Preview: Sniper: Ghost Warrior 2

-

Toen de originele Sniper: Ghost Warrior uitkwam, waren de kritieken niet al te positief. Met een gemiddelde Metacritic-score rond de 53 zou je kunnen zeggen dat het spel geflopt was. Toch was het idee veelbelovend. In plaats van de over de top shooter-ervaring die veel spellen je tegenwoordig aanbieden, zou Sniper: Ghost Warrior gaan om tactiek, planning en geduld. Snipen teruggebracht tot de essentie dus. Met Sniper: Ghost Warrior 2 lijken de mensen van City Interactive een tweede kans te willen. Gaan ze deze keer wel het doel raken?

Stil en dodelijk
Het basisidee achter Sniper: Ghost Warrior 2 is hetzelfde als die van zijn voorganger. In plaats van als een soort Rambo door de vijandelijke troepen heen te stormen, zul je je missies voorzichtig moeten uitvoeren. Vanaf een grote afstand wacht je tot je doelwit in zicht komt, waarna je hem met je sniper rifle op een kogel trakteert. Deze nadruk op stealth boven actie komt tot uitdrukking in het feit dat je soms maar één kans krijgt om je slachtoffer uit te schakelen. Een iets realistischere insteek in het shootergenre dus.

Plaatjes schieten
Maar waarmee gaat City Interactive ervoor zorgen dat dit vervolg een verbetering wordt? Een van de grote krachten achter deel 2 is de CryENGINE 3. Deze naam zal misschien een belletje doen rinkelen, want dit is dezelfde engine die ook achter Crysis 2 zit. Dit betekent dat Sniper: Ghost Warrior 2 een hoop grafische pracht en praal op het scherm kan toveren. Je kunt begrijpen dat dit geen overbodige luxe is, als je regelmatig 18x ingezoomd bent. Ook geeft het de makers meer vrijheid op het creatieve vlak, zoals te zien in de verschillende demo's waarbij grote Aziatische tempelruïnes verkend werden.

Prijsschieten
Helaas zal alleen een grafische update niet genoeg zijn om Sniper: Ghost Warrior 2 te redden. Een van de meest gehoorde klachten van het vorige deel was dat de AI ontzettend rommelig was. Zo was een soldaat in staat om je van honderden meters afstand te spotten, en over diezelfde afstand met een pistooltje precies raak kon schieten. Als deze fouten niet uit het vervolg worden gehaald, zullen alle andere toevoegingen en verbeteringen overbodig zijn. Hoewel City Interactive al een patch had uitgebracht voor het origineel, hielp die niet veel om de bestaande problemen op te lossen. Het is dus nog maar de vraag of Sniper: Ghost Warrior 2 wel relatief foutloos uit zal komen.

Scriptproblemen
Maar City Interactive lijkt zich bewust van de gemaakte fouten. Zo hebben ze bijvoorbeeld al beloofd dat deel 2 een stuk minder scripted zal zijn. Een speler zal dus meer vrijheid krijgen om de beste tactiek uit te zoeken. Er zullen nog steeds wel lineaire paden te bewandelen zijn, maar het is iets minder strak dan voorheen. Ook wordt er een grote focus gelegd op de AI, die dommer maar ook realistischer gemaakt zal worden. Of dit ook voldoende gebeurt, en of de vele bugs niet terugkeren, is natuurlijk afwachten, maar het feit dat ze hun fouten onder ogen zien scheelt al heel wat.

Verwachting
Sniper: Ghost Warrior 2 lijkt het in zich te hebben om de potentie van deel 1 tot uitdrukking te brengen. Als de technische kanten deze keer goed aangepakt worden, zal het daarbij ook de beschikking hebben over meer vrijheid en betere beelden. Ik ben benieuwd of het deze keer wel een schot in de roos is.

Sniper: Ghost Warrior 2 verschijnt op 16 maart voor de PlayStation 3, pc en de Xbox 360.