Preview: Stellar Blade - Lijkt de moeite waard te zijn

Stellar Blade is de nieuwe game van de ontwikkelaar SHIFT UP Corporation. Dit Zuid-Koreaanse bedrijf is opgericht in december 2013 door illustrator Kim Hung Tae (Blade & Soul) om games voor de Zuid-Koreaanse mobiele markt te ontwikkelen. Door het uitbrengen van Destiny Child (2016) werd hun naam gevestigd. Vervolgens hebben ze ook Defense War (2020) en Goddess of Victory (2022) voor de mobiele markt uitgebracht. Zelf had ik nog nooit van de ontwikkelaar gehoord, omdat mobiele games eigenlijk niet op mijn radar staan. Gelukkig komt hun nieuwe game, Stellar Blade, op 26 april naar de PlayStation 5 en hoef ik deze game niet op mijn mobiel te spelen. Of de overstap van mobiel naar console een mogelijk interessante game oplevert, kun je lezen in de preview van Stellar Blade.

Een planeet om te redden

Onze aarde heeft in de loop der jaren aardig wat te verduren gehad. Ook in Stellar Blade krijgen de planeet en haar bewoners geen rust door de invasie van kwaadaardige ruimtewezens, de Naytibas. Zij beginnen steden te vernietigen en mensen uit te roeien. Hierdoor staat de toekomst van de mensheid op het spel en zijn de overlevenden naar een kolonie in de ruimte gevlucht om zichzelf te herpakken. Hier worden squadrons gevormd om de aarde te heroveren. Eve is lid van de 7de Airborne Squad en reist met haar eskader naar de troosteloze overblijfselen van onze planeet. Om de toekomst van de mensheid veilig te stellen en de aarde te redden moet ze de Naytibas vernietigen. Daarnaast onderzoekt ze de restanten van de menselijke beschaving om de reden achter de ondergang van de mensheid te achterhalen. Persoonlijk houd ik wel van een post-apocalyptische wereld en deze introductie maakt wel nieuwsgierig naar de reden achter dit alles.

De demo neemt je mee naar het begin van de game waar Eve met haar squadron in grote ruimteschepen richting aarde gaat. Als ze daar zijn aangekomen worden zij en andere squadrons hevig beschoten en bijna gedecimeerd. Hierdoor sneuvelen vele schepen, maar sommige waaronder die van Eve kunnen hun pods met soldaten lanceren. Dit doet denken aan de gevechten uit Star Wars waarbij de lasers van alle kanten komen. Na de landing word je door de squadron leader, Tachy, uit je pod bevrijd. Om een kans tegen de Naytibas te maken gaan ze op zoek naar de rest van hun squadron. Tijdens je tocht kom je verschillende vijanden tegen en krijg je een korte tutorial waar de basis moves worden uitgelegd. Helaas wordt de gehele squad op Tachy en Eve na uitgeroeid. Vervolgens worden ze overweldigd door een ongeïdentificeerde Naytibas en als Tachy Eve probeert te beschermen wordt ze uitgeschakeld. Gelukkig wordt Eve door Adam (een scavenger uit Xion) uit de klauwen van het monster gered. Hij stelt voor om samen te werken en zo arriveren ze op Eidos 7, de locatie waar in het verleden de beslissende strijd werd gevoerd. Tijdens het verkennen staat Adam je bij in de vorm van een kleine robot, die je voorziet van informatie.

Stellar Blade2

Prachtige wereld en pittige vijanden

Het eerste dat opvalt tijdens de intro en het verkennen van Eidos 7, is dat het grafisch wel goed zit met deze game. De personages zijn goed vormgegeven met veel kleine details waardoor ze authentiek overkomen en ondanks de abominabele toestand van de post-apocalyptische aarde ziet deze er wel prachtig uit. Tijdens de intro zie je door al het geweld gebouwen instorten en afbrokkelen. In Eidos 7 loop je tussen de ruïnes van flatgebouwen, opgebroken straten en achtergelaten voertuigen. Je kunt de velden wel vrij verkennen en zoeken naar extra informatie en kisten met loot in deze semi open wereld, maar je wordt dus wel begrensd. In de demo waren nog geen side quests aanwezig en ik ben benieuwd of deze echte verdieping bieden of simpele fetch missies worden.

Daarnaast kom je loslopende Naytibas tegen die meteen aanvallen als ze je zien. Natuurlijk kun je jezelf verdedigen met snelle en krachtige aanvallen, aanvallen blokkeren en ontwijken. Als je dit goed timet vul je een meter waardoor je je Beta Skills kunt gebruiken. Het aantal vaardigheden was nog beperkt en ik hoop dat er veel interessante moves bijzitten die de gevechten interessant houden. Stellar Blade is geen soulslike, maar de controls zijn wel vergelijkbaar en ook hier speelt het verdedigen en pareren een grote rol. Daarnaast kom je verschillende vijanden met hun eigen moveset tegen die ieder een andere tactiek vereisen. Ik ben benieuwd hoe de gevechten zijn als je arsenaal wordt uitgebreid met vuurwapens en hoe dit de gameplay beïnvloedt. Toch waren de gevechten vermakelijk en onverwacht best pittig. De eindbaas die je moet verslaan om de demo af te sluiten was zeker geen push-over en het heeft me een aantal pogingen gekost om hem te verslaan. Na het voltooien van de demo kun je je skills oefenen in de Boss Challenge modus.

Stellar Blade 1Stellar Blade 1Stellar Blade 1Stellar Blade 1Stellar Blade 1Stellar Blade 1Stellar Blade 1

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

Stellar Blade biedt een post-apocalyptische wereld die er goed uitziet ondanks de sporen van vernietiging. Het verhaal heeft potentie, maar het is nog even afwachten hoe dit uitgewerkt wordt. De vijanden zijn pittig en hierdoor zijn de gevechten zijn uitdagend, maar wel te doen. Het gevechtssysteem doet denken aan die uit soulslikes waar verdedigen en pareren een belangrijke rol spelen. Ik hoop dat ze het interessant kunnen houden met de toevoeging van genoeg nieuwe vaardigheden en ben benieuwd naar de gameplay als je beschikking over een vuurwapen krijgt. De demo maakt nieuwsgierig naar de volledige game. Ik ben blij dat SHIFT UP Corporation hun horizon heeft verbreed, want Stellar Blade zou weleens een hele interessante PlayStation 5-game kunnen worden.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Stellar Blade

-

Sony