het idee dat ik van binnen voel dat dat niet zo is, zit me een beetje dwars. Laat ik Hardline voorlopig nog maar het voordeel van de twijfel geven. Wat ik heb gespeeld heeft immers het label van bèta, dus het huidige product kan hier en daar nog wat verbeterd worden - ook op grafisch gebied.

Heist en Blood Money
Op dat mogelijke minpuntje van de graphics na was de bèta van Battlefield Hardline gewoon weer een genot om te spelen. Spelers mochten aan de slag met twee verschillende modi die ook in de uiteindelijke game terecht zullen komen, namelijk Heist en Blood Money. De Heist mode is echt gericht op het 'politie en boefje'-principe, waarbij de boeven pakketjes uit gepantserde vrachtwagens moeten stelen, terwijl de politie ze daarvan moet weerhouden. Degene die slaagt in zijn opdracht wint uiteindelijk de ronde. In Blood Money spelen twee teams tegen elkaar, waarbij elk team als doel heeft om zoveel mogelijk geld vanuit een centraal punt naar hun eigen basis te brengen. Teams mogen daarbij ook geld uit elkaars basis proberen te stelen. Het team dat als eerste een bepaald geldbedrag bij elkaar heeft gesprokkeld, wint de ronde. Deze mode doet sterk denken aan capture-the-flag, maar dan net in een iets andere variant.

Realisme
Waar Battlefield wat mij betreft altijd in uitblinkt, is het neerzetten van een game die realistisch aanvoelt, en in Hardline is dat gevoel ook zeker weer aanwezig. Omdat de game zich in het heden afspeelt, heb je natuurlijk nog meer dat realistische gevoel, en voor Hardline is dat zeker een positief puntje. Op momenten dat veel spelers van beide teams zich dicht bij elkaar bevinden is de strijd intens en moet je op je hoede zijn, omdat er continu vanuit elke hoek vijanden op je af kunnen komen. Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen voor wat meer overzicht door je fysiek verder van die strijd te begeven, om vanaf een afstandje je team een handje te helpen. Voor beide situaties zijn er genoeg keuzes wat betreft de wapens, zodat er altijd wel een setje schietijzers bestaat die voor jou het beste werkt. Dat setje kun je uiteindelijk ook helemaal zelf samenstellen, en is steeds verder uitbreidbaar naarmate je Hardline meer speelt. Geen nieuwe, originele truc, maar wel eentje die altijd goed werkt.

Battlefield Hardline staat gepland voor een release op 21 oktober, en zal dan verschijnen voor de PlayStation 3 en 4, de Xbox 360 en One en de pc.