Preview: The Legend of Zelda: Link's Awakening

Zo'n 26 jaar na de release van The Legend of Zelda: Link's Awakening komt de game eindelijk naar de Nintendo Switch. Deze remake is gebaseerd op het origineel uit 1993 voor de GameBoy, maar is uiteraard in een geheel nieuw jasje gestoken. De game verschijnt pas over een maand, maar ik heb 'm gelukkig al even mogen spelen op Nintendo's Post E3 Event in Utrecht afgelopen maand.

Hey, dit komt me bekend voor...

Tijdens het evenement kreeg ik de kans om The Legend of Zelda: Link's Awakening te spelen op de Nintendo Switch. Het ging hier om een speciale demo die je maar een kwartier lang kunt spelen. De demo bestaat uit het begin van de game, waar Link wakker wordt op het eiland Koholint en op zoek moet naar zijn zwaard om de eerste dungeon te kunnen verkennen. Volgens de vriendelijke jongeman die bij de stand stond waar ik aan het spelen was, was het mogelijk om de gehele eerste dungeon door te spelen in de beperkte speeltijd die ik had. Hij legde mij uit dat de remake precies dezelfde layout heeft als de originele game uit 1993. Alle items die je nodig hebt, liggen op dezelfde plek en alle puzzels moet je op dezelfde manier oplossen zoals je dat in de GameBoy-versie deed.

Vol goede moed ging ik dus aan de slag met de demo. Na een korte intro kreeg ik de controle over Link en kon ik Koholint gaan verkennen. De wereld voelde meteen vertrouwd aan, van het strand in het zuiden tot aan het mysterieuze bos in het noorden. De gebouwen en NPC's stonden allemaal op dezelfde plek als in het origineel en ook hun dialogen waren hetzelfde. Ook kreeg ik de bekende monsters als Moblins, Octoroks en Buzz Blobs te zien. De nostalgie spatte er vanaf en voor ik het wist, was mijn kwartiertje speeltijd alweer om.

Cutest. Link. Ever.

Het eerste wat natuurlijk opvalt wanneer je de game bekijkt, is het prachtige nieuwe jasje waar de game in is gestoken. Daar waar The Legend of Zelda: Link's Awakening origineel in zwart-wit op de GameBoy te spelen was, zit de wereld op de Switch nu vol vrolijke kleuren. De game is nog steeds in top-down-view te spelen, maar Nintendo heeft de transitie van 2D naar 3D graphics uitstekend weten te maken door het toepassen van een bijzonder schattige grafische stijl. De personages en vijanden in Link's Awakening zien er namelijk uit alsof het speelgoed- of kleifiguurtjes zijn en de omgevingen voelen aan alsof je je in een diorama begeeft.

Naast een visuele revisie is ook de audio van de game onder handen genomen. De muziek uit het origineel is geheel opnieuw opgenomen met echte instrumenten om een hele nieuwe dimensie aan de game te geven. Ook hoor je nu op de achtergrond verschillende geluiden zoals vogels die fluiten en een Chain Chomp die blaft. Link's Awakening voelt daardoor een heel stuk moderner aan, maar blijft tegelijkertijd ook trouw aan het origineel met vele herkenbare elementen.

Twee handen, vier items.

Qua gameplay is er eigenlijk niets veranderd ten opzichte van het origineel. Toen ik de game aan het spelen was, had ik eigenlijk het gevoel alsof ik een ouderwetse Zelda-game aan het spelen was. Het vechten met je zwaard en schild voelt vertrouwd aan en werkt precies hetzelfde als op de GameBoy. Je kunt nu echter wel gewoon te allen tijde je zwaard en schild gebruiken, zonder dat je steeds naar het menu hoeft te gaan om je uitrusting om te wisselen. De controllers van de Switch hebben namelijk meer knoppen dan de GameBoy had. Dit zorgt ervoor dat de gevechten een stuk soepeler en natuurlijker verlopen, wat natuurlijk een welkome verbetering is.

Helaas kreeg ik tijdens mijn gameplaysessie niet de kans om de nieuwe features zoals de dungeon builder te testen. Dit is namelijk een volledig nieuwe feature in de remake van Link's Awakening. Met de dungeon builder kun je je eigen dungeons maken die je vervolgens zo snel mogelijk uit moet spelen om speciale prijzen te winnen. Ook de amiibo-functionaliteit was niet aanwezig in de demo. Ik had graag willen zien wat er met deze twee features zoal mogelijk was geweest. Dit betekent nu echter wel dat er straks nog genoeg voor mij te ontdekken valt wanneer de game uitkomt.

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Ik wil het niet te hard zeggen, maar The Legend of Zelda: Link's Awakening kan toch misschien weleens de game van het jaar gaan worden. De game heeft na 26 jaar een prachtige make-over gekregen die de game een moderne look en feel geven, zonder afbreuk te doen aan het origineel. Voor veteranen die het origineel gespeeld hebben, is Link's Awakening een leuke manier om de game weer helemaal opnieuw te beleven. Ben je echter niet bekend met het origineel, dan is deze remake ook zeer geschikt om de game voor de eerste keer te ervaren. Of je de game nu dus nog nooit hebt gespeeld, of juist al vele malen, noteer 20 september maar gewoon in je agenda want dan verschijnt The Legend of Zelda: Link's Awakening voor de Nintendo Switch!

Packshot The Legend of Zelda: Link's Awakening

Nintendo Switch

20 september 2019