Preview: Left 4 Dead 2

Geplaatst: 22 oktober 2009 08:57

Wie het eerste deel van Left 4 Dead heeft gespeeld zal zeker het gevoel hebben een zeer origineel concept te hebben gespeeld, maar misschien heb je ook gevoeld dat niet alles nog helemaal af was. Na het spelen van het eerste deel kun je vragen hebben, zoals het waarom en het hoe. Dat komt doordat deel 1 niet echt een verhaal bevatte, maar eigenlijk alleen om zombies knallen draaide. Left 4 Dead 2 moet ons antwoord gaan geven op alle vragen, en kun je vooral zien als 'meer en beter'.

Waarom nou toch?
De zombie-apocalyps, zoals die is losgebarsten in Left 4 Dead (L4D), heeft uiteraard zijn sporen achtergelaten, maar de vier personages uit die game zijn niet de enige overlevenden. In L4D2 krijgen we te maken met vier nieuwe personages, namelijk Rochelle, Coach, Ellis en Nick. Een eerste grote verandering is dat er meer verhaal in de game zal zitten. Er is ons namelijk beloofd dat de karakters wat meer uitgewerkt gaan worden, waardoor je wat meer een band met ze zult krijgen. Het eerste deel was toch vooral lekker knallen en het einde van de map bereiken; deel twee moet zorgen voor wat meer diepgang. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je alsnog lekker kunt blijven knallen, en dat is ook eigenlijk de manier waarop je de game zou moeten spelen. Daar is het spel werkelijk voor bedoeld.

Left 4 Dead 1.5
De vraag die ons gamers al lang bezighoudt, eigenlijk sinds de aankondiging van de game op de E3 van dit jaar, is of we met L4D2 wel echt een tweede deel binnen gaan halen. De woede van gamers was te begrijpen. Zij waren ervan overtuigd dat het eerste deel nog lang niet af was, dat daar nog veel meer mee gedaan moest worden. De makers hebben daarop gereageerd en er komt downloadable content in de vorm van een nieuwe campaign. Toch blijft de vraag of L4D2 een totaal nieuwe game is, of dat het alleen maar een paar nieuwe campaigns zijn, met wat nieuwe wapens en enkele nieuwe features.

Gloednieuwe monsters
In ieder geval is het duidelijk dat de makers erg hun best hebben gedaan om er wat van te maken. Er zijn drie nieuwe Special Infected aan de game toegevoegd. De eerste is de Charger, die je een beetje kunt vergelijken met de Tank die we al kennen: een groot 'beest' dat alles op zijn weg aan gort slaat, en waar je dus beter niet bij in de buurt kunt komen. Nummer twee is de Spitter. Deze lieve jongen is zo aardig om af en toe letterlijk vuur te spuwen, zodat jou het leven als survivor net nog wat zuurder wordt gemaakt. Als laatste is ook de Jockey toegevoegd. De Jockey springt op je rug als hij je tegenkomt en probeert je zoveel mogelijk onder controle te krijgen en mee te trekken naar een gevaarlijke afgrond, een Witch of een vuurzee. Het is in ieder geval zijn bedoeling om jou zo ver mogelijk van je teamgenoten vandaan te slepen, en iedereen weet dat je zonder teamgenoten reddeloos verloren bent. Drie nieuwe wezens die dus garant staan voor meer spektakel tijdens het spelen. Naast deze Special Infected zijn ook de gewone zombies aangepast. Elke zombie zal er anders uitzien, zodat je niet enkel nog een paar voorgegenereerde types hebt. Daarnaast kun je elk lichaamsdeel van een zombie afzonderlijk raken, wat betekent dat je zijn benen eraf kunt schieten zodat hij niet meer kan lopen. Of je schiet z'n hoofd eraf en dan, ja, dan weet je het wel

Lood en loodvrij
Naast nieuwe characters zijn er ook nieuwe wapens aan de game toegevoegd, bijvoorbeeld de Grenade Launcher, de AK47, de Sniper Rifle en de Desert Shotgun. Ook worden er Melee Weapons zoals een bijl of een cricket knuppel geïntroduceerd, die ondanks hun loodvrijheid zeker niet minder gevaarlijk zullen zijn.

Dynamische slimheid
De game is niet alleen verder uitgebreid met allerlei nieuwe snufjes en personages, maar is ook een stuk slimmer geworden. Heb je het bijvoorbeeld moeilijk en is je levensbalkje niet meer wat het geweest is, dan heb je kans dat er uit het niets een parachutist aan komt vliegen, die zijn landing helaas niet heel goed heeft gepland. Hij komt terecht in de bomen en vindt daar zijn dood, maar wat kan het jou schelen? Die wapens, healthpacks en andere spullen die hij bij zijn val dropt, daar ga jij voor. Want dat is en blijft het hoofdthema van Left 4 Dead, ook in dit tweede deel: het is eten of gegeten worden. Alleen het leven van jou en je team telt en niets anders!

Left 4 Dead 2 komt uit op 17 november 2009, en zal verschijnen voor de PC en de Xbox 360.