Preview: Persona 3 Reload - Het heeft even geduurd

Aangepast: 13 september 2023 20:48

Remakes en remasters zijn altijd een beetje een gevoelig onderwerp. Enerzijds houden we van remakes en remasters, omdat het ons een manier geeft om geliefde titels opnieuw te beleven. Anderzijds kunnen ze gezien worden als een simpele manier om geld te verdienen aan titels die zichzelf al bewezen hebben. Daarnaast is het nog maar de vraag of een remake of remaster goed is gelukt. Op gamescom mocht ik aan de slag met Persona 3 Reload, een remake van Shin Megami Tensei: Persona 3. Lees verder om te zien hoe ik dat heb ervaren.

Persona 3 Reload gamescom preview

Trouw aan het origineel

Shin Megami Tensei: Persona 3 kwam meer dan vijftien jaar geleden uit op de PlayStation 2. Het was destijds al een enorm goede game, dus fans zaten met smart te wachten op een remake met moderne graphics en Quality-of-Life-verbeteringen. Atlus zag dat in en besloot een paar jaar geleden aan Persona 3 Reload te beginnen. Tijdens gamescom kreeg ik een half uurtje hands-on tijd met Persona 3 Reload om twee verschillende scenario's te spelen. Het eerste scenario was in de vorm van Tartarus, de toren in Gekkoukan die je ook in het origineel kon verkennen. Tartarus is qua gameplay weinig veranderd ten opzichte van het origineel. Je ziet echter wel goed dat de omgeving er prachtig uitziet, daar de game nu in Unreal Engine 4 is gebouwd. Hier kon ik een beetje rondrennen, verkennen en met Shadows vechten.

Het tweede scenario dat ik kon spelen, was het gevecht met Arcana Priestess, de eerste eindbaas in Persona 3. Na een paar korte gevechten in de trein, kreeg ik de eindbaas te zien. Ook dit gedeelte is hetzelfde als in het origineel. Het gevechtssysteem heeft wel een update gekregen, zodat het meer lijkt op dat in Persona 5. Je kunt ervoor kiezen om je personages allemaal zelf te besturen, of je mede partyleden door de computer te laten besturen. Ook krijg je weer kaarten na het gevecht door middel van Shuffle Time. Je kunt nu echter de kaart kiezen die je wilt.

Persona 3 Reload gamescom preview1

Hoe zit het met de rest?

In het half uurtje dat ik heb kunnen spelen, heb ik dus zowel een eindbaasgevecht als de bekende Tartarus gameplay kunnen zien. Het was erg leuk om te zien dat de gevechten een upgrade hebben gekregen en ook de visuele verbetering is een welkome vooruitgang ten opzichte van de graphics die de het origineel meer dan tien jaar geleden had. In Persona spelen echter het RPG-aspect en de social simulation ook een grote rol. Hier heb ik echter niets van kunnen zien tijdens mijn hands-on sessie en dat vind ik wel een beetje jammer.

Wat ik graag zou willen zien in Persona 3 Reload is dat het verkennen en de stukjes op school een upgrade krijgen. De game is in Unreal Engine 4 opnieuw opgebouwd en dat is goed te zien. Je kunt met de camera rondkijken en de omgevingen zien er een stuk beter uit. Hopelijk krijgen we in de volledige game ook een betere ervaring buiten combat te zien.

Persona 3 Reload gamescom preview2

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Persona 3 Reload lijkt een enorm solide remake te zijn van het origineel. De kern blijft behouden en er wordt vernieuwd op de gebieden die het nodig hebben, zoals de graphics en het combat-systeem. Ik heb tijdens gamescom helaas alleen de combat kunnen ervaren, maar van wat ik ervan gezien heb, zit het daarmee wel goed. Als het social simulation-aspect ook op de juiste manier wordt aangepakt, is dit een remake voor in de boeken.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Persona 3 Reload

Persona

Atlus