Preview: Mortal Kombat

-

Net vers aangekomen op de gamescom gingen Alex en ik gelijk door naar Warner Bros. Niet om even te lachen met oude Looney Tunes (Daffy Duck doet mij altijd aan Alex denken), maar om een paar toffe games te checken waar de Warnerbroertjes geld in aan het pompen zijn op dit moment. In een kleine, krappe en net iets te warme ruimte mochten wij kennismaken met één van de medewerkers van Netherrealm Studio's, die ons een mooie echo liet zien van hun aankomende creatiekindje, dat Mortal Kombat gaat heten.

Babality
Het was eigenlijk al vanaf de eerste minuut duidelijk dat deze baby geen treurige miskraam zal worden, die Netherrealm Studio's op dit moment aan het baren is. Er werd afgetrapt met gameplaybeelden van twee notoire ninja's die elkaar het daglicht niet gunnen, waarbij de speren, bloedspetters en ijsballen in de rondte vlogen. Dikke 2D gameplay, supermooie, stijlvolle graphics en botbrekend, bloederig geweld kregen onze zintuigen te verwerken, en dit alles in de ouderwetse klassieke Mortal Kombatsfeer.

Game Over?
Voor mij is Mortal Kombat echt jeugdsentiment, en Mortal Kombat 1 en 2 heb ik destijds tot in den diepe treure gespeeld. Vooral de tweede game had ontzettend veel klasse en stijl, naast de grofheid en gore natuurlijk. Vanaf Mortal Kombat 3 vond ik de serie echter enorm achteruit gaan, en wisten de games nooit meer de kwaliteit te behalen die MK 2 had. Zeker de 3D-gameplay en adventurespin-offgames deden mij iedere hoop opgeven op het ooit nog verschijnen van een fatsoenlijke MK-titel.

Continue?
Persoonlijk heb ik nog gevraagd hoe Netherrealm kijkt naar de vorige delen. Natuurlijk moest de beste man politiek (politi-kill-y) correct blijven, maar hij en het team snappen wel dat er de nodige fouten waren gemaakt met de MK-games. De nieuwe titel zal daarom ook een reboot betekenen voor de serie, en zal simpelweg Mortal Kombat heten. Men kan knokken met ruim twintig characters uit alle voorgaande delen, en er zullen uiteraard ook nieuwe vechtersbaasjes ten tonele verschijnen, al kregen wij die helaas niet te zien. DLC-opties zijn er ook, of in dit geval DLK, als ze consistent zijn.

Voorlopig oordeel
Nooit had ik gedacht ooit nog zo'n goeie Mortal Kombattitel mee te maken. Al meer dan tien jaar geleden verknalde de serie het voor mij voorgoed, maar met deze aankomende titel sta ik helemaal te trappe(le)n om hem te spelen. Alles wijst erop dat men snapt wat Mortal Kombat tof maakte, en wat de serie nog nodig had om beter te worden. Vette supermoves, 2D-vechten, superbotte fatalities, sexy vrouwen en gespierde beulen. Er rest mij niets anders dan tegen de makers nog te zeggen: FINISH HIM!