Preview: Fable 3

Geplaatst: 9 oktober 2010 19:30

Weet je nog hoe Peter Molyneux een tijdje geleden fors uithaalde naar zijn eigen creatie Fable 2? De kritiek die hij op zijn geliefde serie had was niet mals. Zo zaten er volgens hem ontzettend veel bugs in, hebben de ontwikkelaars afgeraffeld werk geleverd en zitten er bepaalde features in het spel die door veel gamers nooit zijn gebruikt. Tijdens de presentatie van Fable 3 op Firstlook kwam ik erachter dat Molyneux niet de enige is met kritiek.

De Belg
Vorige week op Firstlook kon ik (aangezien ik de game op de gamescom heb gemist) eindelijk wat meer zien van Fable 3. In een klein en schattig huisje dat speciaal voor de presentatie in elkaar was gezet werden we ontvangen door een enthousiaste Belg. Dat het hier om een Belg ging hoorde je natuurlijk aan het prachtige accent en anders had je het wel op een andere manier vernomen. De beste man vertelde in zijn eerste woorden namelijk al trots dat hij één van onze zuiderburen was. Ik was echter het meest geïnteresseerd in de woorden die erop volgden, aangezien zijn verdere verhaal alleen nog maar over de nieuwe Fable ging.

Afgesproken
Zoals je al hebt kunnen lezen is Molyneux niet de enige die kritiek kan leveren op zijn games. De Belg die ik voor m'n neus had kon er namelijk ook wat van. Ook hij wist te vermelden dat het erg slecht gesteld was met de vorige delen en dat het met dit derde deel eigenlijk alleen maar beter kan worden. Het lijkt wel afgesproken. Aan het einde van de presentatie kon ik echter alleen maar concluderen dat de beste man waarschijnlijk gelijk gaat hebben, want wat ik heb gezien van Fable 3 stelt me allerminst teleur.

It's not easy
Ik zal beginnen met een korte introductie van het verhaal van Fable 3. Zoals je weet had je in Fable 2 de mogelijkheid om nageslacht te kweken en de zoon of dochter die uit die kweek is voortgekomen is de hoofdpersoon in dit nieuwe deel. Een leuke manier om je personage te introduceren, maar het gaat er uiteindelijk om de koning of koningin van Albion te worden. Als je eenmaal de troon hebt bestegen begint het verhaal pas. Net als in onze hedendaagse politiek is het natuurlijk de bedoeling om de beloftes die je in je 'campagne' hebt gemaakt ook na te komen. Gelukkig hoef je hier niet met andere partijen te regeren en de helft van je principes overboord te gooien, maar het zal niet gemakkelijk zijn om iedereen tevreden te houden. Heb je bijvoorbeeld de belofte gedaan om zware industrie af te sluiten, dan zul je die belofte ook na moeten komen. Het keerpunt hiervan is dat de economie er door de sluiting op achteruit kan gaan, waardoor de bevolking armer wordt en bij jou op de stoep komt klagen. Nee, het leven als oppermachtige zal niet over rozen gaan.

Bad or evil
Verder gaat het ook in Fable 3 om wie je uiteindelijk wil worden. Ben je van plan een dictator te worden en je volk strak in je hand te houden, of ben je een meer schappelijke koning en probeer je er alles aan te doen om je landgenoten blij en gelukkig te houden. De scheiding tussen 'bad' en 'evil' die we al zo goed kennen van de serie zal ook in dit deel dus niet ontbreken.

Zoals het een vervolg bètaamt zijn er, naast de nieuwe setting, talloze verbeteringen. De gevechten zijn wat moeilijker gemaakt, dus het button bashen waar het in deel twee soms op aankwam is wat ingeperkt. Daarnaast is het systeem met de experience points ook aangepast. Je verdient nog wel experience points, maar die moet je op een andere manier gebruiken. Dit gebeurd in de vorm van een pad naar het kasteel waar je als koning zult zitten. Dit pad is echter geblokkeerd door een aantal opeenvolgende poorten die je pas kunt openen bij genoeg experience points. Nieuwe vaardigheden leer je door kisten die tussen twee poorten in staan te openen. Ook het menu is flink aangepast en is helemaal in-game. Het aanpassen van nieuwe kleding, het laten zetten van tatoeages en het bekijken van de map: alles gebeurd volledig in 3D. Geen lastige menuutjes meer maar een simpele omgeving waarin je alles kunt zien en veranderen dus.

Voorlopig oordeel
Als je Molyneux mag geloven was het eerste deel van Fable slecht, het tweede was al niet veel beter, maar het derde deel moet toch echt gaan knallen. Dat ik het niet eens ben met de eerste twee stellingen is een ander verhaal, maar Fable 3 gaat ook in mijn mening hoge ogen gooien. Zowel voor de die-hard Fable-fan als de nieuwkomer wordt het weer een ouderwets leuk avontuur. Het nieuwe verhaal klinkt tof en de in-game menu's klinken als muziek in mijn oren. Fable 3 verschijnt op 29 oktober voor de Xbox 360.