Preview: KNACK

-

De launch van de PlayStation 4 begint steeds meer in zicht te komen. En wat hoort er nu bij de launch van een console? Juist, de launchgames. Een console is niks zonder een paar moddervette games, aangezien het hoofddoel uiteindelijk het spelen van games is op je spiksplinternieuwe PlayStation. Een van die launchgames is KNACK. Toen ik de naam hoorde en een paar screenshots bekeek, wist ik eigenlijk nog niet echt wat ik moest verwachten. Volgens game-director Mark Cerny, die onder andere Jak and Daxter en Ratchet & Clank op zijn naam heeft staan, is KNACK een mix tussen God of War, Crash Bandicoot en Katamari Damacy. Nou, meneer Cerny, mijn interesse heb je.

Lekker zuigen
Het verhaal van KNACK is niet bijzonder origineel. Er is een oorlog tussen de mensen en de zogenaamde Goblins, de groene beesten met spitse oren die fantasy-fans waarschijnlijk wel kennen. Om de mensheid deze oorlog te laten winnen, creëert een professor die jarenlang oude relikwieën heeft bestudeerd het wezen genaamd Knack. Knack is een soort van golem opgebouwd uit relikwieën. Knack kan á la Kirby gevonden relikwieën met zich laten versmelten om van vorm te veranderen. Wanneer je door een smalle passage moet, kan Knack zich verkleinen. Wanneer je bijvoorbeeld een ijsrelikwie vindt, kun je deze opzuigen om daarna met ijsaanvallen de Goblins te lijf te gaan. Het lijkt er op het eerste gezicht op dat de originaliteit van Knacks verschillende vormen de drijfveer achter deze game gaat worden. Het is me alleen nog niet precies bekend hoe uitgebreid deze opties zijn.

Een leuke Pixar-film
De game ziet er niet erg moeilijk uit, zo op het eerste gezicht. Met simpele combo's en power-ups beuk je je zonder enige tegenstand door hordes vijanden heen. Wat me wel meteen opviel, is dat de game er ontzettend grappig uitziet. De grafische stijl doet me denken aan die van Ratchet & Clank, maar dan net iets anders. De vijanden zijn misschien nogal cliché, maar zien er wel erg grappig uit. De omgevingen zien er lekker cartoony, maar toch erg aantrekkelijk uit. Tijdens de gevechten vliegen de slijmerige projectielen je om je oren, maar toch ziet alles er nog steeds vrolijk uit. Knack zelf is ook een interessant personage. Hij kan van een schattige mini-golem van 50 centimeter veranderen naar een enorme gigant die alles verpulvert. De game heeft wel wat weg van een goed geanimeerde Pixar-film.

Drop-in, drop-out
Het interessantste aan KNACK lijkt mij het verhaal en hoe Knack zich een plaats zoekt in de wereld. Hij is ontworpen als vechtmachine, maar heeft ook nog een eigen karakter. Degenen die zich minder willen focussen op het verhaal, maar gewoon lekker op avontuur willen gaan met een vriend of vriendin op de bank, worden in KNACK op hun wenken bediend. Met een eenvoudige druk op een knop kunnen andere spelers zich in de game als Robo-Knack mixen door middel van een simpel drop-in, drop-out-systeem. Dit maakt de game lekker luchtig zonder al te veel poespas.

Verwachting
De ontwikkelaar zelf hoopt dat KNACK een game wordt die je 'naast Killzone of Destiny koopt'. Ik denk persoonlijk dat dit ook wel een goede omschrijving is. Ik verwacht niet dat KNACK de nieuwe Jak and Daxter wordt, maar gewoon een leuke launchgame met een simpel verhaaltje en schattig uitziende personages. Grafisch ziet de game er strak uit, en de gameplay lijkt me niet heel uitgebreid, maar wel uitgebreid genoeg om de gemiddelde gamer te amuseren. Ik ben benieuwd!