Preview: The Last Story

Geplaatst: 17 september 2010 20:15

Stoppen met games produceren? Nee, gelukkig is dat gerucht al lang ontkracht op Mistwalker's officiële blog. Daar valt duidelijk te lezen dat Hironobu Sakaguchi het slechts emotioneel gezien ervaart alsof The Last Story zijn laatste werk is. Wat een gevoelige man is het toch. Volgens mij was dit simpelweg een PR-trucje om deze game te hypen. In ieder geval zijn de referenties zeer veelbelovend, daar Sakaguchi, bedenker van de Final Fantasy-serie/RPG-legend, directeur is van ontwikkelaar Mistwalker. Helaas heeft The Last Story nog geen cultstatus verworven. Eens zien wat deze game dan wel te bieden heeft.

Ruli Island
Het verhaal speelt zich af op Ruli Island, een uitvalsbasis voor overlevenden van een grote oorlog. Dit eiland, met een enorme rijkdom aan bronnen, floreert enorm en dat zie je overal om je heen. Vooral in de hoofdstad van het eiland, Ruli City, is het door de gedetailleerde omgeving genieten geblazen. Het designteam heeft zich hier duidelijk laten inspireren door Franse en Italiaanse architectuur. Deze free roaming game is bedoeld om de speler helemaal op te laten gaan in de omgeving en elke hoek en kier te ontdekken. De renaissanceachtige gebouwen benadrukken de rijkdom die voortkomt uit de handel die op het eiland gedreven wordt. Mede hierdoor trekken veel mensen die nog steeds op het vasteland verblijven naar Ruli Island.

Innerlijke kracht
Zo ook Elza, de protagonist van de game. Elza is een huurling in dienst van de keizerlijke ridders en vertrekt naar Ruli City om daar zijn diensten aan te bieden. Natuurlijk zul je jezelf daar weer, samen met je partymembers, van verschillende monsters en gedrochten moeten ontdoen. Dat is immers wat huurlingen doen. Tijdens je eerste missie gebeurt er echter iets vreemds, waardoor je in contact komt met een innerlijke kracht. Het hoe en waarom blijft allemaal een beetje vaag en hangt als een aura van mysterie om de game heen.

Vioolpartij
De combat in Last Story speelt zich af in realtime, hoewel je de tijd kunt bevriezen om je characters commando's te geven. Tevens is er een optie die 'gathering' genoemd wordt. Dit houdt in dat je de vijand naar je toe kunt lokken en hem kunt verslaan op een meer gunstig terrein. Clever huh? Ook de pointer, die aanduidt wie er nou precies wie aanvalt, is een handig hulpmiddel. Zo heb je het gelijk in de gaten wanneer er een zwakkere partymember aangevallen wordt en kun je deze redden van een vroegtijdige dood. We genieten namelijk graag nog wat langer van de heerlijke vioolpartijen, die rustig op de achtergrond voortkabbelen.

Over The Last Story is nog niet heel veel bekend, maar wat we tot nu toe hebben mogen zien is veelbelovend. Zeker gezien het feit dat dit een Wii exclusive wordt mogen eigenaren van deze console in hun handjes wrijven. Echter bestaat er nog wat onduidelijkheid over de Europese release van deze game, even afwachten dus.