Preview: BioShock Infinite

Geplaatst: 22 juni 2012 16:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Eén van de games waar men op de E3 van dit jaar waarschijnlijk met veel interesse naar heeft uitgekeken, is BioShock Infinite. Vanaf het moment dat de game is aangekondigd kan hij namelijk al rekenen op een grote fanbase, en gezien de kwaliteit van de eerder uitgebrachte delen is dat absoluut terecht. Begin vorige maand kwam echter het bericht dat het spel was uitgesteld naar 26 februari volgend jaar, en dat we er op de E3 ook niets van zouden zien. Problemen bij ontwikkelaar Irrational Games, of ligt het allemaal anders?

Waar is Infinite?
Volgens Kevin Levine is de grootte van de game de hoofdreden voor het uitstel. BioShock Infinite is gewoon een enorme game, en de ontwikkelaars willen er alles aan doen om de gamer het ultieme avontuur te laten beleven. Dat er een aantal maanden extra nodig zijn om zo'n avontuur te kunnen bieden is dan even niet anders. Helaas heeft Levine ook besloten om een tijdje 'off-the-radar' te gaan, zodat het team achter de game zich volledig kan richten op de game zelf, in plaats van op bijvoorbeeld demo's of trailers. Dat is ook meteen de reden waarom we het spel op de afgelopen E3 niet hebben kunnen gezien. Geluk bij een ongeluk: het is alweer een tijdje geleden dat we je hebben bijgepraat over deze nieuwe BioShock. Dus ondanks de afwezigheid in Amerika, hebben we toch besloten om jullie te voorzien van een preview. Lees en geniet!

Reddingsmissie
Het zou goed kunnen dat je na al die tijd bent vergeten waar het in BioShock Infinite ook alweer precies om draait. Dat geeft niet, want ik zal je bij deze even bijpraten over het verhaal en de achtergrond van de game. Je speelt de rol van de agent Booker DeWitt, die afreist naar de 'vliegende stad' Columbia. Inderdaad, een vliegende stad, aangezien Columbia zich kilometers boven de normale steden aan de grond bevindt. Het doel van je reis is het redden van de mooie dame Elizabeth, die sinds haar jeugd al in de vliegende stad gevangen wordt gehouden. Vervolgens voltrekt zich er een cliché: Booker wordt hopeloos verliefd op Elizabeth. Dat heeft echter wel een groot voordeel, want ze kunnen nu hun krachten bundelen om voor eens en voor altijd te ontsnappen van Columbia. De toon voor een nieuw avontuur is in ieder geval gezet.

Tot in de puntjes
Door het uitstel is er de laatste tijd niet veel nieuw materiaal van BioShock Infinite beschikbaar gekomen, maar datgene wat we tot nu toe hebben gezien geeft toch al een duidelijk beeld van waar deze game naartoe zal gaan. De eerste beelden die we te zien kregen spraken boekdelen als het gaat over de sfeer in het spel; net als in de vorige BioShock-delen kun je je opmaken voor een (open) wereld waarin het aan de omgevingen, interacties met plaatselijke bewoners en de achtergrond muziek zeker niet zal liggen. Al die dingen zijn tot in de puntjes uitgedacht en vervolgens uitgewerkt, zodat de speler een setting krijgt voorgeschoteld die hem ongetwijfeld nog lang zal heugen.

Heavy Hitters
Zoals gezegd is er de afgelopen tijd niet enorm veel materiaal van de game uitgebracht, maar de ontwikkelaars hebben ons wel vermaakt met de 'Heavy Hitters'-serie. Hierin maken we kennis met een aantal grote vijanden die je in de uiteindelijke game tegen zult komen. Zo zijn er bijvoorbeeld de Motorized Patriots (een gemotoriseerde, duistere en onvermoeibare versie van de voormalige VS-president George Washington), de Handyman (een uit de kluiten gewassen monster met handen die zo mogelijk nog veel groter zijn), de Boys of Silence (een griezelig figuur dat niets kan zien, maar je daardoor veel beter kan horen) en de Sirens (een wezen dat in contact staat met 'een andere wereld' en het leven van Brooker zuur maakt door verslagen vijanden weer te laten herrijzen). Had je in de vorige BioShock dus te maken met (verschillende versies van) de Big Daddy, daar heb je in Infinite te maken met een heel scala aan vijanden die je zult moeten trotseren. Het maakt het arsenaal aan tegenstanders in ieder geval een stuk groter, en het zou zomaar kunnen dat je bij het spelen van de game weer een aantal nieuwe aardsvijanden gaat krijgen.

BioShock Infinite zal uitkomen op 26 februari 2013 voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Lees meer