Preview: Life is Strange: Double Exposure – Lijkt het succes te vervolgen

-

We worden door Idol Minds en Square Enix weer eens dubbel blootgesteld aan een nieuwe game binnen de LIfe is Strange serie. Later deze maand verschijnt namelijk Life is Strange: Double Exposure. Dit is overigens niet zomaar een Life Is Strange-game, maar eentje waarin Max Caulfield uit de eerste game terugkeert. Om uit te vogelen hoe raar het leven in dit nieuwe deel nu werkelijk gaat worden mocht ik alvast aan de slag met een preview build voor deze game op de PlayStation 5. Hoog tijd om te zien of Life Is Strange: Double Exposure de populariteit van deze franchise een waardig vervolg kan bieden.

Arme Max

Om gelijk met de deur in huis te vallen direct even een kleine disclaimer: mocht je Life Is Strange nog niet hebben gespeeld, dan doe je er goed aan dat eerst te doen voordat je deze preview gaat lezen. Deze preview bevat namelijk spoilers over het eerdere avontuur. Ben je op dit moment nog steeds bezig met het lezen van de preview, dan ga ik ervan uit dat je de eerdere games gespeeld hebt en dus weet hoe deze (kunnen) aflopen of dat je gewoonweg niet de moeite wil nemen de eerdere games te spelen. Tijdens mijn speelsessie met Life Is Strange: Double Exposure werd mij al vrij snel duidelijk dat hoofdrolspeelster Max Caulfield nog altijd kampt met de gevolgen van de keuzes die zij gedurende haar avontuur in Arcadia Bay heeft gemaakt. In dit nieuwe deel kun je de realiteit van de eerste game laten terugkeren in Double Exposure. Als ze Arcadia Bay van de storm heeft gered, dan zie je dit dus terug in dit nieuwe deel. Hetzelfde geldt voor wanneer ze haar beste vriendin Chloe heeft gered. Het is interessant om te zien hoe de keuzes effect hebben op de gameplay en dat jouw keuzes uit de eerste game nog steeds gevolgen hebben.

Kies je er bijvoorbeeld voor om Chloe in leven te houden, dan worstelt Max met de schuldgevoelens dat een groot deel van Arcadia Bay is verwoest door de storm. Maak je juist de keuze om Arcadia Bay voor een noodlottige natuurramp te behoeden, dan is het het verlies van haar beste vriendin of geliefde dat haar steeds bezighoudt. De manier waarop het verhaal vertelt wordt springt meteen in het oog. Zelfs als je het origineel niet zou hebben gespeeld, weet Double Exposure de gevoelens van Max over haar verlies duidelijk over te brengen. Dit hebben ze bijvoorbeeld gedaan door een doos te introduceren met allerlei verdrongen herinneringen en met een muur waarop de belangrijkste momenten en personen prijken. Zelfs als je niet de moeite wil nemen om het origineel te spelen, dan maakt dit alles Max een zeer interessant personage om mee te spelen. Ze heeft nu eenmaal een behoorlijke rugzak mee te zeulen. En net als je denkt dat die rugzak niet nog voller kan, lijkt het erop dat Max het ongeluk aan haar broek heeft hangen. Haar nieuwe school Caledon University in Lakeport begint voor haar eindelijk een beetje als thuis te voelen, totdat ze geconfronteerd wordt met een brute moord op haar nieuwe vriend Safi.

Life is strange Double Exposure4

Een nieuwe kracht

Dat Max Caledon University steeds maar als thuis begint te beschouwen komt vooral door haar band met Safi. In de relatief korte tijd dat je haar leert kennen is ze simpelweg geweldig voor Max. Ze is vrolijk, innemend en heeft bovendien een goed gevoel voor humor. Safi zorgt ervoor dat Max de muren die zij uit zelfverdediging heeft opgeworpen weer langzaamaan naar beneden haalt. Hierdoor gaat ze steeds vaker weer normale dingen doen, zoals vriendschappen sluiten of een date regelen. Zodra Safi slachtoffer wordt van een brute moord voel je het gat zij achterlaat. Niet alleen bij Max, maar ook bij de anderen in het dorp. Deze tragische gebeurtenis is dan ook de reden dat Max voor het eerst in jaren haar tijdreiskracht probeert te gebruiken om Safi te kunnen redden. Ze komt er alleen achter dat haar kracht is veranderd. In plaats van de tijd stil te zetten, opent ze een portaal naar een parallelle wereld waarin Safi nog leeft en nog steeds gered kan worden. Het wordt nu plotseling niet zo eenvoudig om Safi voor een verschrikkelijke moord te behoeden.

Max kan op speciale punten in de game tussen de verschillende tijdlijnen reizen. Deze zijn te herkennen aan blauwe indicatoren. Vanaf daar begint de zoektocht naar de moordenaar en moet Max verschillende personen ondervragen om tot een antwoord te komen. Met deze antwoorden moet ze zien te achterhalen wie haar vriendin heeft vermoord. Het reizen tussen de parallelle werelden is zeer interessant, omdat de personages die je in de werelden tegenkomt ook echt een heel ander leven hebben. Hieruit blijkt de invloed van Safi, die bij leven dusdanig veel voor de personages betekent dat ze andere levenskeuzes maken. Je wordt telkens aan het twijfelen gebracht tussen de keuzes die je moet maken. Zo is er bijvoorbeeld een professor in de leef-tijdlijn die een contactverbod aan het regelen is tegen Safi. Volgens hem heeft Safi zijn zoon gebruikt om hem en zijn ex tegen elkaar op te zetten. Hij smeekt jou om het contactverbod niet door te sturen aan Safi. Doe je dat wel, dan breng je Safi misschien wel in gevaar. Als je het niet doet, dan benadeel je je vriendin, maar herstelt de band tussen de professor en zijn familie. Hoe het ook zij, Caledon lijkt in ieder geval de nodige geheimen te bevatten waarbij je morele kompas met enige regelmaat op de proef wordt gesteld.

Life is Strange Double Exposure6

Mag ik de soundtrack op vinyl?

Hoewel het maken van keuzes in Life Is Strange: Double Exposure je behoorlijk aan het denken zet, gaat datzelfde gelukkig niet op voor de besturing. De besturing is eenvoudig, simpel en zo onder de knie te krijgen. Middels de linker joystick loop je door je omgeving. Met het kruisje kun je interacties uitvoeren, zoals met iemand praten of dingen oppakken. En door op het rondje te drukken maak je foto's. De R1-knop zorgt ervoor dat je de parallelle werelden naast elkaar kunt leggen en met L1 kun je op bepaalde punten tussen de verschillende tijdlijnen reizen. Buiten de eenvoudige besturing om, ziet de game er ook nog eens prachtig uit. Lakeport bevat de nodige locaties om te ontdekken. Van de vele afdelingen van de Caledon University tot de pub waar Max en haar vrienden vaak vertoeven na schooltijd.

Een ander lichtpuntje dat er tijdens mijn previewsessie al uit sprong is de sountrack van Life Is Strange: Double Exposure. Die bevat namelijk weer een aantal muzikale pareltjes die het luisteren meer dan waard zijn. Zo heb je een nummer dat afspeelt wanner Max wakker wordt nadat Safi is vermoord. Dit sluit zo ontzettend mooi en perfect aan op de gemoedstoestand van dat moment. Iets wat ik in andere games toch vaak mis. Overigens zijn niet alleen de gezongen nummers, maar ook de akoestische nummers het benoemen waard. Samen met de geluidseffecten zorgen ze voor een passende sfeer dat aansluit bij het verhaal dat zich voor je ogen ontvouwt. Stiekem hoop ik zelfs dat de soundtrack van deze game een fysieke uitgave op vinyl krijgt zodat ik die in mijn ouderwetse platenspeler kan stoppen en kan blijven beluisteren.

Life is strange Double Exposure5

Voorlopig oordeel

Life Is Strange: Double Exposure lijkt het succes van de eerste game een waardig vervolg te gaan geven. Een interessante cast, een nieuwe kracht voor Max, een nieuw mysterie om op te lossen en weer de nodige lastige keuzes die je voor de voeten geworpen krijgt. In mijn speelsessie kon ik alleen de eerste twee hoofdstukken spelen. Deze zettend je aan het denken en laten je twijfelen of jouw nieuwe goede vriendin een onschuldig slachtoffer blijkt te zijn of dat haar geheimen duisterder blijken dan je in eerste instantie dacht. Elke keuze zet je aan het denken en laat je afvragen of je nu wel het juiste pad hebt bewandeld. Is dat ene personage dat zich steeds zo verdacht gedraagt de moordenaar of zet Double Exposure ons zo al op het verkeerde spoor als opmaat naar een plottwist op het einde? Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden die we daarop gaan krijgen wanneer Life Is Strange: Double Exposure op 24 oktober 2024 gelanceerd wordt.

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

In dit artikel

Packshot Life is Strange: Double Exposure

Ontwikkelaar: