Preview: Scarlet Nexus - Houd deze game in de gaten!

Geplaatst: 12 mei 2021 16:00

Weeb or Weeaboo is a mostly derogatory slang term for a Western person who is obsessed with Japanese culture, especially anime, often regarding it as superior to all other cultures. Inmiddels heb ik op de redactie zonder pardon de stempel 'weeb' opgedrukt gekregen. Ik weet niet precies wanneer dat gebeurde of waarom de hele redactie ineens vond dat dat het hokje was waar ik in paste, maar inmiddels heb ik me er maar bij neergelegd dat ik voorlopig als weeb bekend zal staan op het internet. Toen er een hands-on preview-mogelijkheid voorbijkwam voor de nieuwste anime actie-RPG Scarlet Nexus, hoefde onze content manager dan ook niet lang na te denken over wie deze mocht gaan previewen. "Hey Cloud, ik heb weer een weeb-game voor je!" Zo verscheen het berichtje in mijn inbox. Goed, ik als Gameliner's resident weeb dook dus in de preview van Scarlet Nexus om te zien of deze nieuwe game de moeite waard is.

Twee verhalen in één

Scarlet Nexus speelt zich af in een futuristisch, beetje Cyberpunk-achtig Japan. De wereld is compleet naar de tering, daar een of ander speciaal hormoon mensen superkrachten geeft. Natuurlijk gaat dit niet zonder de nodige tegenslagen. Er zijn namelijk ook vreemde wezens, genaamd Other, op de aarde beland die maar wat graag de hersenen van mensen willen opvreten. Deze wezens zijn bizarre figuren die zomaar uit een horrorgame lijken te zijn gekropen. Om deze rare wezens te lijf te gaan, is de OSF, de Other Suppression Force, in het leven geroepen. Zij rekruteert mensen met psionische krachten om zo de Other op een veilige afstand van de mensheid te houden.

Het verhaal van Scarlet Nexus bestaat eigenlijk uit twee verhalen. Aan de ene kant heb je de hoofdpersoon Yuito en aan de andere kant heb je de tweede hoofdpersoon Kasane. Beide personen hebben hun eigen achtergrondverhaal en doorlopen hun eigen pad in het grote geheel. Tijdens mijn preview-sessie heb ik beide verhalen gespeeld. De verhalen van Yuito en Kasane lijken, van wat ik tot nu toe gezien heb, voor een groot deel op elkaar, met een aantal kleine nuanceverschillen. De verhalen van Yuito en Kasane lopen namelijk ook door elkaar heen. Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke game om te zien in hoeverre de twee verhalen nou echt verschillend zijn en hoe belangrijk het is om beide verhalen uit te spelen om het grote geheel te kunnen begrijpen.

Psionische krachten

Zowel Yuito als Kasane zitten bij de OSF omdat ze speciale psionische krachten hebben. Zo hebben ze beiden de mogelijkheid om voorwerpen in de omgeving te bewegen met hun krachten. Dit zorgt ervoor dat de combat erg snel en bevredigend aanvoelt. Om de Other te lijf te gaan, moet je namelijk combo's maken tussen je normale aanvallen en je psionische krachten. Lukt het je een reeks aanvallen op de perfecte manier uit te voeren, kun je zelfs de grootste en meest gevaarlijke vijanden op hun knieën krijgen. De combat voelt erg vloeiend aan en, ondanks dat er verschillende combo's, krachten en strategieën zijn, is het vrij gemakkelijk onder de knie te krijgen.

Vechten doe je in de OSF echter niet alleen. Je kunt namelijk ook tot drie verschillende teamgenoten meenemen op je avonturen die elk hun eigen psionische krachten hebben. Sommige zijn er puur op gericht om schade aan te richten, zoals vuur of stroom. Andere krachten zijn meer gebaseerd op het ondersteunen van je personage, zoals een schild waarmee je helemaal geen schade krijgt, of de mogelijkheid om onzichtbaar te worden en je vijanden te besluipen. Ik weet niet precies hoeveel personages er in totaal in de game zitten, maar ik heb er toch al minstens een stuk of zes gezien in het eerste hoofdstuk dat ik heb mogen spelen. Ik kijk er dan ook erg naar uit om te zien met welke personages je nog meer aan de slag kunt, wat ze allemaal voor je kunnen betekenen, en natuurlijk hoe ik hiermee mijn team zoveel mogelijk kan min-maxen.

Voorlopig oordeel van Claudia

Van wat ik tot nu toe van Scarlet Nexus heb gezien, is het alleen maar positief. Het bevat een mysterieus verhaal met twee verschillende paden die je kunt bewandelen. Ik heb het gevoel dat het verhaal echt een mindf*ck gaat zijn en er een dikke plottwist aan zit te komen, dus daar kijk ik in ieder geval naar uit. De combat in de game voelt lekker aan. Niet te ingewikkeld met honderden combo's die je uit je hoofd moet leren, maar ook niet hersenloos button bashen. Gewoon een fijne middenweg tussen diepgaand en gemakkelijk op te pakken. Daarnaast bevat de game ook genoeg eye candy. De 3D anime-graphics zijn prachtig en Bandai Namco heeft een prachtige wereld neergezet door traditioneel Japan te combineren met futuristische Westerse Cyberpunk-elementen. Ik kan in ieder geval niet wachten om volgende maand met de volledige game aan de slag te gaan en volledig in het verhaal van Scarlet Nexus te duiken. My fellow weebs, do not sleep on this game!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Scarlet Nexus

-

Bandai Namco