Preview: R.U.S.E.

-

Op een bomvolle Ubisoft booth was het dringen rondom R.U.S.E., de nieuwe RTS van Eugen Systems. Deze vernieuwende game geeft een geheel nieuwe twist aan het genre en dat wilden veel mensen uitproberen. Ondergetekende stond dan ook in de rij om deze game te checken.

R.U.S.E.
In deze RTS is het natuurlijk de bedoeling om de vijand uit te schakelen. In de demo die ik kon spelen gaat het om de landingen van de Amerikanen in Italië. Ik begon in de demo met een aantal pelotons tanks waarmee ik een weg moest banen voor de andere Amerikaanse eenheden. Na deze missie te hebben volbracht moest ik een basis vestigen om mijn eenheden te produceren. Om grondstoffen te krijgen nam ik deze van de vijand af middels het veroveren van voorraadopslagplaatsen. Wat ik vernieuwend vond was de zoomoptie die in de game zit. Als je dichtbij inzoomt zie je de actie in elk detail, maar als je uitzoomt worden de eenheden op het slagveld steeds abstracter, waarbij ze op maximale zoom stapels fiches zijn op een landkaart.

L.I.S.T.
Tot zover was de game interessant en redelijk vernieuwend. Maar nu ging het spel pas echt beginnen. Een van de sleutels tot de overwinning in R.U.S.E. is het gebruiken van listen. Zo kun je infanterie in bossen of dorpen verstoppen van waaruit ze vernietigende verrassingsaanvallen kunnen uitvoeren. Ook kan het zomaar gebeuren dat je eenheden aan stukken worden geschoten door artillerie, onzichtbaar opgesteld aan de andere kant van een bos. Line of sight is een belangrijke term in de game, want zonder goede intel over de vijandelijke posities ga je er geheid aan. Naast de voor de hand liggende misleidingen zijn er ook speciale orders die je kunt geven. Zo kun je een nepoffensief starten met houten decoys, die de illusie geven van een grotere strijdmacht. Dit werkt tot het moment dat er op geschoten wordt en de vijand doorheeft dat het om houten neptanks gaat in plaats van stalen Shermans. Al met al een hoop mogelijkheden om de vijand voor de gek te houden!

Voorlopige conclusie
R.U.S.E. wist mij als doorgewinterde RTS-speler op een hoop vlakken te verassen. De listen, variabele waarnemingen van het slagveld en het gebruik van het terrein worden op een originele wijze in de game verwerkt. Grafisch ziet het er best goed uit, maar ook niet meer dan dat. Dit is een game die het duidelijk van gameplay moet hebben en of die in jouw straatje past kun je vast oefenen met de demo. R.U.S.E. komt op 16 september uit op de PS3, de Xbox 360 en de pc.