Preview: Evolve

Monsters doden. Als gamers kunnen we daar maar moeilijk genoeg van krijgen. Op de één of andere manier is het jagen op en het vervolgens vermoorden van kwaadaardige beesten blijkbaar goed voor een bepaalde trigger in onze hersenen. Of dat wetenschappelijk bewezen is? Geen idee (ik ga er in ieder geval niet van uit), maar je kunt er niet onderuit dat dit een waar feit is. Gelukkig kunnen we binnenkort onze honger naar monsters weer eens een keertje stillen, want vanaf begin volgende maand kunnen we eindelijk aan de slag met Evolve.

Left 4 Dead is terug

Evolve wordt ontwikkeld door Turtle Rock Studios, die je waarschijnlijk wel kent van hun werk aan verschillende Counter-Strike games en natuurlijk hun fantastische Left 4 Dead. Die laatste game is meteen ook een mooi bruggetje naar Evolve, want de twee games lijken in veel opzichten op elkaar. Eerst maar eens terug naar wat Left 4 Dead nu ook alweer voor game was. Weet je het nog? Met vier jagers in verschillende klassen was het de bedoeling om een safehouse te bereiken. Dat lukte je alleen door goed samen te werken. Het was dus zaak om van tevoren een tactiek in elkaar te zetten die je veilig van A naar B kon brengen, terwijl je onderweg de grote verscheidenheid aan monsters probeerde te ontwijken of te doden. Formaties waarin je liep, was een voorbeeld van een tactiek, of de belofte dat iedereen elkaar zoveel mogelijk probeert te helpen als iemand het eventjes moeilijk heeft of verzorging moet hebben. Groot was de euforie op het moment dat je met de gehele groep het einde van een level bereikte, iets dat naarmate het spel vorderde ook steeds een stukje moeilijker werd. Daartegenover stond dan natuurlijk wel dat je de beschikking kreeg over steeds betere en geavanceerdere wapens. Voor wat, hoort immers wat.

Vier jagers en een monster

Evolve is eigenlijk precies zo'n zelfde soort game als Left 4 Dead, zij het in een iets andere setting. In Evolve zijn er wederom vier jagers op de map te vinden, onderverdeeld in de vier klassen Support, Assault, Medic en Trapper. De eerste drie klassen spreken waarschijnlijk wel voor zich, de Trapper behoeft wellicht wat meer uitleg. Jouw rol als Trapper is om het monster zoveel mogelijk te verzwakken en te vertragen. Dat doe je bijvoorbeeld door een grote koepel om het monster heen te plaatsen (á la de serie Under the Dome), zodat z'n bewegingsvrijheid ingeperkt wordt. Door vervolgens - net als in Left 4 Dead - goed samen te werken en een aanvalsplan op te stellen, maak je kans om het monster te doden en de wedstrijd te winnen.

Aan de andere kant staat dus het monster, dat ook een speelbaar karakter is. Het doel van het monster is om alle jagers om te brengen, of om een generator ergens op de map kapot te maken. Lukt het om één van deze doelen te volbrengen, dan wint het monster de wedstrijd. Aan het begin van een match is het monster nog relatief zwak, maar via het doorlopen ('evolven', vandaar de naam) van in totaal drie stadia kan het monster enorm sterk worden. Deze transformaties kan het monster maken door onderweg kleinere beesten op te eten en zo sterker te worden.

Kat en muis

In het begin van een match is het voor het monster dus zaak om zich te verschuilen en zo snel mogelijk op krachten te komen. Voor de jagers is het daarentegen juist de bedoeling om het monster snel te vinden, zodat ze hem kunnen uitschakelen op het moment dat hij nog relatief zwak is. Dit kat-en-muisspel is natuurlijk het voornaamste gameplayelement van Evolve, en dit is ongetwijfeld ook de manier waarop het spelen van de game spannend wordt. De jagers hebben immers die tijdsdruk om het monster snel te vinden, terwijl het monster juist probeert om niet door de jagers gevonden te worden. Of deze spanning ook echt zo gevoeld gaat worden, zullen we merken zodra Evolve uitgebracht is

Verwachting

Evolve gaat verder waar Left 4 Dead - een andere titel van de ontwikkelaars van Evolve - is opgehouden. Volgens hetzelfde principe vechten vier jagers tegen één monster, en is het voor beide partijen mogelijk een wedstrijd te winnen. Dat dat gepaard zal gaan met flink wat spanning, daar kun je waarschijnlijk wel van op aan.

Evolve verschijnt op 10 februari voor de PlayStation 4, de Xbox One en de pc.