Preview: Path of Exile 2 - Zeg maar doei tegen Diablo

-

Path of Exile 2, ik heb er vorig jaar al eens kennis mee mogen maken, maar heel veel oog heb ik voor de game niet gehad. Tenminste, tot twee weken geleden dan. Op gamescom heb ik namelijk samen met de devs een flinke tijd mogen spenderen met de laatste build. Ik moet zeggen, ik was bijzonder aangenaam verrast. Op dit moment speel ik Diablo 4 (review), maar daar komt bij de release van Path of Exile 2 verandering in. Benieuwd waarom? Check dan deze Path of Exile 2 gamescom hands-on preview!

Path of Exile 2 hands on Preview

Van hack and slash naar top down shooter

Path of Exile is een typische ARPG / Hack and Slash-game in de consorten van bijvoorbeeld een Diablo. De betoverende wereld van Path of Exile wordt geteisterd door menig demonentuig en het is aan jou om daar een einde aan te maken. Path of Exile kent een grote, loyale en vooral enthousiaste fanbase. Sinds de launch in 2013 heeft de game een lading aan uitbreidingen gekregen en is deze eigenlijk uit zijn velletje gegroeid. Er zitten nu zoveel mogelijkheden in, dat nieuwkomers vrijwel direct afschrikken. Het is dan ook mooi dat Path of Exile 2 een frisse start biedt. Je hoeft het origineel niet te hebben gespeeld om aan dit tweede deel te beginnen en kunt zonder een shitload aan uitbreidingen direct starten met genieten van de game.

Heb je een Diablo gespeeld, dan ben je redelijk bekend met wat Path of Exile 2 te bieden heeft. Je hebt een flink aantal classes, maar op gamescom mochten wij aan de slag met een gloednieuwe class, genaamd: Mercenary. Deze gunslinger is bepakt met allerhande wapentuig waarmee het personage vijanden kan bevriezen, snipen, shatteren en weet ik veel wat allemaal. Deze ranged build werkt net even wat anders dan diens concullega’s en speelt haast als een top down shooter. Ik heb mij er in ieder geval bijzonder goed mee weten te vermaken. Qua gameplay kunnen we natuurlijk de nodige waves aan vijanden verwachten die zo nu en dan voorzien zijn van wat legendarische vijanden die de moeilijkheid wat opschalen. De game is inmiddels wat toegankelijker, maar vergis je niet, Path of Exile 2 is nog altijd bijzonder lastig. Niet per se door de controls. De game speelt namelijk erg goed op zowel WASD als controller, maar vooral door de intensiteit en aanvalspatronen van de vijanden.

Path of Exile 2 hands on Preview1

Vereenvoudigt, maar niet eenvoudig

Wanneer het aankomt op visie, kan ik vertellen dat die er wel lekker in zit bij de ontwikkelaars van Grinding Gear Games. Je ziet op ieder gezicht dat ze genieten van de gameplay en dat werkt bijzonder aanstekelijk. Direct zijn ze voornemens om te tonen wat voor ludieke builds je allemaal kunt creëren. De UI is flink vereenvoudigt en het toepassen van bijvoorbeeld modificaties voor bepaalde skills is letterlijk binnen een seconde gedaan. Sleep een gem naar het daartoe bestemde vakje, en je ground shattering run zorgt niet alleen voor wat reguliere damage, maar zet de slachtoffers ook nog in de brand. In een andere ludieke build zien we een gigantische hamer uit de lucht vallen. Deze skill vereist een lange cooldown time, maar door de juiste skillpoints in te zetten, kan je er twee achter elkaar laten vallen. Gooi er wat gems bij in en je hebt een lagere cooldown. Oja, en het aantal hamers verdubbelt. Binnen no-time gooiden we dus met hoog tempo vier hamers naar beneden. De opties zijn eindeloos en eigenlijk vrij eenvoudig te verkennen.

Qua leveldesign zien we Grinding Gears ook interessante routes verkennen. Een van de dungeons die wij doorkruisten zat tjokvol religieuze dwazen die de zon aan het aanbidden waren. Hoe hoger we kwamen, hoe vreemder de zealots werden. Sterker nog, op een gegeven moment stonden ze in de fik en begon ook mijn personage de effecten te ervaren. We moesten uit de zon zien te blijven en dus de schaduw te omarmen. Dit is slechts een voorbeeld, vrij veel dungeons kennen namelijk unieke eigenschappen die weer andere uitdagingen op je pad gooien. Het mengen van externe factoren geeft een leuke twist aan een game die hoofdzakelijk draait om het verkennen van mysterieuze kerkers vol addergebroed.

Path of Exile 2 hands on Preview2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg


Zeg maar doeg tegen Diablo en open je armen voor Path of Exile 2. De aankomende game van Grinding Gears Games ziet er fantastisch uit en weet ook wat betreft de audio te imponeren. Het zijn echter de classes die wat nieuws presenteren en ook de externe factoren die we in de dungeons tegenkomen zijn leuk gedaan. Het meest belangrijke is dat Path of Exile 2 gewoon een verse start is. Het origineel is veel te ingewikkeld voor een nieuwkomer, maar deze opvolger kan zomaar eens jouw entree ticket voor Path of Exile kunnen zijn.

Onlangs zijn we te weten gekomen dat Path of Exile 2 op 15 november 2024 in Early Acces gaat. Path of Exile 2 komt dan te verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Path of Exile 2

Ontwikkelaar:

Grinding Gear Games

Uitgever:

-

Release:

15 november 2024

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Avatar DelaanZ
DelaanZ

4 september 2024 om 20:55

Ben net voor het eerst in Path of Exile 1 gedoken. Meine gute, wat een *duck sound * uitgebreide game.

Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord