Preview: Roller Champions - komt Rocket League aan de kant beuken

Geplaatst: 21 maart 2020 10:00

Tijdens de E3 van afgelopen jaar onthulde Ubisoft Roller Champions. De game moest de nieuwe grote eSports-titel voor Ubisoft worden en de inmiddels gevestigde competitieve sportgame Rocket League het veld uit beuken. Of Ubisoft dit straks, wanneer Roller Champions uitkomt, ook voor elkaar weet te boksen, moet nog maar blijken. Ik ging in ieder geval aan de slag met de Closed Alpha van Roller Champions op de pc om te zien of het in ieder geval potentie heeft.

What the hell is roller derby?

Roller Champions is een competitieve online multiplayergame die gebaseerd is op de sport roller derby. In de game is het de bedoeling dat twee teams van elk drie spelers met elkaar de strijd aangaan om als eerste vijf punten te scoren. Punten scoor je door de bal te bezitten en minstens een rondje over de baan te skaten, zonder de bal te verliezen. Wanneer je dit voor elkaar hebt gekregen, kun je de bal door een soort goaltje gooien om vervolgens een punt binnen te halen. Je kunt er echter ook voor kiezen om het niet bij dat ene rondje te laten. Je kunt bijvoorbeeld nog een tweede rondje achter je eerste rondje om de baan plakken, om drie punten in een keer te kunnen scoren wanneer je de bal door het goaltje weet te krijgen. Krijg je het voor elkaar om drie rondjes achter elkaar te skaten zonder de bal te verliezen en vervolgens ook nog de bal door de goal te gooien, dan verdien je vijf punten en heb je het potje in één keer gewonnen.

Klinkt vrij simpel, nietwaar? In de basis is Roller Champions ook een vrij simpele game die door iedereen gemakkelijk op te pakken is. Je drukt een knopje in waarmee je vooruit kunt skaten en met je pookje kun je sturen. Wanneer de bal op de grond ligt, pak je 'm automatisch op wanneer je er overheen skate en voor je het weet, heb je je eerste rondje rond de baan wel gehad. Helaas is het allemaal niet zo gemakkelijk. Je bent namelijk niet de enige die op de baan is. Je hebt namelijk twee teamgenoten en nog een ander team van drie spelers die hetzelfde doel hebben als jij. Net zoals in Roller Derby, is Roller Champions ook een full-contact sport. Wanneer je tegenstanders de bal hebben, kan en mag je ze dan ook gewoon onderuit halen om de bal van ze af te pakken en aan je eigen rondje te beginnen. Andersom heb je ook de mogelijkheid om de aanvallen van je tegenstanders te ontwijken door te dodgen of te springen.

Op je muil, gauw!

Goed, Roller Champions blijkt toch iets lastiger te zijn dan ik aanvankelijk gedacht had. In de tutorial die zo'n tien minuten duurde, leerde ik de basisprincipes van de game kennen en hiermee dacht ik dat ik er zeker wel klaar voor was om de queue in te stappen en op zoek te gaan naar mijn eerste match. Helaas bleek een echt potje Roller Champions toch een stuk lastiger te zijn dan de tutorial deed blijken. Ik ging continu op m'n snufferd en mijn teamgenoten deden het niet veel beter. Het bleek toch echt verrekte lastig te zijn om een heel rondje rond de baan te kunnen skaten zonder elke keer weer op je muil te gaan en weer opnieuw te moeten beginnen. Het dodgen had ik nog niet echt onder de knie, daar het een vrij precieze timing vereist. Dan maar de bal naar een teamgenoot passen wanneer ik weer op m'n snufferd dreigde te gaan, dacht ik. Helaas bleek ook die tactiek lastiger uit te voeren dan gedacht. Wanneer je namelijk met willekeurige andere spelers speelt, heb je niet echt de mogelijkheid om met elkaar te overleggen. De game heeft namelijk geen ingebouwde voice chat en de beperkte in-game communicatietool was nou niet bepaald handig om te gebruiken wanneer je met klamme handjes probeert een knopje ingedrukt te houden, terwijl je in je ooghoeken een elleboog van iemand uit het andere team op je af ziet komen.

Wanneer het je dan eindelijk toch een keer lukt om een aanval te ontwijken of een nette pass naar een teamgenoot uit te voeren, geeft dat wel weer een ontzettend voldaan gevoel. In het tweede potje dat ik online speelde, kregen mijn teamgenoten en ik het zelfs voor elkaar om een heel rondje rond de ovale baan te kunnen skaten zonder gruwelijk hard tegen de grond te klappen. Goed, maar wat nu? Oh ja, nu moeten we nog punten zien te scoren. In een game die draait om snelheid en actie, vind ik dat het gooien van de bal wel een beetje aangepast mag worden. Je kunt de bal namelijk vanaf eender welke hoek en afstand naar de goal toe gooien, maar het richten van de bal zodat deze ook daadwerkelijk door de hoepel heen gaat, bleek nog een lastige klus te zijn. De bal heeft namelijk een bepaalde curve wanneer je deze gooit en ondanks dat je het traject van de bal kunt zien, is het richten van je worp toch ontzettend lastig. En dan gaat dit nog niet eens over die klamme handjes en dat andere team dat op bloed uit is.

Werk aan de winkel

Qua gameplay mechanics staat Roller Champions als een huis. De core gameplay werkt prima en is gemakkelijk op te pakken, maar heeft wel een bepaalde leercurve, zodat het niet gemakkelijk te beheersen is. De perfecte combinatie voor een competitieve game dus. Buiten dat, moet er in mijn ogen nog wel het één en ander aan de game gebeuren om het ook daadwerkelijk leuk te houden. Momenteel zitten er namelijk geen andere speelmodi de game. Wat afwisseling zou er in dit geval namelijk al voor kunnen zorgen dat het ook wat leuker wordt om meerdere potjes achter elkaar te spelen. Daarnaast kun je nu ook een aantal cosmetics krijgen om je skater mee aan te kleden, maar die zijn niet bepaald spannend.

Qua graphics en performance kan de game hier en daar ook nog een tweak gebruiken. Tijdens het zoeken naar een match duurde het op zich niet heel lang om waardige teamgenoten en tegenstanders te vinden. Tijdens het spelen had ik echter heel af en toe wel een beetje last van lag spikes, maar ik weet niet in hoeverre dit aan de game of aan de servers van Ubisoft lag. Anderzijds zijn de animaties en de hitboxes van de personages ook niet altijd even goed. Soms vlieg je namelijk willekeurig twintig meter vooruit wanneer je omver gebeukt wordt of lig je al op de grond nog voordat de aanval-animatie van je tegenstander klaar is met afspelen. Het zijn kleine dingen, maar ze zorgen er wel voor dat de gameplay af en toe een beetje ongemakkelijk wordt. Gelukkig is het niets dat Ubisoft niet tijdig kan fixen.

Aan de kant, Rocket League!

Hoewel ik geen competitieve online multiplayergames meer speel en totaal niets met sport heb, heb ik me toch kunnen vermaken met Roller Champions. Wanneer Ubisoft de moeite neemt om alles glad te strijken en wat toffe nieuwe featues aan de game toe weet te voegen, denk ik dat dit een prima competitieve game kan gaan worden die een flinke eSports scene kan krijgen. Of het zo groot kan worden als Rocket League, of deze gigant zelfs van de troon kan stoten, dat weet ik niet. De potentie is er in ieder geval wel. Nu hopen dat Ubisoft het waar kan maken.

Packshot Roller Champions

-

25 mei 2022