Trailer
The First Berserker: Khazan komt in maart te verschijnen
13 december 2024Via een bloederige cinematische trailer komen we te weten wanneer The First Berserker: Khazan uitkomt. Bereid je voor om in maart zoete wraak te nemen!
Het Dungeon Fighter Online-universum wordt binnenkort uitgebreid met The First Berserker: Khazan, een brute actie-RPG die zich hevig laat inspireren door Soulslike-games. Na het spelen van de demo, die ongeveer het eerste uur van de game beslaat, valt er genoeg te bespreken. Van de strakke combat tot de bloederige visuele stijl; er zijn zowel plus- als minpunten. Maar is deze vroege blik genoeg om te hopen op een topper binnen het genre, of speelt de game het te veilig? Laten we er gauw in duiken!

In de basis is The First Berserker: Khazan een traditionele Soulslike actie-RPG. De combat is doelgericht en precies, waarbij timing, positionering en vaardigheid de sleutel zijn tot succes. Je kunt hier lichte en zware aanvallen combineren, aanvallen ontwijken, blokkeren en zelfs pareren als je de timing goed hebt. Hoewel het geen nieuwe elementen toevoegt, voelt de gameplay soepel en responsief, wat zorgt voor een bevredigende uitdaging. Vooral in moeilijkere gevechten loont het om de mechanics snel onder de knie te krijgen. Bij een game als deze is het erg belangrijk dat de besturing responsief is en de timing van zowel je eigen moves als die van vijanden klopt. Dat lijkt hier in ieder geval wel snor te zitten. Toch zijn er geen grote verrassingen in de gameplay. Voor wie bekend is met dit soort games, zal het gevechtsysteem vertrouwd aanvoelen, misschien zelfs iets té vertrouwd. In de demo heb ik een aantal verschillende soorten wapens kunnen uitproberen. De verschillende soorten wapens, zoals de dual-wield wapens, het greatsword en de speer, hebben allemaal een eigen speelstijl en verschillen van elkaar qua snelheid en schade. Daarnaast heeft Khazan een vrij lineaire skill tree waarmee je verschillende skills kunt upgraden.
De enemy designs in de game zijn solide. De tegenstanders die je in de demo tegenkomt, zijn goed ontworpen, zowel visueel als qua gameplay. Hun aanvalspatronen zijn divers genoeg om je scherp te houden en sommige gevechten zijn behoorlijk uitdagend. Cruciaal is dat de balans goed is: de moeilijkheidsgraad voelt nooit oneerlijk. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars begrijpen hoe belangrijk dit is voor het genre. Toch blijft de variatie in de demo enigszins veilig. Hoewel elke tegenstander een unieke uitdaging biedt, voelt de lineup niet heel erg vernieuwend. Het is te hopen dat de volledige game meer uiteenlopende en memorabele vijanden introduceert. Gezien het rijke Dungeon Fighter Online-universum is er in ieder geval genoeg inspiratie voor bizarre en creatieve designs.

Eén van de sterkste punten van de game is wat mij betreft de art direction. De wereld van Khazan heeft een donkere, sfeervolle uitstraling die fantastisch oogt op de PlayStation 5. Textures zijn gedetailleerd, de belichting is goed en de animaties zijn vloeiend, waardoor de impact van de gevechten extra wordt benadrukt. Ook zijn er veel details te zien, zoals het spoor van bloed dat je terugziet in de sneeuw waar je doorheen gelopen bent, die na een tijdje verdwijnt door de nieuwe sneeuw die erop komt te liggen. De bloed-effecten stelen hier flink de show, gevechten zijn doordrenkt met gore. Dit past bij de duistere toon van de game, maar kan voor sommige spelers iets te veel van het goede zijn.
De visuele pracht wordt echter niet doorgetrokken naar het leveldesign. De omgevingen in de demo zijn lineair en missen een beetje de creativiteit die je vaak in Soulslike-games tegenkomt. Terwijl titels binnen dit genre bekendstaan om hun complexe, met elkaar verbonden werelden, kiest The First Berserker: Khazan voor een meer eenvoudige opzet. Dit is niet per se een dealbreaker en we weten ook niet of de overige gebieden net zo lineair aan zullen voelen als deze eerste gebieden, het is tenslotte slechts een demo, maar het roept wel vragen op over hoe de rest van de game eruitziet. Hopelijk bieden latere levels meer variatie en uitdaging.

De demo van The First Berserker: Khazan toont een game met solide mechanics, een stijlvolle visuele presentatie en een duidelijke focus op wat een Soulslike actie-RPG succesvol maakt. De combat is precies, uitdagend en leuk om te beheersen, terwijl de duistere esthetiek fans van dark fantasy zeker zal aanspreken. Toch zijn er ook verbeterpunten, zoals het ongeïnspireerde leveldesign en de veilige vijandelijke variatie. Kortom, de basis is veelbelovend. Als de ontwikkelaars deze sterke punten verder uitbouwen en de zwakke plekken aanpakken, kan The First Berserker: Khazan uitgroeien tot een opvallende titel binnen het genre. Voor nu blijft het echter afwachten. Fans van actie-RPG’s en Soulslikes zouden deze game in ieder geval in de gaten moeten houden. Je moet alleen wel tegen bloed kunnen.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Neople
Uitgever:
NEXON Korea Corporation.
Release:
27 maart 2025
Reviewscore:
-
Platforms:
Trailer
Via een bloederige cinematische trailer komen we te weten wanneer The First Berserker: Khazan uitkomt. Bereid je voor om in maart zoete wraak te nemen!
Trailer
In de nieuwste trailer zien we de nodige actie en verraad voorbij komen. Het gaat om de opening cinematic van de game die het verhaal aan spelers uitlegt.
Trailer
In een gloednieuwe trailer van The First Berserker: Khazan maken we kennis met Viper. Ben jij klaar voor een epische boss fight tegen het hardnekkige...
Trailer
Wraak is zoet in de nieuwe trailer van The First Berserker: Khazan. Het bloed vliegt namelijk in het rond als Khazan in het rond springt met zijn zwaard.