Preview: Dark Fracture - Waar zijn die pillen voor?

Geplaatst: 4 juli 2021 12:00

Yes, eindelijk weer een horrorgame om te reviewen. Of ja, in dit geval wordt het een preview, maar ik kijk al wel uit naar de volledige versie van de game. De demo, ofwel prologue van Dark Fracture geeft al een redelijk goed idee van de kant die de game opgaat. In deze preview ga ik jullie vertellen welke kant dat is.

Ik ben niet teleurgesteld

De demo van Dark Fracture begint zoals veel horrorgames of films beginnen. De protagonist Edward is in slaap gevallen op zijn kantoor. Hij wordt wakker en grijpt meteen naar zijn rookverslaving. In dit geval lukt dat echter niet helemaal. Eerst is de aansteker kwijt, dan heb je de aansteker eindelijk gevonden, maar vergeet meneer zijn sigaretten mee te nemen en daarna is het al zover gekomen dat roken niet meer prioriteit nummer één is. Voor een demo waar je ongeveer een half uur mee bezig bent, is de opbouw redelijk rustig. Dat kan een minpunt zijn, maar in dit geval vond ik het juist een pluspunt, omdat de game hierdoor meer focust op het neerzetten van de juiste sfeer.

En iedereen die ook maar een vaag idee heeft van de games waar ik lyrisch over ben *kuch* Silent Hill *kuch*, weet dat ik de sfeer in een horrorgame het belangrijkste aspect vind. Daarmee had ontwikkelaar Twisted II Studio mij al wel te pakken, moet ik zeggen. Niet dat het op dat moment niet meer te verpesten valt, want dat is zeker wel mogelijk. Tot mijn opluchting ben ik toch niet echt teleurgesteld. De demo laat nog maar weinig zien, maar we krijgen al wel een aantal details mee die belangrijk zijn voor het verhaal.

Maar welke details zijn dat dan?

Je werkt in een soort mortuarium/laboratorium waar experimenten uitgevoerd lijken te worden op de dode lichamen. De protagonist heeft de enorm smerige taak om het decompositie proces van de lijken te monitoren en vast te leggen. En om een of andere reden moeten alle medewerkers van het laboratorium tijdens iedere shift een shady pil innemen. Nee, dat is niet alles, ze moeten de pil namelijk ook nog specifiek voor de spiegel bij de wc’s innemen. Waarom? Ik wil het niet eens weten. Edward lijkt er niet al te veel meer om te geven. Hij heeft immers al andere medicatie die hij dagelijks moet innemen.

Dit maakt het echter wel wat interessanter. De medicatie die Edward moet nemen, is namelijk anti-psychotica. Door de pillen in te nemen kun je een beetje controleren hoe gek het om je heen wordt, maar dit moet je wel goed doseren, want je hebt geen eindeloze voorraad. Dit doet een beetje denken aan Amnesia. Als je iets paranormaals ziet, gaat je mentale gezondheid omlaag. Om dit weer op te krikken, kun je de medicatie innemen, maar niet eindeloos. Daarnaast maakt het de reacties van Edward geloofwaardiger dan ik gewend ben van horrorgames. In de meeste games ziet de protagonist allerlei verschrikkelijke dingen en reageert deze eigenlijk amper. Edward reageert ook niet overal evenveel op, maar dat komt omdat hij denkt dat hij zich alles inbeeldt.

Oh nee, niet weer die besturing

Toen ik begon met de demo, dacht ik dat ik de besturing echt zou gaan haten, omdat het enorm lijkt op de besturing van Those Who Remain. Voor degenen die mijn review van Those Who Remain niet hebben gelezen: die game was echt verschrikkelijk. Gelukkig merkte ik al snel dat het bij Dark Fracture een stuk beter is geïntegreerd en dat het dus wel werkt zoals het zou moeten werken. Ik raad wel aan de sensitiviteit van je muis wat lager te zetten als je deze demo gaat spelen, want voor mijn gevoel was de gameplay gevoeliger dan normaal.

Dark Fracture ziet er grafisch prima uit. Het is niets bijzonders, maar goed genoeg om een enge sfeer neer te zetten. Ik hoop alleen dat de volledige game wat minder donker gaat worden. Nu had ik het idee dat ik een aantal enge momenten miste, omdat het gewoon zo donker was dat ik niet zag wat er gebeurde.

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

De demo van Dark Fracture zag er veelbelovend uit. De sfeer is goed, de besturing loopt soepel en het feit dat je jouw mentale gezondheid in de gaten moet houden, omdat je anders nog meer dingen gaat zien die er wel of niet zijn, is een top toevoeging die ik in Amnesia ook altijd heb kunnen waarderen. Ik ben vooral ook benieuwd naar de rest van het verhaal. Wat voor experimenten worden er op de lijken uitgevoerd en waarom? En waar zijn die gekke pillen nu eigenlijk voor? Ik kan niet wachten om erachter te komen.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Dark Fracture

-

Twisted II Studio