Preview: Dark Souls II

Geplaatst: 23 februari 2014 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Toen een aantal jaren geleden Demon's Souls uitkwam in de US, had ik besloten deze eens te importeren aangezien het eruit zag als precies het soort duistere avontuur waar ik zin in had. Dit bleek waar te zijn, want ik stak in vrij korte tijd zo'n zestig uur in de game, en binnen een maand zag ik met een vermoeide en zelfvoldane blik eindelijk die welverdiende eindcredits op mijn scherm voorbij rollen. Vervolgens heb ik aan allerlei mensen deze game proberen aan te raden, en dit nog eens extra toen eindelijk de Europese versie op de markt verscheen, maar luisteren deed men amper tot niet naar mijn deze keer toch echt wel wijze woorden.

More souls!
Nee, er was een spirituele opvolger nodig die deze eigenwijze lieden pas deed inzien hoe gaaf dat deze grimmige survival adventures van From Software wel niet zijn. Met de komst van Dark Souls gingen deze mensen (die allemaal blijkbaar teveel Amnesia hebben gespeeld) mij aanraden om Dark Souls te spelen, tot mijn grote verbazing en redelijk te bespeuren frustratie. Met de aders pulserend langs mijn slapen en sissend met de tandjes knarsend op elkaar wees ik ze er even op dat ik hen een paar jaar daarvoor er al op had gewezen. Om de sfeer niet al te veel te laten lijken op die van de game zelf, vergaf ik het hun maar en liet ze in de waan dat ze enorme pioniers waren in het spotten van goeie games, en ver op de massa vooruit liepen.

Nog meer donkere zolen
De populariteit van Dark Souls heeft ervoor gezorgd dat wij echter binnenkort verwend worden met een vervolgtitel, waarbij de makers "II" erachter hebben gezet. Erg vooruitstrevend, als je beseft dat de Japanners er meestal drie á vier willekeurige termen en rare zinnen achter een vervolg proppen. "Dark Souls Eternal Death Blackening: Stygian Vortex Chronicles" was eerder een titel geweest die je zou verwachten van een game van Japanse makelij. Maar enfin, er komt dus een Dark Souls II zeer binnenkort, welke met nog meer populariteit, budget en liefde gemaakt zou moeten zijn dan de vorige titel.

A.A. meeting en motivational speaker op standby
Het verhaal en de wereld is weer zeer vaag en mysterieus, waarbij je het zelf maar in de loop van je avontuur moet zien uit te zoeken. Gelukkig dat ze dit zo gelaten hebben, want deze unieke sfeer en manier van verhaal vertellen is één van de dingen die de Souls-games zoveel ziel geven. De moeilijkheidsgraad zal deze keer iets meer geleidelijk aan oplopen, zodat je niet binnen een kwartier aan je vijfde halve liter bier begint, om de mentaal te verwerken pijn een beetje murw te zuipen. Je zelfvertrouwen zal dus iets langzamer afbrokkelen in verhouding tot de andere twee delen, maar de moeilijkheidsgraad zal nog steeds zo meedogenloos zijn uiteindelijk.

Verwachting
Het ziet ernaar uit dat Dark Souls II zowel de hardcore zelfkastijdende trouwe fan zal weten tevreden te houden, alsmede wellicht nieuwe naïeve gamers doen weten te lokken door rustiger aan te beginnen. Het ziet er ook naar uit dat je bij heel moeilijke stukken en uitdagingen kunt kiezen om het niet te doen, en dan wel nog steeds de game uit kunt spelen, maar allemaal echt duidelijk is dit nog niet, en zal ik pas kunnen vertellen bij de review. Multiplayer is iets meer behulpzaam ook in plaats van gemeen, want iemand anders doodmaken resulteert in afname van je totale health, en daarnaast gaat nu ook een chatfunctie mogelijk zijn. Ik ben in ieder geval weer zeer benieuwd, en om alvast in de stemming te geraken ga ik weer eens verder met Dark Souls: Prepare to Die Edition. Inderdaad, daar mag ik mij op gaan voorbereiden dit weer heel veel te gaan doen.

Dark Souls II verschijnt op 14 maart voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Even later zal de game ook voor de pc verschijnen.

Lees meer