Preview: Isonzo - Historisch accuraat en bruut

Onze geschiedenis is niet altijd even lofwaardig. Toch is het goed om terug te kijken op wat er in het verleden fout is gegaan en daarvan te leren. Om die reden is de Eerste Wereldoorlog nog altijd relevant en een populair thema voor media, zoals films en videogames. Isonzo, de nieuwste game van de Nederlandse ontwikkelaar BlackMill Games, is één van de games die deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de mens zo accuraat mogelijk streeft af te beelden. Hoe dat zich precies uit in de game? Dat lees je in deze preview van Isonzo.

Preview Isonzo

Net zoals het was

Isonzo is niet BlackMill Games' eerste rodeo met een Eerste Wereldoorlog-shooter. In 2015 brachten de Nederlandse ontwikkelaars Verdun uit. In deze titel werd je meegenomen naar het Westelijke front in de loopgravenoorlog. Vier jaar later verscheen er een vervolg in de vorm van Tannenberg, welke draaide om de bloederige Slag bij Tannenberg. Spring twee jaar vooruit, en je komt terecht bij de aankondiging van Isonzo, het derde deel in de Eerste Wereldoorlog-shooterserie. In dit deel reizen we af naar de Isonzo-riviervallei en de Alpen in het prachtige Italië.

Wederom staat er bij Isonzo één ding bovenaan: het creëren van historische accuraatheid. Tijdens mijn hands-on-sessie op gamescom werd mij verteld over de vele manieren waarop het team aandacht heeft besteed aan een juiste afbeelding van het tijdperk. Door middel van onderzoek en teamreizen naar Italië konden de omgevingen gereconstrueerd worden. Ook de kledingopties en andere mogelijkheden om je eigen personage te personaliseren zijn typisch voor het tijdperk waarin de game zich afspeelt. De accurate geluidseffecten zijn de kers op de taart.

Hands on Isonzo

Kleur en geur

De gameplay van Isonzo is in principe wat je gewend bent van een shooter. Met je wapen in de hand probeer je de tegenstander om te leggen en belangrijke punten te veroveren. Je bent echter niet de hele tijd bezig met schieten. Ook het beheersen van het Italiaanse terrein is van groot belang. De Isonzo-riviervallei en de Alpen bieden een divers grondgebied waar elk element je vriend of vijand kan zijn. Afhankelijk van de klasse die je speelt, kun je het terrein lastiger te betreden maken voor je vijanden. De tegenstander wordt bijvoorbeeld geforceerd om zijn kniptang op te zoeken als jij van tevoren prikkeldraad hebt neergezet. Er zijn in totaal zes verschillende klassen beschikbaar die gebaseerd zijn op historische gevechtsrollen.

Wat mij verder opviel in mijn speelsessie van Isonzo, is dat de game vele malen lichter en kleurrijker oogt dan de gemiddelde shooter. Er is geen sprake van een saaie grijze drab, maar juist van prachtige Italiaanse natuur, steden - en geloof het of niet: kleur. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het heerlijk om een shooter te spelen waarbij ik niet direct de helderheid op de max hoef te zetten. Door de lichte omgevingen zijn je tegenstanders een stuk makkelijker te zien. Andersom kan de tegenstander jou ook beter herkennen in het licht. Pas dus goed op, want slechts één schot kan al fataal zijn in Isonzo.

Isonzo hands on

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Als je van shooters houdt en de eerdere games van BlackMill Games hebt gespeeld, weet je in principe wat je van Isonzo kunt verwachten: een hoop actievolle gameplay in een historisch accuraat jasje. De manier waarop het team ervoor heeft gezorgd dat de gameplay zoveel mogelijk overeenkomt met de werkelijkheid, is zeer bewonderenswaardig. Verder zit de game simpelweg goed in elkaar, waardoor Isonzo waarschijnlijk een prima shooterervaring gaat leveren wanneer de game verschijnt op 22 september.

Packshot Isonzo

-

M2H