Preview: Star Wars: Battlefront II

-

Terwijl ik de Battle Droid scherven nog uit de muur aan het plukken ben, krijg ik direct een zen momentje na het uitzetten van de PlayStation 4. Afgelopen week ben ik namelijk volledig in de bèta van Star Wars: Battlefront II gedoken. Man, wat was dit heftig. Drie zeer uiteenlopende modi waar de actie snoeihard is en waarin ik me een echte Jedi, Sith Lord of kanonnenvoer kon wanen. Weet Star Wars: Battlefront II echter genoeg te bieden om een waardig tweede deel te zijn?

Drie maps, drie modi

In de open bèta heeft iedereen deel kunnen nemen aan drie verschillende onderdelen uit de multiplayer op drie verschillende maps. Zo hebben we met twintig man tegen twintig man kunnen strijden in Galactic Assault Mode op Theed, hebben we ons een piloot boven Fondor gewaand in Starfighter Assault Mode, en hebben we Strike Missions uitgevoerd in de beboste omgeving van Takodana. Iedere modus komt gepaard met een x-aantal helden die verschillende tactische voordelen met zich meebrengen. Deze helden unlock je niet zomaar, daar moet je namelijk flink voor strijden. Droids, de First Order, Rebellen en Clone Troopers gaan namelijk flink op de vuist. Iedere strijder is weer anders, want behalve verschillende klasses, zijn er ook Star Cards te verkrijgen. Deze perks unlock je middels lootboxes en zijn in te stellen per klasse, per voertuig en per held.

Een ding dat direct duidelijk is bij het opstarten, is dat Battlefront 2 echt op en top Star Wars is. De beelden en het geluid brengen de sfeer uitstekend op je over en zuigen je direct in de Star Wars-vibe. Daarbij zijn er veel verbeteringen doorgevoerd, waarbij de één beter uitpakt dan de ander. Zo zijn de controls flink op de schop genomen en voelt alles net wat strakker aan. Van de ontwijkende manoeuvres, tot de omgang met de wapens en de controls tijdens de dogfights, alles voelt net wat accurater aan en je moet echt werken voor je kills. Alle wapens hebben andere kwaliteiten, de wapenkeuze is dit keer dus daadwerkelijk nodig (wat in het eerste deel zeker niet het geval is).

Inkoppertjes en hard werk

Hoewel er niet bijzonder veel modi speelbaar waren in de bèta, heb ik me er flink mee weten te vermaken. Een all out war in de smalle steegjes en main street van Theed (de hoofdstad van Naboo) voelt intens aan en vooral het begin vind ik erg tof. Beide teams worden tegenover elkaar geplaatst en het is direct schieten geblazen terwijl de inwoners uit het schietgeweld vluchten. De nieuwe Strike-modus is even wennen, maar wist mij na verloop van tijd meer voldoening te geven dan de Galactic Assault. Een kleiner team moet een pakketje veroveren en het terugbrengen naar het schip, terwijl de anderen een verdediging opzetten en de tegenpartij koste wat kost proberen te stoppen. Een soort capture the flag dus waarbij strategie een sleutelrol speelt. De grootste verandering zit echter in de Starfighter Assault modus. Electronic Arts heeft DICE hulp geboden in de vorm van Criterion Games die de dogfights onder zijn hoede neemt. Het resultaat mag er zeker wezen want de besturing is een geschenk uit de hemel. Het is zeker even wennen, maar er is altijd wat te doen. Deze modus komt dermate goed uit de hoek, dat dit zonder twijfel mijn favoriete modus is in de bèta.

Natuurlijk zijn er nog veel meer aanpassingen merkbaar. De helden verschijnen bijvoorbeeld ten tonele wanneer een speler voldoende punten heeft weten te verzamelen. Punten verdien je door de objective na te streven en vijanden kapot te schieten. Op gamescom mopperde ik nog dat alles veel te goedkoop was, maar blijkbaar was dat puur voor de beurs. Helden zijn namelijk een stuk duurder in de bèta. Een andere grote toevoeging gaat gepaard met een wijziging op het Star Card-systeem. Ieder personage of voertuig heeft een aantal aanpasbare slots (afhankelijk van het spelerslevel). Deze Star Cards verkrijg je door lootboxes te openen. Een lootbox krijg je door te levelen, door dagelijks in te loggen en door contracts te vervullen. Iedere Star Card biedt weer wat anders. Zo had ik Star Cards voor sterkere wapens op mijn X Wing en had ik een ander soort granaat. Ze bieden bepaalde voordelen en dat is precies waarom de community deze toevoeging niet zo tof lijkt te vinden. Battlefront 2 komt namelijk erg dichtbij de lijn van Pay to Win. Of dat in de volledige game ook zo is, moet nog blijken, maar extra damage door iets dat je kunt kopen met fysiek geld, is niet oké in een multiplayergame, EA.

Voorlopig oordeel

Star Wars: Battlefront II heeft mij als Star Wars-fan zeker weten te grijpen. De sfeer is werkelijk subliem en de effecten zijn erg mooi toegepast. Kleine nuances zoals de voice acting en humor van de droids leveren een persoonlijke noot en de toevoeging van Criterion Games als co-ontwikkelaar blijkt een goede zet. De modus van Criterion is namelijk de highlight van de bèta. Daarbij vind ik het heldensysteem een stuk beter. Prestaties worden beloond en de helden zijn een stuk kwetsbaarder. Vergis je niet, Rey en Darth Maul kunnen iedereen in zicht afslachten, maar ze hebben veel minder health. Toch vrees ook ik een beetje voor de toevoeging van de lootboxes. bètaal je, dan heb je eerder kans op goede items en zijn nieuwkomers het haasje. Met geld koop je echter geen skills, dus wil je cheaten, dan doe je dat toch lekker. Deze game staat in ieder geval op mijn verlanglijstje, al is het alleen maar voor de Starfighter Assault modus.

Star Wars: Battlefront II verschijnt op 17 november voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…