Marvel's Midnight Suns

  • Ontwikkelaar Firaxis Games
  • Eerste releasedatum 2 december 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre RPG , Strategie
  • Gameliner score

Preview: Marvel's Midnight Suns - Uitstekende eerste indruk

We kunnen wel stellen dat het Marvel aardig voor de wind gaat. Het universum van Marvel is inmiddels buiten proportioneel groot geworden en binnenkort wordt daar gewoon weer iets aan toegevoegd in de vorm van Marvel's Midnight Suns. Hoewel ik niet de grootste Marvel kenner op deze aardkloot ben, vind ik vrijwel alles wat Marvel voortbrengt wel zeer goed te pruimen. Toch had ik bij Marvel's Midnight Suns een beetje mijn bedenkingen, maar nu ik er een aantal uur in heb kunnen steken zijn die als sneeuw voor de sun verdwenen.

Marvels Midnight Suns preview

Slapen is voor losers

In Marvel's Midnight Suns hoef je je niet gelijk te storten in het verhaal. Je krijgt eerst even de keuze voorgeschoteld of je de tutorial wil spelen. Aangezien ik de game voor het eerst heb gespeeld laat ik die kans natuurlijk niet zomaar aan mij voorbij gaan. In een paar korte scenario's worden alle basics van de game duidelijk aan je uitgelegd. Voor je het weet kun je dan eindelijk beginnen aan jouw avontuur. Marvel's Midnight Suns draait uiteraard om een heleboel Marvel helden, maar eentje in het bijzonder: The Hunter. Dat ben jij namelijk. Of je The Hunter een man of een vrouw laat zijn is aan jou, evenals hoe je personage eruit komt te zien. Je hebt namelijk redelijk wat customization opties. Het is niet overdreven uitgebreid, maar voldoende om je personage een unieke identiteit te geven.

Lilith teistert de wereld en dus moeten de superhelden van Marvel een manier zien te vinden om haar te stoppen. Natuurlijk bundelen ze hun krachten, maar ze zijn toch bang dat het niet genoeg zal zijn om Lilith tegen te houden. Daarom wordt het ultieme wapen ingezet: The Hunter. Ja, daar ben je weer hoor. Toch klinkt dat allemaal makkelijker dan het is, want Hunter zit in een eeuwenlange slaap. Dit speelt zich allemaal af in The Abbey. Dit is een soort hub die een toevluchtsoord is gebleken voor de superhelden. Daarnaast is dit de thuisbasis van een stelletje semi-helden die eruit zien alsof ze vroeger altijd als laatst werden gekozen tijdens de gymles. Zij noemen zich de Midnight Suns en mede dankzij dit compacte groepje wordt Hunter na een eeuwenlange coma weer tot leven gewekt, klaar om de strijd aan te gaan met Lilith en andere vijanden.

Marvels Midnight Suns preview1

What the deck?

In de uren die ik tot nu toe in de game heb kunnen stoppen ben ik aangenaam verrast. Nu heb ik sowieso best wel een hoge pet op van Firaxis, de ontwikkelaar die je vast wel kent van games als Sid Meier's Civilization en XCOM. Ik was dan ook blij om te zien dat zij de game hebben ontwikkeld. Al hoeft dat natuurlijk niet direct een garantie voor succes te betekenen. Immers, zelfs Messi speelt weleens een slechte wedstrijd. Dat Firaxis achter deze game zit, is ook wel een beetje terug te zien in de gameplay, want met Marvel's Midnight Suns heb je te maken met een turn-based combat systeem. Het is een klein beetje te vergelijken met de XCOM-games, maar bevat naast dat het ook een RPG is ook nog een andere component, namelijk deckbuilding.

Iedere beurt krijg je vijf kaarten in je schoot geworpen die je kunt gebruiken in het gevecht. Iedere kaart heeft betrekking op één van je teamleden en vertegenwoordigen een bepaalde move. Dit kan bijvoorbeeld een aanval zijn, maar het kan ook een kaart zijn om iemand te healen of iemand uit je team te voorzien van de mogelijkheid om aanvallen te blokkeren. Sommige kaarten kosten heldenpunten, terwijl andere deze juist opleveren. Het is dus belangrijk om tactisch om te gaan met je kaarten. Iedere beurt kun je er een aantal spelen, je team over het strijdveld bewegen en een aantal kaarten inwisselen. Later in de game kun je je deck ook naar wens aanpassen door nieuwe kaarten vrij te spelen.

Marvels Midnight Suns preview2

Genoeg te doen

De gameplay van Marvel's Midnight Suns bestaat eigenlijk telkens uit dagen. Je staat op, voert hier en daar een gesprekje ter voorbereding van je superheldenwerk en begeeft je via wat portals van The Abbey naar het strijdtoneel. Aldaar moet je je vijanden zien te verslaan of bepaalde missies voltooien en daarna keer je weer terug naar The Abbey. Je kunt daar een beetje chillen met de andere superhelden, trainingen voltooien of op ontdekkingstocht gaan. Maak bijvoorbeeld een praatje om je teamgenoten beter te leren kennen en je band met hen te vergroten. Dit kun je doen door samen dingen te ondernemen zoals een filmpje kijken, maar ook door gewoon met ze te praten en de juiste vragen of antwoorden te kiezen in de keuzemenu's die je zo nu en dan voor de kiezen krijgt. Je kunt in Marvel's Midnight Suns ook nog kiezen welk pad je bewandelt, dat van het licht of het donker. Welke je ook kiest, je kunt er schijnbaar waardevolle dingen uithalen. Wat dat dan precies inhoudt weet ik nu nog niet.

Een uurtje of zes heb ik momenteel in Marvel's Midnight Suns gestoken en ik heb het gevoel dat ik echt pas het topje van de ijsberg heb gezien. Door veel te praten met de andere personages kom je veel te weten over het verhaal in Marvel's Midnight Suns. De eerste indrukken zijn in ieder geval zeer positief en ik kan niet wachten om na het schrijven van deze tekst weer even verder in het verhaal duiken. Tot nu toe weet het goed de aandacht vast te houden. Dit komt omdat je niet alles in één keer als een soort waterval over je heen krijgt, maar omdat het in deleen aan je wordt aangeboden. Tussendoor heb je nog interessante gevechten waarbij het niet altijd gunstig is om gelijk voor de meest sterke aanvalskaarten te kiezen, maar juist de tactische oplossing te zoeken. Binnenkort lees je de volledige review, ik beweeg mij ondertussen weer even richting The Abbey.

Marvels Midnight Suns preview3

Over auteur Patrick Lamers

Patrick Lamers Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?