Preview: Rise of the Ronin - Voelt vertrouwd aan

Over twee weken komt de nieuwe IP van Team Ninja uit. In mijn Alles wat je moet weten over Rise of the Ronin kun je lezen of deze game iets voor jou is. Rise of the Ronin neemt ons mee naar het oude Japan (1863) als de zwarte schepen aan de horizon verschijnen. Het Tokugawa-shogunaat regeert al driehonderd jaar en lijkt op zijn laatste benen te lopen. De tegenstanders van het shogunaat bieden in kleine groepen weerstand en hopen dat deze roerige tijden het einde van de Edo-periode inluiden. Als ronin beland je hier middenin en hebben jouw acties invloed op de verloop van de geschiedenis. De game schijnt elementen van Nioh, Wo Long: Fallen Dynasty en Assassin’s Creed te bevatten en dat lijkt een goede combinatie. Of na het spelen van de introductie mijn interesse gewekt is, kun je lezen in de preview van Rise of the Ronin.

De geboorte van een ronin

Op jonge leeftijd worden broer en zus al geconfronteerd met de verschrikkingen van het Tokugawa-shogunaat. Hun geboortedorp wordt overvallen door de spionnen van het shogunaat en zij vermoorden hun ouders voor hun ogen. Op het moment dat de spionnen op het punt staan hen ook te doden, worden ze door de Bladesmith van de Kurosu clan gered. Zij neemt ze mee naar de Veiled Edge Village waar broer en zus de Veiled arts worden bijgebracht. De Veiled Edges zijn duo strijders die getraind worden in martial en ninja arts om weerstand tegen het shogunaat te bieden. De protagonist en je Blade Twin krijgen na jarenlange training van de Bladesmith de opdracht om één van de Black Ships te infiltreren waar ze een geheime boodschap moeten onderscheppen. Daarnaast moeten ze Commander Matthew C. Perry zien te vermoorden als de mogelijkheid zich voordoet, zodat de ongewenste westerse invloed niet verder het land indringt. De missie gaat goed totdat de Blue Demon, een ninja in blauw gewaad, tussenbeide komt.

Op dat moment moet je een moeilijke beslissing nemen, want wie gaat de Blue Demon afleiden, zodat de ander kan ontsnappen. Je keuze bepaalt wie van de Veiled Edges de protagonist wordt. De Blue Demon verslaat je Blade Twin en verwondt jou, maar je kunt hierdoor wel ontkomen. Als je tijdens je vlucht achterom kijkt, is je Blade Twin nergens te bekennen. Vervolgens ga je terug naar de Veiled Edge Village om het slechte nieuws te delen. Als je voor het graf van je Blade Twin staat, ben je door je sterke familieband ervan overtuigt dat je partner nog leeft. Hierdoor wil je de clan verlaten om je Blade Twin te gaan zoeken, maar de Bladesmith wil hier niets van horen. Door de poging van de Kurosu clan om het shogunaat omver te werpen wordt de Veiled Edge Village door de spionnen van Tokugawa overvallen. De protagonist ziet dit als kans om zijn zoektocht te beginnen, maar wordt tegengehouden door de Bladesmith net voordat hij het dorp wil verlaten. Na het verslaan van je mentor erkent ze je vastbeslotenheid. Hierdoor geeft ze haar goedkeuring om het dorp en de clan te verlaten, terwijl ze haar laatste adem uitblaast. De ronin is geboren en het is tijd om je eigen weg te vinden.

Rise of the Ronin6

In een warm bad

Als je met Rise of the Ronin begint, kun je één van de Blade Twins kiezen. Dit is nog niet een definitieve keuze, want die komt later in de intro. Vervolgens kies je uit verschillende wapens de twee wapens waar je de meeste affiniteit mee hebt. Het is natuurlijk ook mogelijk om alle andere wapens te gebruiken, maar je proficiency is het hoogst met de twee gekozen wapens. Je hebt toegang tot verschillende wapens uit de periode voor close-combat waaronder katana, odachi en speer. Daarnaast kun je later ook de westerse wapens zoals geweren en pistolen gebruiken om de vijanden die ver van je verwijderd zijn uit te schakelen. Tijdens de tocht naar de Bladesmith om je opdracht te ontvangen worden alle basisvaardigheden uitgelegd. Zo kom je onderweg een Veiled Edge Banner tegen waar je je health kunt herstellen, de Medicinal Pill en de sub-weapons worden bijgevuld, maar dit zorgt er ook voor dat alle normale vijanden weer respawnen.

Natuurlijk kun je de vijanden aanvallen, verdedigen tegen aanvallen of dodgen. Ook kun je met Counterspark de unblockables pareren. De timing is alleen even wennen. Met elk wapen heb je toegang tot de Martial Skills waardoor je combo’s kunt gebruiken die effectief zijn tegen vijanden met specifieke wapens. Door je proficiency met dat wapen te vergroten, ontdek je nieuwe Martial Skills die je in de drie slots kunt plaatsen. Je kunt deze altijd wisselen, zodat je de beste skill tegen de juiste vijand gebruikt. Elke actie verbruikt stamina en als deze op is, wordt door een aanval je stance gebroken. Dit is ook wat je probeert bij de vijanden te bewerkstelligen, zodat je een critical hit kan uitvoeren. De vechtstijl en gameplay doen enigszins denken aan Nioh of Wo Long: Fallen Dynasty vanwege de vergelijkbare elementen en voelt hierdoor heel vertrouwd. Wat wel opvalt, is dat je geen demonen in het oude Japan tegenkomt in tegenstelling met de genoemde games. Daarnaast ziet het oude Japan er geweldig uit met de landelijke en bosrijke gebieden. Het enige wat mij stoorde was de verschrikkelijke Engelse voice acting, maar die heb ik snel naar het Japans omgezet. Wat ook beter past in deze game.

Rise of the Ronin 1Rise of the Ronin 1Rise of the Ronin 1Rise of the Ronin 1Rise of the Ronin 1

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

Rise of the Ronin biedt een hoofdpersoon met een achtergrondverhaal waardoor het narratief meer op de voorgrond lijkt te staan. Dat was altijd een puntje van commentaar bij de eerdere games van Team Ninja dus ik ben benieuwd hoe dit verder uitgewerkt wordt. Zeker in combinatie met de historische gebeurtenissen uit deze roerige periode. Het oude Japan ziet er goed uit en klinkt ook goed tenminste als je de gesproken taal op Japans zet. Team Ninja maakt gebruik van de ervaring die ze met voorgaande games hebben opgedaan. Dat komt zeker terug in het gevechtssysteem. Hierdoor voelt het vertrouwd aan en heb ik mij zeker vermaakt met de gevechten. Bij dezen is mijn interesse gewekt en ben ik benieuwd naar de open wereld geworden.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Rise of the Ronin

-

KOEI TECMO GAMES