Preview: Cassette Beasts - Gotta record 'em all

Cassettebandjes: menig tiener in de jaren negentig is er groot mee geworden. Met deze mieterse uitvinding kon je onder andere luisteren naar de laatste discohits op je blitse walkman of in de auto van pa’s fonkelnieuwe Ford Mondeo. Inmiddels zijn deze geluidsdragers verleden tijd. Met Cassette Beasts hoopt ontwikkelaar Bytten Studio de iconische cassettes uit de vorige eeuw nieuw leven in te blazen middels een unieke gamemechanic. Klinkt deze nostalgische RPG met turn-based gevechten als muziek in de oren, of is de gameplay net zo verouderd als de bandjes zelf? Je leest onze voorlopige conclusies in deze preview van Cassette Beasts!

Cassette Beasts Hands on

Cassettebandjes zijn terug!

In Cassette Beasts kom je onverwachts terecht op het afgelegen eiland New Wirral. Je bent beslist niet de enige persoon die uit het niets op dit eiland is verschenen. Mensen uit allerlei verschillende tijdsperioden worden om een onbekende reden uit hun eigen wereld gerukt en in New Wirral geplaatst. Op dit onbekende eiland vindt een voortdurende strijd plaats tussen de angstaanjagende monsters die het eiland bewonen en het dappere volk dat alles doet om de monsters een koekje van eigen deeg te geven. Om de monsters te bestrijden, gebruikt het volk een huis-tuin-en-keukenmiddeltje uit de oude doos: cassettebandjes. Deze bandjes dienen echter niet om Barbie Girl van Aqua op het maximale volume door je oren te laten suizen, maar om de vorm van een monster aan te nemen. Eenmaal in een monster veranderd, kun je je mengen in de strijd.

In mijn previewsessie op gamescom kon ik aan de slag met het begin van de game. Het eerste dat daar opviel, was de grote mate van personalisatie die Cassette Beasts biedt. Je kunt allerlei aspecten van je speelbare personage aanpassen. Niet alleen de standaardopties, zoals naam, haarkleur en kleding komen hier langs, maar je kunt ook kiezen hoe je aangesproken wilt worden. Er is zelfs een genderneutrale optie aanwezig. De medewerker die mij door de game begeleidde, vertelde dat Cassette Beasts iets meer op een volwassen doelgroep is gericht. Dat zie je ook terug in de manier waarop de wereld is opgebouwd. Cassette Beasts geeft een zeer nostalgische vibe af. Ik herkende vooral veel elementen uit Pokémon Black en White door de manier waarop de gevechten werken en hoe de bewegende sprites eruitzien. Daardoor voelde de game direct al vertrouwd en veilig aan.

Hands on Cassette Beasts1

Klaar? Actie!

Heel veilig is de wereld van Cassette Beasts echter niet. In de overworld zijn wezens te vinden die uit zijn op een knokpartijtje. Ieder monstertje gedraagt zich anders. Sommige monsters rennen bewust op je af, terwijl andere je gewoon je eigen gang laten gaan. Eenmaal in een gevecht beland, kun je de vorm van een monster aannemen. Het vechtsysteem is vergelijkbaar met een game als Pokémon, maar beschikt over zijn eigen twist. Een monster leert aanvallen met behulp van stickers. Je ontvangt een sticker als je een level omhooggaat, of wanneer je deze in het verhaal vindt. Voor het gebruiken van een aanval heb je Action Points nodig. Je ontvangt iedere beurt automatisch twee van deze punten, maar gebruikt ze bij bijna iedere aanval weer. Sommige aanvallen kosten helemaal geen Action Points, maar voor andere aanvallen moet je de punten een beurt opsparen. Je kunt dus niet zomaar op elk moment een aanval naar keuze gebruiken.

Elk monster beschikt over een bepaald element. Dit gaat echter veel verder dan het typesysteem in de Pokémon-serie. Er komt namelijk ook een vleugje chemie bij kijken. Wanneer je bijvoorbeeld een beest van het Plastic-element aanvalt met een Fire-element, krijgt het monster dat aangevallen wordt een Poison-element. Er bestaan zelfs enorm zeldzame monstertjes die over een ander element en een verschillende kleur beschikken dan hun soortgenoten. Inderdaad Shiny hunters, er is ook voor jullie genoeg te doen in Cassette Beasts.

Preview Cassette Beasts

Samen sta je sterker

Een belangrijk element van het vechtsysteem in de game is de mogelijkheid om twee monsters met elkaar te fuseren. Hier smelten twee verschillende wezens samen tot één. Alle stickers en stats die beide monsters hadden, worden samengevoegd, samen met een extra vleugje brute kracht. Het samensmelten van monstervormen is echter niet iets dat je zomaar kunt doen. De personages die middels het cassettebandje in een monster veranderd zijn, moeten namelijk wel een goede relatie met elkaar hebben. Zo komt er ook zelfs een heel relatiesysteem om de hoek kijken in Cassette Beasts. De gameplay gaat absoluut dieper dan je denkt, maar is nog steeds heel toegankelijk.

Een monster dat je bevecht kan ook zelf opgenomen worden op je cassettebandje. Wanneer je een nieuw monster opneemt, kun je vanaf dat moment zijn vorm aannemen. Dit kan ook leiden tot bonussen in de open wereld. In mijn speelsessie leidde het opnemen van een vliegend wezen tot de mogelijkheid om kort door de lucht te vliegen en zo nieuwe gebieden te bereiken. Deze vaardigheden kunnen zelfs naarmate de game vordert geüpgraded worden. Je raadt het misschien al: daardoor krijgt Cassette Beasts ook Metroidvania-elementen. Ondertussen wordt de game ondersteund door een heerlijke soundtrack met zelfs enkele ingezongen nummers. Ja, de vibes zijn heerlijk.

Cassette Beasts gamescom

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Cassette Beasts combineert elementen uit allerlei verschillende soorten games en voegt wat van zijn eigen charme toe. Dat leidt tot een nostalgische ervaring die vertrouwd aanvoelt, maar toch op veel vlakken gloednieuw is. Cassette Beasts heeft mijn hart veroverd met zijn prachtige sprites, leuke vechtsysteem en heerlijke muziek. Ik denk dat veel spelers enorm van deze game gaan genieten en kan persoonlijk niet wachten op meer informatie over dit nieuwe avontuur.

Packshot Cassette Beasts

-

Raw Fury