Preview: Runescape - Op zoek naar artefacten met de Archeologie-skill

Geplaatst: 30 maart 2020 18:00

Als je Runescape speelt, dan kan het je niet ontgaan zijn dat er een nieuwe skill in aantocht is. De Archeologie-skill is alweer de achtentwintigste skill en tegelijkertijd een van de meest uitgebreide. Een nieuwe skill zorgt altijd voor gemixte gevoelens. Aan de ene kant heerst het enthousiasme om weer iets nieuws te trainen en te verkennen. Aan de andere kant is er de frustratie dat je weer een skill helemaal naar negenennegentig of honderdtwintig moet trainen. Ja, zeg maar gedag tegen je Max Cape of Completionist Cape. Ook deze dame is haar Max Cape kwijt, wat betekent dat het misschien toch weer tijd wordt om in de wereld van Gielinor te duiken. Maar eerst heb ik voor jullie wat informatie uitgegraven over Archeologie, waarbij een gesprek met de Jmods Dave Osborne, Tim Fletcher en Ryan Philpot niet kon ontbreken.

Een eerste kennismaking

Om je toekomst in Archeologie in goede banen te leiden, word je verwacht bij het hoofdkantoor in Varrock. Hier leer je de beginselen van de skill en staan de belangrijke machines. Wat direct opvalt, is de grote monoliet die in het midden staat. Hier kan namelijk een reliek in geplaatst worden voor een speciaal effect. Een van de voorbeelden is dat je energie niet opraakt, waardoor je onbeperkt door Gielinor kunt rennen. Al is het zonde om niet gebruik te maken van alle toffe rust animaties. Het activeren van relieken is niet gratis, maar kost een kracht die per level vaststaat. Uiteraard moet je dan wel eerst de relieken en artefacten gevonden en gerepareerd hebben. Dit gebeurt op de vijf digsites, waar hoopjes grond de plekken aangeven waar je kunt graven. Tijdens het graven vind je niet alleen gebroken artefacten, maar ook materialen. De materialen kunnen verkocht worden, maar zijn ook nodig om de artefacten te repareren. Ook hier biedt Varrock weer uitkomst, want vlak bij het hoofdkantoor staat een apparaat waar grond geanalyseerd kan worden. De uitslag van de test geeft vervolgens aan welke materialen in de grondsoort te vinden zijn.

Hoe meer je graaft op een digsite, hoe sneller de balk naar een ontdekking vol raakt. Archeologie is gedeeltelijk een gathering skill, wat betekent dat tijdens het graven je rugzak vol raakt. De snelste manier van trainen is om porters te gebruiken, maar elke digsite heeft ook een wagen staan, die functioneert als een bank voor materialen. Wanneer je dan een artefact gevonden hebt, kun je dit bij een digsite of in Varrock aan de speciale Archeologie werkbank repareren. Dit geeft direct de meeste ervaringspunten in de skill, want met alleen het opgraven kom je niet heel ver. Met het artefact kun je vervolgens vier dingen doen. Je kunt het houden, kapot maken voor materialen voor de Invention skill of je geeft het aan een collector waar je weer speciale relieken voor kunt krijgen. Er is ook de mogelijkheid om de artefacten aan het museum te geven voor Kronos. Omdat het onderdeel is van een collectie, wordt dit niet in het museum getoond. De Kronos die je verdient, kunnen ingewisseld worden voor meerdere beloningen, zoals de Elite Skill outfit.

Op verkenningstocht

De eerste digsite waar je op ontdekking mag, is die van Kharid-et. In de eerste eeuw stond op deze plek een kasteel dat later vernietigd werd. Naast het opgraven van artefacten moet je ook de locaties ontdekken en de puzzels die je tegenkomt, oplossen. De digsites zitten vol verwijzingen naar het verleden en hebben allemaal met een specifieke god te maken. Bij het kasteel in Kharid-et ontmoette de Mahjarrat voor de eerste keer de god Zaros. Zeker de Lorehounds zullen smullen van alle verwijzingen die met de skill te vinden zijn. Ook in Varrock is er een digsite te vinden. De naam, Infernal Source, geeft het thema al aan. Een geheim bondgenootschap van Zamorak wilde hier een portaal bouwen om demonen het land binnen te laten komen. Of je ook demonen in de digsite tegenkomt is de vraag, maar gezellig ziet het er in ieder geval niet uit.

Daarnaast zijn er nog drie andere digsites. Zo is er de Iceyne digsite in Meiyerditch. Het Icyenic volk bouwde hier een vuurtoren die uiteraard door Lord Drakan werd vernietigd. De toren ligt nu half verscholen onder het water en jij moet een weg naar binnen zien te vinden. Om hier te kunnen graven heb je wel al level tweeënveertig Archeologie nodig en ben je nog wel even zoet voordat je op level zeventig vertrekt naar de Stormguard Citadel. Dit is voor mij een van de meest interessante plekken die met de nieuwe skill te verkennen is. De Stormguard Citadel zijn eilanden boven Gielinor die onderdeel waren van de volgers van Armadyl. Jagex benoemt het zelf de Area 51 van Runescape. Hier ontdekken we de verloren technologie van de Aviansie en krijg je toegang tot Ancient Invention. Als laatste digsite is er nog Warforge dat te vinden is in de Feldip Area en toegankelijk is wanneer je level zesenzeventig in de skill hebt bereikt. De locatie bevindt zich ondergronds en heeft te maken met de god Bandos.

De reden waarom de digsites zodanig van elkaar verschillen en Archeologie vijf nieuwe locaties heeft gekregen, is omdat het team geen stoffige tombes wilde toevoegen. Dit is natuurlijk het eerste waar je aan denkt bij Archeologie. Hierdoor zijn er veel plekken in de buitenlucht. Om toegang tot de digsites te krijgen moet je het juiste Archeologie level hebben, maar dit betekent niet dat je een digsite voorgoed verlaat. Archeologie bestaat uit honderdtwintig levels en gedurende deze levels moet je vaker terug keren naar de digsites. Als we in termen van de bestaande skills praten, zou je zeggen dat Kharid-et voor beginners is, maar om toegang te krijgen tot nieuwe ruimtes in Kharid-et moet je eerst een hoger level behalen. De Archeologie skill doe je niet helemaal alleen. Het hoofdkantoor in Varrock is te vergelijken met de player-owned port, waar je mensen op expeditie stuurt.

Van het verleden naar de toekomst

Wanneer je level negenennegentig of honderdtwintig hebt behaald, krijg je uiteraard een skillcape met een speciale animatie. De skillcape heeft zowel de nieuwe variant in skillcapes als de vroegere stijl. Mocht je nog steeds niet aan de nieuwe stijl gewend zijn, is er dus niks aan de hand. Beide capes zien er piekfijn uit. Zoals de rest van de skills kun je je geluk testen met het vinden van de skill pet. De skill pet voor Archeologie is een schattige mummie. Ik was benieuwd wat hiervoor de reden was en de ontwikkelaars vertelden mij dat een dino niet goed paste bij de skill. Vervolgens kwam het concept art van de mummie naar voren en werd deze gekozen. Het is net een ondeugend schattig jongetje dat achter je aan hobbelt. Tijdens het trainen van Archeologie krijg je toegang tot twee Ancient skills. Dit is Ancient Invention en Ancient Summoning, waardoor ook deze twee skills nieuwe content hebben. Met Ancient Summoning kun je zelfs een Hellhound vangen en gebruiken tijdens het vechten. Het verschil met normale Summoning is dat het maken van de scrolls en pouches niet de meeste ervaringspunten geeft, maar juist het gebruiken van de beesten.

Wat heeft Archeologie allemaal te bieden voor de toekomst? Het gaat hier namelijk niet om zomaar een skill, maar breidt bestaande skills uit en laat je het verleden van Gielinor ontdekken. Op het moment staat de Orthen digsite nog op de planning, waar Ancient Herblore aan gelinkt is. Op de vraag of we meerdere digsites en Ancient skills krijgen, werd er verteld dat er inderdaad ideeën zijn om dit in de toekomst uit te breiden. Vooral omdat het idee van master skills al een tijdje ronddwaalt door de studio. Ancient skills bieden de mogelijkheid om zoiets alsnog te doen. Misschien zien we in de toekomst dus nog wel Ancient Smithing voorbij komen.

Voorlopig oordeel Anita van Beugen

We hebben een tijdje moeten wachten op Archeologie, maar nu kunnen we er eindelijk mee aan de slag. De ontwikkelaars achter de update noemen het de grootste skill tot nu toe en dat is niet overdreven. Het team heeft zich echt overtroffen met het maken van vijf compleet nieuwe locaties. Je bent niet alleen bezig met trainen, maar krijgt ook de kans om meer te weten te komen over de geschiedenis van Gielinor. Als grote fan van de player-owned port, is het erop uitsturen van een team in het hoofdkantoor in Varrock een leuke toevoeging. Hoewel ik persoonlijk niet zit te wachten op Ancient Invention bieden de Ancient skills genoeg voor de toekomst en worden bestaande skills weer uitgebreid. Runescape werkt met een maandelijks bedrag als je toegang wilt tot alle content, maar Archeologie is tot level twintig te trainen voor de spelers die zich bevinden in het gratis gedeelte van Runescape. Als je al een reden nodig had om terug te keren, dan is nu zeker het goede moment. Ik ben er in ieder geval klaar voor om op zoek te gaan naar alle Lore die de digsites te bieden hebben.

Bron: Presskit Jagex

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot RuneScape

Series

-

Uitgever

Jagex Games Studio

Reviewscore

-

Platforms

Pc, Mobile

Releasedatum

29 maart 2001

Ontwikkelaar

Jagex

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord