Gameliner logo 20 jaar

Preview: MIO: Memories In Orbit - In het geheugen gegrift

-

"Silksong! Silksong! Geef ons Silksong!" Gedurende vrijwel elke Xbox presentatie schreeuwt de community moord en brand. Men wil Silksong, het vervolg op het tamelijk populaire Hollow Knight. Men is zo gefixeerd op Silksong dat we bijna vergeten dat er andere games zijn die de Silksong itch kunnen scratchen. Eén van die games is MIO: Memories In Orbit.

MIO Memories In Orbit

Een metroidvania met 'ziel'

Ergens schaam ik me diep van binnen wanneer ik tijdens gamescom aan Sarah Hourcade - lead producer van de game en mede-oprichter van Douze Dixièmes - vraag waar men de mosterd heeft gehaald, wetende dat ze deze vraag echt al tig keer heeft moeten beantwoorden. MIO: Memories In Orbit dobbert namelijk overduidelijk in een poel die de afgelopen jaren steeds voller is gaan zitten, namelijk die van de taffesmoeilijke metroidvania's. Mede daarom hoopt Sarah dan ook dat men haar game niet louter categoriseert als een Hollow Knight kloon. Want daarmee zouden we de game niet genoeg eer aandoen. Wie MIO: Memories In Orbit zegt, zegt namelijk niet alleen Hollow Knight, het zegt ook Soulslite.

En dat heb ik geweten. Bezworen door de intrigerende art style stapte ik compleet gebiologeerd de booth in, amper wetende wat me te wachten stond. Ik vond een uur speeltijd dan ook rijkelijk veel. Maar die illusie werd al vlug gedecimeerd door de tutorial die me de kneepjes van de besuring moest bijbrengen voordat ik los kon in de Vessel, de spelwereld waarvan een sector beschikbaar werd gesteld. Meestal zijn tutorials nog aardig elementair. Je leert lopen, rennen, springen, misschien nog wel double-jumpen, en in het geval van MIO ook omgaan met grappling points. Niets wat ik nog niet eerder heb gezien, dacht ik zo. Ik heb aardig wat uren in de Ori-games gestopt, dus dat zou me toch wel moeten helpen. Right?

Musclememories In Orbit

Wrong! MIO: Memories In Orbit is een heel ander beest. Een beest welke je keihard in de spataderen bijt wanneer je timing niet vlijmscherp is en ook nog eens met de kop schudt wanneer je hand-oog coördinatie even te wensen overlaat. Het werd me al snel duidelijk dat dit gulle uur eigenlijk helemaal niet zo gul was want de tutorial - welke niet eens zo verschrikkelijk veel om handen had - snoepte al snel twintig minuten van dat uur af. Nu ben ik ook de niet de meest getalenteerde gamer - wat ook niet helpt - maar de persoon naast me had er net zo veel moeite mee. En Sarah, die zat erbij en die keek ernaar. Met een pokerface van heb ik me daar. Maar ergens genoot ze ervan dat zelfs de tutorial al voor pareltjes op onze voorhoofden zorgde.

Maar dan, eindelijk! Na talloze verklootte pogingen wist ik eindelijk de tutorial af te ronden en mocht ik proeven van de Vessel en de bossfight die in het verschiet lag. Want waarom ook niet? Het volstaat te zeggen dat ik met deze vierarmige bruut ook de grootste moeite had, veelal omdat ik half spastisch de controls door elkaar haalde tijdens het ontcijferen van de aanvalspatronen en mijn musclememory vaak zo lek als een zeef is. Normaliter had ik er al lang de brui aan gegeven. Ik ben niet zo'n doorzetter. Maar MOI: Memories In Orbit hield me toch aan de monitor gekluisterd, net als dat Ori - welke ook best wat messed up platforming op me af heeft gegooid - dat in het verleden ook deed. En persoonlijk wijt ik dat aan de balans die men vindt. De balans tussen deprimerende masochisme en een bijna helende ambiance. De een houdt de ander in stand.

MIO Memories In Orbit 1
MIO Memories In Orbit 2
MIO Memories In Orbit 3

Voorlopig oordeel van Patrick Meurs

Stiekem ben ik dan ook benieuwd naar het eindproduct, waarvan Hourcade aangeeft dat de gemiddelde gamer hier toch wel tientalle uren uit zou moeten halen. De veelal strak gepolijste demo liet al blijken dat MIO: Memories In Orbit niet is weggelegd voor de quitters of de mensen die gewoon effe chill en paar uurtjes willen rondvlammen door een schitterende spelwereld. Neen, MIO: Memories In Orbit wordt er eentje die je niet met 'zijden' handschoenen moet aanpakken. Gelukkig hebben we nog tot volgend jaar om daarmee om te leren gaan. Memories In Orbit, onthoud die naam.

Patrick Meurs Redacteur

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot MIO: Memories in Orbit

Ontwikkelaar:

Douze Dixièmes

Uitgever:

Focus Entertainment

Release:

2025

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord