Preview: Borderlands: The Pre-Sequel

-

Als ontwikkelaar heb je een klein probleempje als je ontdekt dat je nog niet alles hebt verteld na het uitbrengen van de eerste game uit je franchise, maar al wel het tweede deel hebt uitgebracht. Want hoe moet je dan ooit nog dat gat tussen deeltje één en deeltje twee op een goede manier vullen? En belangrijker nog, hoe moet je zo'n 'tussengame' dan eigenlijk noemen? 'Game 1.5' klinkt immers ook zo raar. Ontwikkelaar Gearbox doet daar uiteindelijk niet moeilijk over, en noemt de uitbreiding op het eerste deel en de voorloper van het al verschenen tweede deel in de Borderlands-serie gewoon Borderlands: The Pre-Sequel. Originele titel, probleem opgelost en de fans kan het eigenlijk sowieso niet schelen, als ze maar weer eens aan de slag kunnen met een nieuwe game in het Borderlands-universum. Here we go!

Handsome Jack
Zoals gezegd speelt Borderlands: The Pre-Sequel (BTP-S) zich dus af in de periode tussen de eerste en de tweede Borderlands. Waar het in BTP-S voornamelijk om draait, is het verhaal van Handsome Jack, de grote schurk uit Borderlands 2. In BTP-S blijkt echter dat Jack niet altijd zo slecht was als we van 'm gewend zijn, want aan het begin van deze game is hij eigenlijk best een goedzak. Dat dit gaandeweg een andere wending neemt, is na het spelen van Borderlands 2 natuurlijk wel duidelijk, maar des te interessanter is het om erachter te komen wat precies de redenen zijn voor Jack's ommekeer. Maar waar het vooral om draait, is natuurlijk de gameplay van BTP-S. Want een leuk verhaaltje of niet, lekker levellen en knallen is natuurlijk wat je wilt bij het spelen van een game als Borderlands.

Cartoony
Net als de eerste twee delen heeft BTP-S een lekker cartoony sfeertje over zich heen gegoten gekregen. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon, en heeft Gearbox vooral gewerkt aan verbeteringen ten opzichte van de solide basis. Dat uit zich onder andere in animaties en physics die voor het gevoel net een beetje beter ogen en vloeiender afspelen, maar echt grote veranderingen zal je in BTP-S niet tegenkomen. Is dat erg? Het is maar hoe je het bekijkt. Houd je ervan om gewoon lekker in eenzelfde soort sfeer als de eerdere Borderlands-games te spelen, dan zal BTP-S zeker ook aantrekkelijk zijn. Verwacht je echter heel wat vernieuwingen op grafisch of gameplaygebied, dan zou je nog wel eens bedrogen uit kunnen komen. Voor de echte fans maakt het natuurlijk niet uit, want die slikken alles wat Borderlands in z'n titel heeft staan toch wel.

Vier karakters
Je kunt in BTP-S spelen met vier verschillende karakters. Alle vier waren zij handlangers van Handsome Jack, wat nog maar eens benadrukt dat je echt het verhaal van Jack zal volgen tijdens het spelen van de game. De vier karakters zijn de gladiator Athena, de engineer Wilhelm, de sheriff Nisha en - last but not least - de robot Claptrap. Van dat laatste personage houd je of je haat 'm, maar speelbaar is-ie in ieder geval wel. Voor alle vier de karakters geldt dat je ze tot in den treure kunt ontwikkelen met heel veel verschillende features. Die features kun je vrijspelen door er vaardigheidspunten aan te besteden, welke je uiteraard verdient tijdens het spelen van de game en het neermaaien van vijanden. BTP-S kent hiervoor twee nieuwe wapens, namelijk lasergeweren en wapens waarmee je je vijanden kunt vertragen en bevriezen. Een langzame prooi is immers een stuk makkelijker uit te schakelen dan eentje die van hot naar her blijft rennen terwijl je 'm vol probeert te pompen met lood. Alles voor het gemak, natuurlijk.

Maanlandschap
BTP-S speelt zicht grotendeels af op een maanlandschap. Daarmee gaat natuurlijk een lagere zwaartekracht gepaard, en dat brengt interessante eigenschappen met zich mee. Zo kun je bijvoorbeeld - al dan niet met behulp van zogenaamde jumppads - een stuk verder en hoger springen dan dat je op aarde zou kunnen. Wat nog mooier is, is dat je vijanden op die manier vanaf grote hoogtes onder vuur kunt nemen. Als je dat goed doet, kun je zorgen voor een verrassingseffect waardoor je tegenstander al dood is voordat-ie goed en wel doorheeft dat hij onder vuur wordt genomen. Want nogmaals, makkelijke kills zijn het halve werk. Een andere feature van de lage zwaartekracht ligt in de physics en animaties. Vijanden die je vermoordt kunnen nog wel eens uit elkaar barsten, en door de lage zwaartekracht vliegen hun brokstukken dan langzaam maar zeker door de ruimte. Functioneel is het niet, maar cool om te zien is het zeker wel.

Verwachting
Een goed uiterlijk geldt overigens sowieso voor heel Borderlands, want of je er nu van houdt of niet, het ziet er allemaal weer piekfijn uit. De jongens van Gearbox zijn dus bezig met een product dat veel potentie heeft, nu maar hopen dat dat er ook allemaal uit gaat komen.

Borderlands: The Pre-Sequel verschijnt op 17 oktober 2014 voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Borderlands: The Pre-Sequel

Ontwikkelaar:

Gearbox Software

Uitgever:

2K Games

Release:

17 oktober 2014

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3