Preview: The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Geplaatst: 11 juli 2013 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Ook Link was weer toe aan een vervolg en nieuwe avonturen. Die krijgt hij, getiteld A Link Between Worlds. Nintendo besloot om het dit keer niet al te moeilijk aan te pakken. De wereld waarin dit deel zich afspeelt, zal fans van de franchise wel erg bekend voorkomen. Er is namelijk een letterlijke copy-paste gedaan van de wereld uit A Link to the Past naar A Link Between Worlds.

Zoals we het kennen
Het bekende bovenaanzicht zoals we Zelda ook al in de jaren '90 speelde is weer terug en de wereld is flink opgefrist met scherpe graphics en natuurlijk een 3D-toevoeging. Maar betekent dit dan dat het gewoon een soort HD-remake is? Nee, dat is niet het geval. We worden in ieder geval weer teruggebracht naar de gevoelens die we vroeger hadden toen we Zelda speelden. Het geluid en de muziek in deze Zelda brengt ons de nostalgie en het plezier weer terug van de Zelda's die we van bovenaf speelden.

Muurtekening
Zelda heeft een geinige nieuwe superpower in A Link Between Worlds. Wanneer Link naast een muur staat, kun je met een simpele klik op een knop ervoor zorgen dat Link verandert in een tekening op de muur. Wanneer dit gebeurt, verandert het cameraperspectief van een bovenaanzicht in een zijaanzicht. Link kan zich op die manier horizontaal in een muur bewegen en zo kan hij langs verschillende obstakels komen om zo punten te bereiken die hij normaal niet zou kunnen bereiken. Deze nieuwe kracht, 'merge', wordt veel toegepast in nieuwe puzzels waarin je creatief naar de oplossing moet gaan zoeken.

Ik heb de superkracht ervaren als leuke toevoeging die zorgt voor geinige andere gameplay. In de demo die ik speelde moest Link in een toren een weg naar boven zien te vinden. Link kon met Merge van verschillende verhogingen naar een andere verhoging komen. Dit klinkt best simpel, maar als je het ervaart is het best wel tricky. Ik moest een aantal keer goed nadenken hoe ik verschillende plaatsen ging bereiken. Meestal was de oplossing het gebruik maken van de nieuwe superkracht in combinatie met een andere slimme handeling.

3D dat tot zijn recht komt
De toren uit de demo bestond uit verschillende lagen. Ik moest zoals gezegd de weg naar boven zien te vinden. Dit deed ik door Links nieuwe kracht te gebruiken, het slaan op springkussens waardoor ik afgevuurd werd naar boven, het omzetten van schakelaars zodat een bepaalde muur omhoog kwam of zakte en het doden van monsters die mijn weg versperden. Deze puzzels waren aangenaam verassend en gingen zelfs aan de buitenkant van de toren verder.

De toegepaste 3D in deze game komt zeker tot zijn recht. Verschillende items en vijanden komen door het 3D-effect uit het beeld en je ziet nog veel meer diepgang wanneer het level gebruik maakt van verschillende lagen. Hoe hoger ik kwam in de toren, hoe meer ik het effect van 3D tot zijn recht zag komen. De afstand tot de grond was met 3D aan ook echt diep. Een game met een camera van bovenaf kan dus ook gemakkelijk een 3D-stand gebruiken.

Eindeloos veel pijlen
Een opvallende keuze van Nintendo is degene dat ze ervoor hebben gekozen pijlen voor de handboog oneindig te maken. Het schieten van pijlen hangt nu net zoals het hakken met je zwaard af van de hoeveelheid magiekracht die je nog hebt. Deze laadt vanzelf weer op. Dit maakt het gebruik van je pijl en boog makkelijker, wat de game voor wat meer spelers toegankelijk maakt, maar zal daarnaast ook wat mensen teleur stellen die graag op zoek gaan naar extra pijlen en magiepotions.

Voorlopig oordeel
Ik weet nog niet hoe de keus van Nintendo uit zal pakken om een oude wereld te hergebruiken en deze op te peppen met nieuwe features en Link uit te rusten met een nieuwe kracht. Links muurkracht heeft in ieder geval potentie om een hoop nieuwe puzzels op te leveren en in de demo waren de puzzels al leuk opgezet. Mijn gevoel zegt me dat Nintendo het wel gaat maken met deze game. De huidige generatie kids zal de bestaande wereld helemaal niet herkennen en voor de fans is de game waarschijnlijk vernieuwend genoeg door de creatieve puzzels en veranderingen.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds moet eind dit jaar exclusief verschijnen voor de Nintendo 3DS.

Lees meer