Preview: Binary Domain

Geplaatst: 20 januari 2012 11:30

Games zijn meestal niet moeilijk. Je hebt een wapen, daar staat de vijand, en je moet ervoor zorgen dat hij omgaat. Maar af en toe komt er een spel uit dat de trend doorbreekt. Dan wordt de speler geconfronteerd met zijn acties. Waarom schiet je iemand neer? Had je het kunnen vermijden? Als je niet simpelweg meer het verhaal volgt, maar zelf keuzes maakt, kun je veel over jezelf te weten komen. Want misschien ben je wel helemaal niet blij met de beslissingen die je neemt.

Binaire opzet
De opzet van Binary Domain lijkt simpel. Er is een probleem in een futuristische wereld met geavanceerde robots. De robots worden namelijk te slim, en kunnen zich zelfs voordoen als mensen. Een team rouwdouwers wordt erop afgestuurd om de bron van deze ontwikkeling te vinden en te bestrijden. Dit doe je in de derde persoon en met de mogelijkheid om dekking te gebruiken. Tot nu toe niet veel nieuws onder de zon dus. Groot wapentuig, veel explosies, en een heleboel vijandige robots komen allemaal voorbij in de trailers. Jij bent de held, en zij zijn de vijand. Goed en kwaad. Zwart en wit. Eén en nul. Binaire gegevens.

I Blade Runner
Maar dan trekt een kind een pistool, gericht op jou, en je krijgt een schok. Dit is niet zoals verwacht. Een kind neerschieten is een lijn waar veel mensen niet overheen willen. Dit is waar Binary Domain het in mijn ogen van moet hebben. Want is het dan wel normaal om robots neer te schieten? Robots die er uit zien als mensen, zich gedragen als mensen en niet eens door hebben dat ze robots zijn? Waar je die grens legt zal een belangrijk onderdeel zijn van Binary Domain. Het is niet een nieuw thema, denk maar aan Blade Runner en I Robot, maar het is interessant om te zien of er nieuwe lagen aan toegevoegd kunnen worden.

Robot, robot, robot, robot
Visueel gezien ben ik minder enthousiast. Als er in het spel robots zitten die perfect op mensen lijken, hadden de standaard gevechtsrobots ook wel wat beter uitgewerkt kunnen zijn. Het begrip standaardvijand lijkt nog nooit zoveel van toepassing te zijn geweest. Ook de stoere mariniers en hun uniform spreken niet echt tot de verbeelding. Daarnaast lijken de futuristische steden vooralsnog te variëren tussen helder wit, puinzooi grijs, en héél véél neon-verlichting. Niet echt indrukwekkend als je bedenkt dat dit het team is dat verantwoordelijk is voor de Yakuza-serie.

I've got your back
Qua gameplay lijkt de game veel te lenen van andere third-person shooters. Granaten, cover en bloed op je scherm zijn dan ook aanwezig. Waar het spel een verschil maakt, is de manier waarop je squad wordt gebruikt. Je kunt namelijk met je team praten en beslissingen maken om situaties aan te pakken. Dit geklets kan het vertrouwen binnen het team en bepaalde leden ervan omhoog helpen, maar ook omlaag. Het vertrouwen zal je nodig hebben, omdat je team dan sneller geneigd is jouw plannen te volgen of om jou uit lastige situaties te redden. De gameplay is dus verweven met het verhaal, iets wat ik zeker toejuich, mits het goed gedaan wordt.

Verwachting
Er is veel om enthousiast over te zijn, maar er zijn ook donkere wolken aan de horizon. Hoewel het verhaal de speler uit lijkt te dagen om goed na te denken over moraliteit, en het vertrouwenssysteem veel goeds op kan leveren, lijkt Binary Domain een hoop van de negatieve kanten van het third-person shootergenre te hebben overgenomen. Of dit spel de valkuilen weet te omzeilen door zowel een goed verhaal als solide gameplay neer te zetten, is nog de vraag, maar ik ben voorzichtig optimistisch.

Binary Domain verschijnt op 24 februari voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.