Preview: Horizon: Zero Dawn

Geplaatst: 16 augustus 2016 17:00

Neerlands trots, Guerilla Games, komt aankomend jaar met een nieuwe game op de proppen. Dit keer niet met een nieuw Killzone-deel, maar met een geheel nieuwe IP, genaamd: Horizon: Zero Dawn. Horizon: Zero Dawn is een actie-rpg die volledig het tegenovergestelde is van Killzone. Ikzelf heb een beetje lauwe gevoelens wanneer ik denk aan Killzone. Horizon: Zero Dawn doet me echter smelten als een blokje boter in afgesloten auto op een warme zomerdag. Waarom ik zo weeïg wordt van deze game leg ik hieronder vanzelfsprekend uit.

Prehistorisch futuristisch

In Horizon: Zero Dawn neem je controle over de jager Aloy. Deze begaafde gluipert struint door de woestenij van een apocalyptische wereld. Slechts een handjevol mensen is nog in leven en de planeet wordt nu bewandeld door zowel grote als kleine robotdino's. Deze dinosauriërs zijn echter niet al te vriendelijk, maar dat waren ze ooit wel. Enfin, deze dino's voorzien Aloy van kostbare materialen en valuta en daarom moet er op gejaagd worden. Dit doet ze met behulp van een ouderwetse boog. Nouja, de boog is ouderwets, de pijlen daarentegen niet, maar daarover later meer.

Waarom de mechanische beestenboel vijandig is geworden, is momenteel nog onduidelijk. Wel is bekend dat er ooit een tijd van vrede was. Deze tijd is echter voorbij en de mens staat op zijn laatste been. Als jager zijnde weet Aloy gelukkig goed weerstand te bieden en weet zij zelfs de relatie tussen mens en machine te herstellen, maar ook daarover volgt later meer. De game draait op dezelfde engine als Killzone: Shadow Fall, en dat is een knappe prestatie. Alles ziet er namelijk bijzonder goed uit. Van de machines tot de omgevingen, alles lijkt zo uit een schilderij te komen.

One shot, one kill

Aloy verstaat haar kunsten als jaagster opmerkelijk goed. Ze is zeer begaafd met de ouwe vertrouwde pijl en boog. Normale pijlen gebruikt ze echter niet. Aloy heeft namelijk de mogelijkheid om on-the-go-pijlen te craften die speciale functies hebben. Zo zijn er pijlen die plaatmetaal penetreren en vuurpijlen die de boel in lichterlaaie zetten. Handig aangezien de mechanische giganten niet zonder slag of stoot naar de grond gaan. Zwakke plekken zijn vaak verborgen of bevinden zich op een moeilijk te raken plek. Hoe handig is het dan om het plaatmateriaal weg te schieten en even een vuurpijltje naar binnen te schieten.

Een zwakte in de verdediging ontdekken gaat echter niet vanzelf. Aloy's exceptionele vaardigheden als jaagster hebben haar veel voordelen opgeleverd. Zo kan ze gebruik maken van een gelimiteerde focus. Met deze focus kan Aloy routes van vijanden bestuderen, de tijd vertragen en een scan van de robots maken om zwakke plekken te ontdekken. Enige strategie is dus zeker een vereiste, helemaal wanneer je bedenkt dat alles op kan gaan. Het is lastig overleven als je vecht met een gigant die alleen een zwakte heeft voor vuur terwijl je vuurpijlen en bommen op zijn.

Friend or foe

De pijl en boog dient niet alleen voor de aanval. Je hebt namelijk ook de ropecaster waarmee je een tegenstander tegen de grond kan nagelen. De grotere jongens weten hier wel uit los te komen, maar, zoals vandaag de dag ook zo is, zijn niet alle beesten maatje gigantisch. Er zijn namelijk ook kleinere tegenstanders die Aloy kan omvormen tot een vriendelijk wezen. Zo is er bijvoorbeeld de Broadhead. Deze mechanische kruising tussen een paard en een stier kan vastgepind worden met behulp van de ropecaster. Aloy kan vervolgens door wat met de kabels te wroeten het beest omtoveren tot een bondgenoot. Deze helpt je dan niet alleen tijdens gevechten, maar laat zich ook nog eens berijden.

Zoals eerder gezegd kom je in Horizon: Zero Dawn niet enkel flora en fauna tegen. Er is namelijk ook een dorpje waar Aloy dingen kan kopen bij traders en interactie kan hebben met andere mensen. De valuta in de game komt in de vorm van Shards. Deze Shards verdien je door vijanden te verslaan en zijn in te wisselen voor betere gear en diverse outfits. Iedere outfit dient weer een andere functie die zijn eigen voor- en nadelen heeft. Daarbij zijn wapens en outfits ook nog eens te voorzien van modificaties. Zo kan iedere speelbeurt anders verlopen en is er genoeg ruimte voor aanpassingen.

De Nederlandse gaming community kan weer trots zijn op de prestaties van Guerilla Games. De game oogt gelikt en lijkt te spelen als een zonnetje. Oké, de game is nog niet uit, maar ik zie het niet snel fout gaan. Hopelijk wordt de game niet al te simpel en weet Horizon: Zero Dawn voldoende uitdaging te bieden. Daarbij is het ook belangrijk dat er een brede variatie aan tegenstanders is. De open wereld, de setting en de gameplay zijn echter genoeg handvatten voor mij om vertrouwen te tonen. Daarbij vind ik het ook erg tof dat je eens een keer met een heldin speelt. Een stoere zet voor een stoer bedrijf, al zeg ik het zelf.

Horizon: Zero Dawn verschijnt 1 maart 2017 exclusief op de PlayStation 4.