Preview: Lost Planet 3

Het was vorig jaar op de gamescom dat we voor het eerst echt iets te zien kregen van Lost Planet 3. Het was misschien niet meteen een game waarvan je stijl achterover sloeg (en dan heb ik het over de positieve manier, waarbij je niet meteen je nek breekt), maar de wereld wist in ieder geval dat het derde deel van de serie in aantocht was. Daarna werd het echter akelig stil rondom de game; het leek wel alsof Capcom het hele project van de aardbodem had laten verdwijnen. Dat er toch nog enig leven in de game zat bleek in maart, toen er eindelijk weer eens een trailer naar voren werd geschoven. Ruim een maand later volgden er nog meer beelden en kwam het hele project weer een beetje op stoom. En dat is maar goed ook, want Lost Planet 3 moet eind augustus alweer verschijnen. Eens kijken hoe het ervoor staat met dit project.

Nieuwe ontwikkelaar
In tegenstelling tot de voorgaande games uit de Lost Planet serie wordt dit derde deel niet intern bij uitgever Capcom ontwikkeld, maar is het werk uitbesteed aan de externe studio Spark Unlimited. Niet meteen een heel bekende naam voor de doorsnee gamer; op hun portfolio prijkt de middelmaat van ]Turning Point: Fall of Liberty en Legendary. Niet meteen projecten waar je dolenthousiast van wordt, maar laten we van het positieve uitgaan.

Aardmannen
Lost Planet 3 is een prequel op de eerdere twee delen, wat zoveel betekent dat de game zich voor alle gebeurtenissen uit deeltje één en twee afspeelt. De locatie is nog wel hetzelfde, namelijk de planeet E.D.N. III, met het verschil dat de IJstijd nog niet helemaal over lijkt te zijn. Sterker nog, de jungle van Lost Planet 2 is in geen velden of wegen te bekennen in de ijswitte wereld van dit derde deel. Jij neemt de rol aan van Jim Peyton, één van de kolonisten die als taak heeft om de waardevolle mineralen op de planeet te verzamelen en terug mee te nemen naar de aarde. Het moge duidelijk zijn dat de lokale bevolking niet bepaald blij is het met feit dat aardmannen (wat in dit geval staat voor 'mannen van planeet aarde', gewoon voor de verandering) zomaar hun spulletjes mee komen nemen. En violá, zie daar het verhaal van Lost Planet 3. Inderdaad, niet bijster origineel natuurlijk, dus zal de gameplay toch wel wat moeten compenseren. Met de beelden die we hebben gezien, lijkt dat maar half te lukken.

Werk aan de winkel
Nu het einde van de huidige generatie consoles in zicht is, zou je zeggen dat ontwikkelaars inmiddels wel een goed gevoel hebben wat betreft de mogelijkheden van de consoles. Het zou dus mogelijk moeten zijn om de machines van Sony en Microsoft tot het uiterste te dwingen, maar naar mijn mening blijkt dat niet bepaald uit alle beelden die we tot nu toe hebben gezien. De graphics liggen op het niveau van één á twee jaar geleden en daarnaast loopt de game niet helemaal soepel - met andere woorden - de framerate zou eigenlijk nog flink opgeschroefd moeten worden om niet steeds geconfronteerd te worden met enigszins schokkende beelden. Dat klinkt allemaal niet bepaald positief en dat is het ook niet, maar uiteraard is het niet allemaal kommer en kwel. Onder de wat matige grafische schil schuilt namelijk gewoon een game die zijn mannetje zou kunnen staan in de wereld van de first-person shooters. Het vele schietgeweld wat we tot nu toe te zien hebben gekregen ziet er namelijk best tof uit. Misschien is het allemaal niet topwerk van de bovenste plank, maar ik ben ervan overtuigd dat je tijdens het spelen van Lost Planet 3 meer dan genoeg plezier kunt beleven. Daarnaast hebben de ontwikkelaars nog tot eind augustus (of nou ja, iets daarvoor natuurlijk) om het niveau van alle elementen nog wat op te krikken. Ik zie het daarom niet somber in voor de mannen en vrouwen van ontwikkelaar Spark Unlimited, uitgaande van het feit dat ze er in de laatste maanden alles aan zullen doen om een zo goed mogelijk product af te leveren. We gaan het zien.

Lost Planet 3 verschijnt op 30 augustus voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.