Preview: Kaze and the Wild Masks - Back to the 90's

Geplaatst: 28 maart 2020 12:00

Als je als gamer in de jaren 90 bent opgegroeid dan kan het haast niet anders dan dat je platformgames op pc hebt gespeeld. Er was back in the days geen ontkomen aan en je hoorde er echt niet bij als je nooit klassiekers als Jazz Jackrabbit, Earth Worm Jim en Prince of Persia speelde. Die goede oude tijd lijkt terug te komen, want net als met vintage kleding raken dat soort games plotseling weer in trek. Neem nou bijvoorbeeld Celeste, een waar pareltje als het aankomt op platformgames. Het Braziliaanse VOX Game Studio ziet wel ruimte voor nog een game in deze markt en komt met Kaze and the Wild Masks voor pc. De game loopt op dit moment in gesloten bèta.

Alle kristallen verzamelen!

Misschien heb je het al geraden, maar je speelt dus als het konijn Kaze. Het avontuur speelt zich af op de Crystal Islands. Door een boze vloek zit je vriend Hogo opgesloten in een ring en is het natuurlijk aan jou de schone taak deze vriend hiervan te bevrijden. Om dit te kunnen doen moet je kristallen zien te verzamelen door verschillende levels en dat zijn er nogal wat. Later in de game komen er ook nog maskers in het spel. Volgens uitgever SOEDESCO bestaat de game uit ruim dertig levels, waarbij je in ieder level ook nog bonus stages kunt vinden en vaak meer dan één. Als dat inderdaad het geval is, dan hebben we straks dus genoeg te doen met deze platformer. Voor nu krijg je in de gesloten bèta versie slechts twee levels tot je beschikking die je wel helemaal kunt uitspelen.

Toch heb je zelfs in deze twee levels al wel genoeg te doen, want je kan best wat verzamelen tijdens je speelsessies. Allereerst moet je natuurlijk zien het level gewoon uit te spelen, maar daarnaast kun je ook nog bonus stages vinden en voltooien. Hierbij kun je denken aan het verzamelen van kristallen of het verslaan van vijanden binnen een bepaalde tijd. De tijd is niet heel krap ingesteld, dus je mag hierbij best een foutje maken. In elk level zitten ook nog eens letters verstopt, zoals je dat ook in Donkey Kong hebt. Je moet dus de letters K A Z en E in het level zien te vinden. Dan kun je in het normale level ook nog kristallen verzamelen. Je doelstelling is om er honderd per level bij elkaar te krijgen, maar ieder level heeft er meer dan dat. Nadat je een level voor het eerst hebt uitgespeeld kun je het level opnieuw spelen in time trial modus. Tot slot verdien je ook nog een kek embleempje als je een level doorkomt zonder geraakt te worden of schade op te lopen.

Nostalgisch en toch modern

Als je de game voor het eerst opstart en de levels speelt dan merk je meteen op dat de game er levendig en kleurrijk uitziet. Het speelt lekker, zoals je dat van een game vandaag de dag mag verwachten, maar het heeft wel die nostalgische feel en uitstraling van de games die ik vroeger zo vaak speelde. Dit ondanks dat de graphics er prima mee door kunnen. Hiermee heeft VOX Game Studio dus een mooie balans weten te vinden tussen het aanwakkeren van de nostalgische gevoelens en de swung van een hedendaagse game. In de bèta was het thema van de levels hetzelfde, maar op de screenshots die door uitgever SOEDESCO al zijn onthuld is ook goed te zien dat je later in de game ook met andere soorten levels te maken krijgt, zoals sneeuwlevels en levels in een spookthema.

Eén van de dingen die deze game uniek maakt zijn de verschillende vijanden. Je vecht namelijk niet tegen mensen, maar tegen betoverde groenten die stuk voor stuk grappig ontworpen zijn. Dus kijk niet raar op als je een agressieve peen op je af ziet komen of een aubergine je weg probeert te belemmeren. Toegegeven, maar weinig elementen aan Kaze and the Wild Masks zijn heel origineel, maar alles bij elkaar werkt het wel. Bovendien is de audio ook passend bij wat je in je beeld te zien krijgt. Ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Je hebt de optie om makkelijk of normaal te spelen, maar op het normale niveau had ik als niet pc-gamer eigenlijk geen enkele moeite om de levels door te komen. Voor zover het te beoordelen is, ligt de moeilijkheidsgraad van de game dus niet torenhoog.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Het is jammer dat er maar twee levels deel uitmaken van de gesloten bèta, want ik had best wel even wat verder willen spelen. Vooral om bijvoorbeeld ook wat levels in andere thema's te kunnen bekijken. Kaze and the Wild Masks is een indiegame met veel potentie en lijkt te gaan bieden wat het uitdraagt; namelijk een platformgame die past bij de standaarden van vandaag, maar toch een heerlijk nostalgisch gevoel naar boven weet te halen. Het kan zomaar zijn dat deze leuke game een verborgen parel.. euh kristal blijkt te zijn.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Kaze and the Wild Masks

-

SOEDESCO