Preview: Shadow Warrior

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Op de gamescom was ik te gast bij Flying Wild Hog, een Poolse game-ontwikkelaar die al bekendheid kreeg met de shooter Hard Reset, alwaar ik over de nieuwe Shadow Warrior zou worden geïnformeerd. De oude game van 3D Realms heb ik vroeger veel gespeeld, dus ik was erg benieuwd. Shadow Warrior stond bekend om over-the-top actie en de humor die in de first-person shooter alom te vinden was, veelal vanuit de opmerkingen van Lo Wang, de hoofdpersoon. Zou deze humor bewaard blijven in deze nieuwe incarnatie?

Geen remake of reboot
In de ruimte waar de game werd gepresenteerd, werden ik en enkele andere journalisten vergezeld door gamedesigner PaweÅ‚ Kowalewski en schrijver SÅ‚awomir Uliasz van Flying Wild Hog. Zij gaven een korte uitleg en demo van de game. Al vanaf het begin vertelden ze dat het hier niet om een reboot of remake gaat van Shadow Warrior, maar om een nieuwe game in zijn geheel. De achtergrond is hetzelfde, maar de game zelf is van de grond opnieuw opgebouwd. Al snel stelden ze ons gerust dat de humor waar de game bekend om was bewaard is gebleven, en zelfs nog met een schepje er bovenop. Al snel lieten ze een stuk live gameplay zien waarin ze dit al snel bevestigden. Over-the-top bloederig met de katana door monsters ploegen terwijl Lo Wang, het hoofdpersonage, de ene na de andere bijdehante opmerking maakte na het afslachten van de demonen die tevoorschijn springen als schimmel op oud brood. Dit alles zag er ook nog eens supernetjes uit met vloeiende acties en nette graphics. Een leuke nieuwe optie was het upgraden van wapens. Zo was de simple shotgun omgebouwd tot een triple-barrel doodspuger, en de boog uitgerust met explosieve pijlen. Ook de katana, het karakteristieke wapen van Lo Wang, was op meer manieren in de zetten. Op simpele wijze zijn combo's uit te voeren welke meerdere vijanden in één keer aan mootjes hakken. Ook de humor in de game werd nogmaals aangestipt in de konijntjes. In een van de levels liepen konijntjes rond. Na het doodslaan van enkele schattige witte konijntjes verscheen een duister portaal, waaruit een zwart konijn tevoorschijn kwam. Deze ging onmiddellijk krijsend over tot aanvallen en na een kort maar erg heftige gevecht wist de developer die de demo speelde de Black Bunny of Doom (mijn eigen benaming van het duivelse knaagdier) uit te schakelen. Mij kon je bij elkaar vegen, daar ik in de slappe lach was geschoten.

I got some Wang
Ik mocht ook plaatsnemen achter de pc en zelf aan de slag gaan met Lo Wang. De gameplay was erg soepel en intuïtief, wat een must is voor een met actie doorladen game als Shadow Warrior. Ik ben normaal niet zo sterk met combo's, maar de speciale aanvallen met de katana zijn snel door te krijgen. Ook heeft Lo Wang nu beschikking over demonische krachten, zoals genezing, schilden en aanvallen. Maar hoe vaker je deze gebruikt, des te sterker worden je demonische tegenstanders. De omgevingen geven duidelijk aan welke kant je uit moet. De game is absoluut geen freeroam-game en de routes zijn duidelijk aangegeven. Maar hier gaat het niet om bij Shadow Warrior. Het gaat om de brute actie en droge humor. En die kon ik ruim voldoende vinden in deze game!

Voorlopig oordeel
Shadow Warrior had altijd een speciaal plaatje in mijn gamerhart. Ook al is de oude game uit 1997 een klassieker op zich, deze nieuwe editie kan bij mij op evenveel geleverd speelplezier rekenen. De humor staat als een huis, de actie is bruut en soepel, de bazen hard en schrikwekkend en de opmerkingen van Lo Wang doorweven deze tot een sterke game. Laat maar komen! I want more Wang!

Shadow Warrior komt op 26 september uit op de pc.

Lees meer